Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز شنبه در حاشیه این کارگاه آموزشی گفت: این کارگاه آموزشی به مناسبت هفته سلامت از  ۱۷ تا ۲۴  اردیبهشت برگزار شده است.

میترا جودکیان چاقی را  یک بیماری خزنده نامید که اکثر افراد به آهستگی و به تدریج به آن مبتلا می شوند و صفت خزنده نیز به همین دلیل به آن اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چاقی افزایش توده چربی بدن بیش از حد بازه نرمال است به طوری که منجر به خطرات زیادی برای سلامتی می شود.

وی با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن علت نیمی از مرگ های جهان است و ۲.۶ میلیون نفر سالانه در اثر این اختلال می‌میرند گفت: ۴۴ درصد موارد دیابت، ۲۳ درصد موارد سکته و بیماری‌های قلبی و تقریباً ۷.۴۱ درصد موارد سرطان با چاقی و اضافه وزن در ارتباط است.

جودکیان افزود: بررسی های پراکنده از نقاط مختلف نشان می‌دهد میزان شیوع چاقی در همه گروه‌های سنی بالای ۱۵ سال در زنان بیش از دو برابر مردان است، شروع چاقی و اضافه وزن در مردان و زنان ایرانی بزرگسال نیز به ترتیب ۲۳ و ۴۰ درصد گزارش شده است.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان داشت: درهمین راستا برنامه کنترل و چاقی در تمام گروه های سنی در برنامه طرح تحول سلامت به منظور مداخله در ابتدایی ترین سطوح از سال ۱۳۹۵ در شهرستان دزفول اجرا و عوامل خطرساز ابتلا به چاقی از جمله عوامل  ژنتیکی و محیطی نظیر داشتن رژیم پرکالری، ورزش کم و کم تحرکی، سوء تغذیه و کمبود بعضی انواع ریزمغذی‌ها و بیماری ها شناسایی و برای مداخله های بعدی از جمله هدایت آنها به مراکز بهداشتی که کارشناس تغذیه مستقر است، قرار گرفتند.

وی افزود: بهترین راه کنترل اضافه وزن و چاقی از طریق مداخلات صحیح تغذیه شامل مشاوره های تخصصی، رژیم درمانی و آموزش جامعه جهت بهبود سبک زندگی خانوار و اعضای آن است به همین منظور، ایستگاه های سلامت به مدت سه روز در دانشگاه فنی حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان و حوزه علمیه از ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ماه برپا شدتا این گروه‌های فرهیخته جامعه که اغلب به دور از خانواده و محل زندگی خود هستند و احتمالاً دسترسی به مراکز بهداشت و دریافت خدمات رایگان ندارند نیز مورد بررسی تخصصی تغذیه قرار گیرند و درصورت موارد خاص به سطوح بالاتر راهنمایی شوند.

جودکیان افزود: ایستگاه‌ها آنتروپومتری دانشجویان با استقبال بی نظیری انجام و مشاوره تغذیه توسط کارشناسان تغذیه ارائه شد و  ۴۵۰ نفر از دانشجویان مورد ارزیابی و دیگر خدمات آموزشی از جمله نمای توده بدنی و فشارخون قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین مطالب آموزشی در قالب پمفلت، تراکت و کتابچه با موضوع بیماری های مرتبط با چاقی به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار گرفت و در پایان مسابقاتی در قالب سوالات با موضوع تغذیه صحیح برگزار شد و به قید قرعه جوایزی تقدیم شد.

برچسب‌ها سلامت دزفول تغذیه سالم خوزستان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت دزفول تغذیه سالم سلامت دزفول تغذیه سالم خوزستان بهداشت و سلامت اضافه وزن بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۰۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی

  به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر رادمنش با بیان اینکه در مکتب طب سنتی ایران چیدمان تغذیه بر اساس فصل، سن، محل زندگی و مزاج اشخاص متفاوت است، اما یکسری تدابیر عمومی نیز وجود دارد که رعایت آنها به حفظ سلامت همه افراد­ کمک می‌کند؛ تاکید کرد: پرهیز از پرخوری و درهم خوری یکی از اصول مهم تغذیه به شمار می‌آید، زیرا رعایت نکردن آن موجب تداخل و اختلال در هضم و ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. دکتر رادمنش همچنین داشتن نظم در ساعات غذا خوردن را یکی از مهمترین آداب تغذیه صحیح دانست و بر ایجاد فاصله کافی بین وعده شام و خوابیدن تاکید کرد. وی افزود: طب ایرانی، طب کلی نگر است و پزشکان متخصص طب ایرانی بر اساس شرایط هر فرد، دستورهای خاصی را به وی ارائه می‌دهند. در طب ایرانی پیشگیری از بیماری با رعایت اصول ششگانه حفظ سلامتی جز قوانین بنیادین می‌باشد. این اصول عبارتند از آب و هوا، تغذیه، حرکات بدنی، خواب و بیداری، نگهداری مواد لازم و دفع مواد زاید و حالات روحی و روانی که در این میان ورزش و تغذیه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: ورزش اصولی، عامل مهمی برای حفظ سلامتی به شمار می‌رود و برای آن فواید زیادی ذکر شده است. به نظر برخی از حکما، چون ابن سینا، عامل ورزش در حفظ سلامتی، بر همه عوامل حتی تغذیه، تقدم دارد و برای اینکه از فعالیت‌های بدنی بیشترین فایده نصیب افراد شود، ورزش‌های متناسب با هر فرد پیشنهاد شده است. وی افزود: فعالیت بدنی منظم و متناسب با سن و شرایط جسمانی، فواید بی‌شماری برای سلامت جسم و روان دارد. تشویق اعضای خانواده به انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش‌های گروهی، متناسب با شرایط افراد خانواده می‌تواند روحیه نشاط و شادابی را در خانه حاکم کند. ­ وی در پایان گفت: با همدلی و همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانیم با ترویج فرهنگ غذای سالم و ورزش همگانی و متناسب بر پایه آموزه‌های طب ایرانی، جامعه‌ای سالم و پویا برای نسل‌های آینده بسازیم. هفته سلامت فرصتی مغتنم برای آغاز این حرکت ارزشمند است.

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری