Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 13 MB

به گزارش همشهری آنلاین، در گیلان برای مصرف گوجه سبز که به آن آلوچه می‌گویند از سبزی‌های محلی استفاده می‌کنند که به آن دلار یا دلال می‌گویند. برای تهیه دلار نیز انواع سبزی‌های محلی خوش عطر را در ظرف مخصوصی که به «نمکار» معروف است قرار می‌دهند و به کمک سنگی بیضی شکل، این سبزیجات را روی آن می‌کوبند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آماده شدن سبزی آلوچه‌ها را روی ظرف می‌ریزند و کمی با سنگ می‌کوبند تا سبزی به خورد آلوچه رود. گیلانی‌ها به این کار «آلوچه دَشکن» و مازندرانی‌ها به آن «هَلی کِتِنی» می‌گویند. گوجه سبز به زبان محلی مازندرانی‌ها همان گوجه سبز است.

طرز تهیه دلار

► برای تهیه دلار به سبزی‌های زیر نیاز دارید:

گشنیز ۳۵۰ گرم

کوتکوتو یا خُلواش ۲۰۰ گرم

چوچاق ۱۰۰ گرم

نعنا ۱۰۰ گرم

نمک یک یا دو قاشق غذاخوری

ابتدا سبزی‌های دَلار را که شامل نعنا، چوجاق، کوتکوتو یا خُلواش و گشنیز را تمیز کنید و پس از شست‌وشو و خشک شدن آنها را روی نمکار با کمک سنگ خوب خرد یا له کنید. سپس به آنها نمک اضافه کنید. نمک سبب ماندگاری و حفظ رنگ سبز دلار هم می‌شود. چنانچه نمکار یا سنگ ندارید می‌توانید با هر دستگاه برقی که در خانه دارید این مواد را آسیاب کنید.

همچنین چنانچه به سبزی‌های محلی مانند کوتکوتو یا چوقاق دسترسی ندارید می‌توانید فقط از گشنیز و نعناع استفاده کنید. با این دو سبزی هم دلارتان خوشمزه می‌شود و به آلوچه‌هایتان طعم خوبی می‌دهد. اگر می‌خواهید دلار بیشتری داشته باشید میزان سبزی را اضافه کنید و بعد از اضافه کردن نمک آن را داخل ظرفی در فریزر نگهداری کنید.

در شمال دلار کاربردهای دیگری هم دارد. مثلا آن را به خیار یا پرتقال هم می‌زنند که بسیار با این دو میوه هم خوشمزه است. اگر می‌خواهید دلار ماست درست کنید، می‌توانید سیر تازه به مقدار دلخواه خودتان به سبزی‌های دلار اضافه کنید.  

 دلار به ماست طعم بسیار لذیذی می‌دهد و سبب می‌شود طبع سرد ماست یا خیار از بین برود. یکی از خواص دلار ضد نفخ بودن آن است.

مازندرانی‌ها به جز اینکه دلار را به ماست اضافه می‌کننند در روز سیزده به در هم با سنکجبین یا سرکه مخلوط می‌کنند و سپس با کاهو میل می‌کنند.

کد خبر 674894 برچسب‌ها خبر مهم لبنیات تغذیه سالم تغذیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم لبنیات تغذیه سالم تغذیه گوجه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۸۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد

حسین اصغری گفت: طی برنامه‌ریزی و مشورت با استان‌ها، پروژه افزایش تولید در مناطق جنوبی کشور از طریق افزایش سطح زیر کشت و عملکرد تولید در واحد سطح و پروژه نگهداری مزارع تولید تابستانه در استان‌های نیمه شمالی کشور برای تولید پاییزه گوجه‌فرنگی در دستور کار این دفتر قرار گرفته است.

به گفته او، انتظار داریم با اجرای این دو پروژه حدود ۳۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در فصل پاییز با هدف تامین نیاز بازار داخلی و خارجی تولید شود.

اصغری ادامه داد: در پروژه نگهداری مزارع تولید تابستانه گوجه‌فرنگی در استان‌های نیمه شمالی کشور، تلاش می‌کنیم بخشی از تولید به فصل پاییز منتقل شود.

او  افزود: توسعه کشت داربستی گوجه‌فرنگی در استان‌های شمالی کشور مانند قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از آذر ۱۴۰۲ پیگیری می‌شود، از این رو برای توسعه کشت داربستی این محصول حداقل باید در سطح یک هزار هکتار کار کنیم که هم اکنون هم نمونه‌های موفقی از کشت داربستی در استان‌های قزوین و بخشی از استان فارس داریم.

او افزود: علت تاکید بر توسعه کشت داربستی گوجه‌فرنگی این است که با افزایش تولید، قیمت را کنترل کنیم.

اصغری ادامه داد: برای تولید گوجه‌فرنگی در کشت داربستی، از ارقام فضای باز استفاده می‌شود هرچند که ارقام مشترک و دومنظوره فضای باز و گلخانه‌ای هم داریم.

او توسعه کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز در مناطق مستعد با هدف افزایش تولید را از دیگر برنامه‌های این دفتر اعلام کرد و گفت: استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر و خوزستان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی اعلام آمادگی کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • یک شام خوشمزه و آسان برای علاقه‌مندان به بادمجان
  • چه کار کنیم نعناع روی دوغ نماند؟ | ترفند مخلوط شدن سبزی خشک در دوغ با کمک آب جوش
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • حزب الله چند میلیون دلار پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرده است؟ | پهباد هرمس ۴۵۰ و ۹۰۰ صهیونیست ها را بهتر بشناسیم | ویدئو
  • (ویدئو) تصاویری از روش ترسناک اعدام در کره شمالی
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند