Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@23:38:09 GMT

داروی ایرانی و خارجی از دسترس بیماران تالاسمی خارج شده است

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۵۸۱۴

داروی ایرانی و خارجی از دسترس بیماران تالاسمی خارج شده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علیزاده شامگاه دوشنبه در نشست خبری تشریح همایش ملی مدیران انجمن‌های تالاسمی کشور در اصفهان اظهار داشت: در مازندران تجربه موفق پیشگیری از تالاسمی را در کارنامه انجمن ثبت کردیم که در سال ۹۲ آخرین تولد تالاسمی در مازندران گزارش شد و در سال ۱۴۰۰ دو مورد متولد تالاسمی داشتیم.

وی با بیان اینکه استان خوزستان و هرمزگان وضعیت بحرانی در تالاسمی دارند، گفت: اگر بحث فرهنگی در خوزستان و هرمزگان حل نشود و ازدواج‌های قومی و قبیله‌ای متوقف نشود، این بیماری روند صعودی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم و مبادلات ارزی عامل کمبود دارو

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران گفت: باید آگاهی بخشی به صورت گسترده در این استان‌ها توسط رسانه و فعالان فرهنگی و فضای مجازی صورت گیرد و ازدواج‌های قومی متوقف و حتماً با ثبت سند به ازدواج منجر شود.

وی دو عامل تحریم و مبادلات ارزی را از مشکلات تأمین دارو بیماران تالاسمی عنوان کرد و گفت: شرکت خصوصی واردکننده حتماً باید ارز را دریافت کند که در غیر این صورت همراهی نمی‌کند.

خارج شدن دسترسی به داروی داخلی و خارجی

علیزاده ادامه داد: علاوه بر این تعداد شرکت‌های داخلی برای تولید دارو زیاد شده و ارز ترجیحی دارو معلوم نیست که حذف شده و یا نمی‌شود و تعدد قیمت دارویی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه داروهای داخلی حساسیت‌زاست، گفت: بحث مرگ و میر از زمانی آغاز شد که تداخل دارویی و تأمین دارو مطرح شد اما طی دو سالی است که نه داروی داخلی و نه خارجی در دسترس نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران گفت: یکی از اشکالاتی که در این وزه وجود داشت این بود که یک واحد خون را به دو نفر تزریق می‌کردند و این باعث افزایش بیماری هپاتیت می‌شد که خوشبختانه از آن ممانعت به عمل آمد.

سختی ورود به اشتغال

وی با بیان اینکه به قدری مباحث دارو و درمان دغدغه بیماران است که نمی‌توانند به مسائل دیگر مانند اشتغال و فعالیت اجتماعی فکر کنند، گفت: برخلاف معلولان، بیماران خاص سهمیه بهزیستی برای اشتغال ندارد و با سختی و مشقت وارد استخدامی کشور می‌شوند.

علیزاده ادامه داد: برای گرفتن گواهی‌نامه بسیار با مشکل روبرو هستند و یک ساله و یا دوساله تمدید می‌شود و نقض حقوقی شهروندی است.

وی در مورد ازدواج بیماران تالاسمی گفت: فکر می‌کنند که این بیماری مرگ و میر زیادی دارد و عمر مفیدی ندارند و به همین خاطر اعتماد به نفس بیماران کم شده، در صورتی که اگر درمان به موقع شوند تا ۶۰ سال عمر مفید دارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران ترتیب تعداد این بیماری را در کشور از سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان، هرمزگان، فارس، تهران، اصفهان و گیلان نام برد.

گفتنی است که همایش ملی انجمن تالاسمی ایران از ۲۰ اردیبهشت به مدت سه روز به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 5486033

منبع: مهر

کلیدواژه: بیماران تالاسمی داروی تالاسمی انجمن تالاسمی اصفهان کمبود دارو بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه آمار کرونا گروههای جهادی خراسان رضوی بسیج سازندگی آلودگی هوا احتکار ایلام گرد و غبار مشهد عملیات بازی دراز انجمن تالاسمی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی ناصحی افزود: پرداخت بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های خصوصی در اولویت سازمان بیمه سلامت است و مطالبات اسفند داروخانه‌ها امروز پرداخت شد و مطالبات فروردین ۱۴۰۳ نیز ظرف ۱۰ روز آینده پرداخت می‌شود.

وی گفت: رسیدگی اسناد به سرعت انجام می‌شود و در کل هزینه قابل پرداخت در داروخانه‌های خصوصی ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد تومان است.

ناصحی با بیان اینکه سهم ارز ترجیحی طرح دارویار از اختیارات ما خارج است، افزود: پرداخت سهم ارز ترجیحی داروخانه‌ها بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها است و از عهده ما خارج است و آخرین پرداخت در این بخش مربوط به دی سال قبل است و منابع این بخش را باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأمین کند.

وی گفت: تأمین منابع و واریز نهایی بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها است و ما در این خصوص نقشی نداریم.

کد خبر 6091489 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران