Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر و رسانه ـ هدایت مومن: همزمان با پایان دور مقدماتی مسابقه استعدادیابی عصرجدید، این رقابت تلویزیونی به مرحله نیمه‌نهایی خود رسیده و ۳۱ اجرای راه‌یافته به این مرحله در قالب ۶ برنامه به رقابت خواهند پرداخت تا در نهایت، ۶ فینالیست فصل سوم با انتخاب و رای نهایی مردم، به قسمت پایانی و فینال راه یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اولین قسمت از مرحله نیمه‌نهایی این برنامه، به دلیل پخش مسابقه فوتبال بین تیم‌های پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان در شامگاه شنبه ۲۴ اردیبهشت، جمعه ۲۳ اردیبهشت، بعد از خبر ساعت ۲۲، از شبکه سه پخش می‌شود. شنبه ۲۴ اردیبهشت بازپخش قسمت اول «عصر جدید» بعد از مسابقه فوتبال پخش می‌شود و یکشنبه ۲۵ اردیبهشت نیز قسمت دوم نیمه‌نهایی این برنامه روی آنتن می‌رود. بینندگان بعد از پایان پخش هر قسمت از برنامه ۱۰۰ساعت فرصت دارند تا به شرکت کننده مورد نظر خود رای دهند. از هفته آینده، روال پخش «عصرجدید» به شکل قبلی بازمی‌گردد و شنبه‌ها و یکشنبه‌ها روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

در ادامه به بهانه از سر گیری پخش مرحله نیمه‌نهایی «عصرجدید» و بازگشت هیجان به تلویزیون، تلاش خواهیم داشت از زاویه‌ای نو به ماهیت این برنامه، نگاهی داشته باشیم.

«عصر جدید» مثل همه برنامه‌های تولیدی بزرگ در سیما نقاط ضعف و قوت دارد؛ به ویژه نقاط ضعف در جزئیات را نمی‌توان از چشم مخاطب پنهان کرد. مثلا نحوه داوری‌ها و قضاوت‌ها یا برخی اجراها را می‌توان جزو این نقاط ضعف در اجرا برشمرد. با این همه برنامه«عصر جدید» چه در معنای واقعی کلمه«استعداد یابی» باشد و چه نباشد، توانسته است طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جذب کند.  آشکارا پخش مسابقه «عصر جدید» از شبکه سه سیما، در طول سال ۱۴۰۱  جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بوده است.

فرض اینکه«عصر جدید» برنامه استعدادیابی نیست

به زعم برخی از کارشناسان نکته مهمی که درباره برنامه «عصر جدید» وجود دارد این است که نباید این برنامه را یک برنامه استعدادیابی محسوب کرد، این برنامه بیشتر نمایشی است؛ میهمانان و شرکت‌کنندگان می‌آیند واستعدادهای خودشان را به نمایش می‌گذارند و با رأی داوران و گاهی تماشاگران، صعود می‌کنند و به مراحل بالاتر می‌روند. وقتی بدانیم «عصر جدید» برنامه استعدادیابی نیست، آن‌گاه می‌توان از کنار آفت‌ها و آسیب‌های جدّی نمایشی شدن و صحنه‌ای شدنِ بروز و ظهورِ استعدادها به‌راحتی گذشت، چون وقتی حرف از استعدادیابی به میان می‌آید، این‌طور القاء می‌شود که استعداد همان چیزی است که در این برنامه دیده می‌شود. ممکن است افرادی بیرون از این مسابقه باشند و استعدادهای بزرگی باشند که دیده نشده‌اند. برخی اوقات هم گروهی با سودای دیده شدن به این فکر می‌افتند هر طور شده وارد چنین برنامه‌ای شوند، در این مسیر، استعداد خاصِ آن فرد کشف نمی‌شود.

هر موقع «عصر جدید» را مقابل خودمان می‌بینیم با شمایل یک برنامه استعدادیابی، این برنامه را تماشا نکنیم.

به‌جای نشان دادن استعداد خودشان، راه نمایش گذاشتن و تأیید گرفتن از داورها را یاد گرفته‌اند. این مسئله همیشه مطرح بوده است که به گروهی هم حسّ حقارت دست می‌دهد که خودشان را نمی‌بینند و احساس می‌کنند استعدادی ندارند و هیچ‌وقت هم نخواهند داشت، بنابراین هر موقع «عصر جدید» را مقابل خودمان می‌بینیم با شمایل یک برنامه استعدادیابی، این برنامه را تماشا نکنیم.

 حضور قومیت‌ها و ایجاد حس امید/«ما می‌توانیم» 

نکته دیگر که کارشناسان بر آن تاکید دارند، مسیری است که احسان علیخانی در پیش گرفته و آن نشان دادن استعدادها و حضور قومیت‌ها و آدم‌های شناخته‌نشده‌ای است که رویِ جایگاه «عصر جدید» می‌آیند و اتفاقات خوبی برایشان می‌افتد، این همان ایجاد حسّ امید و خودباوری است که باید بسیاری از برنامه‌های صداوسیما به‌دنبال آن باشند. اتفاق مناسب دیگر در برنامه «عصر جدید» که انتظار می‌رود گسترش بیشتری پیدا کند و از این اصل، فاصله نگیرد، اصل توجه به رویکرد بومی، ایرانی و اسلامی است.

«امید» مفهوم محوری بیانات مهم و راهبردی رهبر انقلاب قرار گرفته است.

اما بدون شک بزرگترین امتیاز و نقطه قوت فرامتنی یا عنصر محوری پیام عصر جدید که موجب می‌شود این برنامه را جدی گرفت و درباره آن گفتگو کرد، زنده کردن حس «امید» و تقویت باور «ما می‌توانیم» در مخاطب است. چندسالی است که «امید» مفهوم محوری بیانات مهم و راهبردی رهبر انقلاب قرار گرفته است. از متن بیانیه استراتژیک گام دوم انقلاب که در آن ریشه‌ای‌ترین جهاد را جهاد امیدآفرینی معرفی می‌کنند تا بیانات نوروزی امسال که «امید» و «امیدآفرینی» را به عنوان عنصر ذاتی نوروز ایرانی، نقطه هدف مسئولین را و ناامید کردن و یاس پراکنی را نقطه هدف دشمن در جنگ روایت‌ها و جنگ اقتصادی بیان می‌کنند.

ذات انجام امور به ظاهر انجام نشدنی، غلبه بر شکست‌ها و ناتوانی‌های ظاهری برای انجام نشدنی‌ها، دیده شدن استعداد و هنر و توان شهرستانیها و روستانشین‌ها، امیدآفرین است؛ و این پیامی است که عصر جدید به دنبال انتقال آن به مخاطب و مردم است.

 برنامه «عصر جدید» در شرایطی که موج رسانه‌ای دشمن بر ناامیدسازی مردم و جوانان نسبت به آینده‌شان تاکید می‌کند و گفتمان «ما نمی‌توانیم» را ترویج می‌کنند، در دراز مدت در ناخودآگاه فرد فرد مخاطبین، «امیدآفرین» خواهد بود. اینکه جوانانی از جنس اکثر مخاطبین، از همان محله و شهر و با شرایط جسمی، اقتصادی و اجتماعی سخت و دشوار، با تحمل مشکلات و با جدیت و پشتکار توانسته‌اند به قابلیت‌های بالایی دست پیدا کنند، به خودی خود ترویج باور «ما می توانیم» است.

«ما نمی‌توانیم» معنی ندارد و افرادی روی این صحنه می‌آیند که «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور می‌رسانند. 

از این رو است که در بسیاری از بخش‌های برنامه و مخصوصاً سخن مجید اسماعیلی داور «عصر جدید» می‌توان به این مفهوم دست پیدا کرد، «ما نمی‌توانیم» معنی ندارد و افرادی روی این صحنه می‌آیند که «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور می‌رسانند. از طرفی این برنامه‌ها جلوی بیماری مزمنِ تهران‌زدگی تلویزیون را می‌گیرند که اتفاق بسیار خوب و پیش‌برنده‌ای است.

بازنمایی تحقق«رویای ایرانی ما» در عصر جدید

در تحلیل‌نهایی«عصر جدید» بخشی از «رویای ایرانی ما» است، آنجا که می‌توانیم در سطح قابل قبولی از آگاهی و شناخت به سر ببریم و خود را از مردم هیچ کشوری نه تنها عقب‌تر ندانیم بلکه حتی به وضعیت و جایگاه خاص و بزرگ ایرانی بودنمان ببالیم و به آن افتخار کنیم. این به معنای این نیست که توهم خود بزرگ‌بینی پیدا کنیم، بلکه به این معنا است که نسبت به وضعیت خود، آگاهی پیدا کنیم و در جهت ذهنیت این ایده که «هیچ چیز غیرممکن نیست» حرکت کنیم.

 ما ایرانی‌ها نه تنها هیچ از مردم دنیا کم نداشته‌ایم، بلکه همواره ملتی پیشرو، بزرگ و با درکی درست از زمانه بوده‌ایم و در همین مسیر پیش رفته‌ایم. شرایط ایران در منطقه  شرایط استثنایی است، به تنهایی در قرن بیستم از خیلی جهات پیشرفته‌تر بوده است از همگنانش. 

چرا که ما ایرانی‌ها نه تنها هیچ از مردم دنیا کم نداشته‌ایم، بلکه همواره ملتی پیشرو، بزرگ و با درکی درست از زمانه بوده‌ایم و در همین مسیر پیش رفته‌ایم. شرایط ایران در منطقه  شرایط استثنایی است، به تنهایی در قرن بیستم از خیلی جهات پیشرفته‌تر بوده است از همگنانش. با توجه به این امر که عرب‌ها زبانی دارند که بین ملت‌های زیادی پخش است و از  محصولات فرهنگی هم، بهره می‌برند، از بیروت گرفته تا قاهره و بغداد می‌توانند از آثار مشترک استفاده کنند. بیش از 150 میلیون انسان از آثار فرهنگی اعراب بهره می‌برند، آنها با اینکه امکانات مالی فراوانی( با اینکه این امکانات مالی در برخی از جاها مثل عربستان غیر فرهنگی مصرف می‌شود) دارند، اما این وسط ،کشور جمهوری اسلامی ایران است که بالاترین رقم دانشجو را در کل منطقه دارد.

ایران اولین کشوری است که جنبش ملی کردن صنعت‌اش را در مقابل قدرت‌های غربی ساخته است(در این مسیر ایران اول است، تازه بعد از ما کانال سوئز و...اتفاق افتاده است)، در این مسیر پیشگام بوده و این پیشگامی همچنان در خیلی از جنبه‌ها باقی مانده است. عاقبت هم با «انقلاب اسلامی» بزرگ‌ترین انقلاب مردمی تاریخ را ساخته است.  

واقعیت این است که ما ایرانی‌ها ملت بزرگی هستیم و در شرایط بسیار سختی خودمان را ساخته‌ایم، امروزه با وجود تحریم‌های همه جانبه کشور همچنان در مسیر توسعه است و روز به روز به سمت قله‌های موفقیت پیش می‌رود. از این رو است که ما همواره به برنامه‌هایی چون «عصر جدید» نیاز داریم که رویای ایرانی بودنمان را برجسته کنند و به یادمان بیاورند که«ما می توانیم هر ناممکنی را ممکن کنیم».

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عصر جدید استعداد یابی احسان علیخانی رویای ایرانی برنامه استعدادیابی ما می توانیم نیمه نهایی برنامه ها عصر جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبیعت مچ ذوب‌آهن را خواباند

ایسنا/اصفهان بسکتبالیست‌های سبزپوش اصفهان دیدار نخست مرحله نیمه نهایی را با شکست پشت سر گذاشتند.

تیم بسکتبال ذوب‌آهن در چارچوب دیدار اول مرحله نیمه نهایی لیگ‌برتر، امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ماه) در ورزشگاه ملت اصفهان میزبان طبیعت بود که با حساب ۸۴ بر ۷۴ نتیجه را واگذار کرد.

مهران حاتمی این دیدار را با ترکیب مسعود سلیمانی، محمدرضا اکبری، آرن داوودی، اصغر کاردوست، رسول مظفری، حسین مکاریان، مهدی مرادی‌نسب، روزبه ارغوان، علی کاشانی، سیامک ترابی‌خواه، دوایت باکس و جونز جمیل شروع کرد.

از امتیازات ابتدایی طبیعت حاشیه‌ امنی ۲ امتیازی ایجاد کرد، با اینکه ذوبی‌ها دو بار امتیاز را برابر کردند، اما باز مهمان تهرانی دست برتر میدان میشد. سبزپوشان اصفهان در کوارتر دوم بهتر ظاهر شدند و با استفاده بهتر از موقعیت‌ها و دفاع بهتر زیر تور آرام آرام از حریف فاصله گرفته و اختلافات را دو رقمی کردند.

برتری گاندوها همچنان ادامه داشت و ذوبی‌ها با حساب ۳۸ بر ۳۳ نیمه نخست را به پایان رساندند.

کوارتر سوم برای طبیعت متفاوت آغاز شد و توانست اختلاف امتیاز را جبران کرده و ۵۸ بر ۵۳ کار را پیش بیندازد.

در این نیمه پربرخوردتر و سرعتی‌تر دنبال شد و درصد خطاهای انفرادی دو تیم کمتر شد، با این حال نماینده پایتخت همچنان فاصله را با ذوب‌آهن حفظ کرد و به دو رقم رساند.

لحظاتی از دقایق پایانی دیدار نخست دو تیم در نیمه‌نهایی با درگیری لفظی دو بازیکن وقفه افتاد که در نهایت آرمان زنگنه، بازیکن پیشین ذوب و اکنون طبیعت راهی رختکن شد.

به این ترتیب نخستین گام ذوب‌آهن در مرحله نیمه‌نهایی با شکست خانگی به اتمام رسید. نماینده اصفهان دومین دیدار را دوشنبه در اصفهان میزبان طبیعت خواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • طبیعت مچ ذوب‌آهن را خواباند
  • لیگ برتر بسکتبال، طبیعت از سد ذوب‌آهن گذشت
  • لیگ برتر بسکتبال| طبیعت از سد ذوب‌آهن گذشت
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • خلاصه بازی حساس تیم ملی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی
  • اسدبیگی:سوپرگل مسابقه بعد از سوپرگل تمرین!
  • به نام خدا، گل برای تراکتور!
  • ایران ۱-۱ ازبکستان؛ پایان نیمه اول