Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@07:34:25 GMT

بهترین فرصت برای بازنگری در مشمولان کمک‌معیشتی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۵۷۷۴

بهترین فرصت برای بازنگری در مشمولان کمک‌معیشتی

فارس پلاس؛ یادداشت- مرتضی شجاعی: پس از ۴ سال مهمانی دلار ۴۲۰۰ در اقتصاد ایران، بالاخره دولت سیزدهم بساط این پدیده بدون متولی و پرحاشیه را برچید و گلایه‌های قابل پیش‌بینی را به جان خرید.

از طرفی کارشناسان، خروج از انفعال در ازای دلار ۴۲۰۰ را برای جلوگیری از بروز شوک اقتصادی در آینده ضروری عنوان می‌کردند و از سوی دیگر رئیس جمهور بارها از هزینه آبروی خودش برای این اصلاح گریزناپذیر ارزی، سخن گفته بود تا به گفته وزیر اقتصاد، سیاست حمایت هوشمند و هدفمند از خانوارها اتخاذ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارز ۴۲۰۰ مشهور به «دلار جهانگیری» که در سنوات اخیر و در اوج تنگنای ارزی، نه تنها منجر به هدر رفت منابع ارزی کشور می‌شد، بلکه پرونده‌های قاچاق معکوس و فسادهای اقتصادی را روانه قوه قضائیه کرده بود.

با این تفاسیر، به تازگی دولت سیزدهم توام با تغییر نحوه تخصیص دلار ۴۲۰۰ از اقتصاد ایران و به خطر انداختن سرمایه اجتماعی خودش، تصمیم به پرداخت یارانه نقدی به ۹۰ درصد از هم‌وطنان گرفته و طبق گزارش‌ها، حدود ۷۲ میلیون نفر (حدود ۲۳ میلیون خانوار) مشمول یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی شده‌اند.

اعتراض‌های سابقه‌دار نسبت به یارانه

فارغ از صراحت برخی کارشناسان  مبنی‌بر ضرورت "اختصاص یارانه نقدی به همه ایرانیان"، بررسی سوابق نشان می‌دهد، از ۲۸ آذرماه ۱۳۸۹ (آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم) تاکنون، خانوارهای متعددی سازوکار شمول یارانه نقدی را مبهم دانسته و نسبت به جاماندن از فهرست یارانه‌بگیران معترض بوده‌اند.

با این وجود، بررسی‌های ناقص و ناکارآمد پیشین نیز نتوانسته پاسخگوی برخی اعتراضات مردمی در این خصوص باشد و قوانین مکرر به ویژه تأکید قوانین بودجه مبنی‌بر "حذف ثروتمندان و افزودن متقاضیان جدید" تاکنون عملیاتی نشده است. البته ناتوانی در این بررسی‌ها به رویکردهایی همچون "به حساب‌های بانکی مردم سرک نمی‌کشیم، چون اعتماد به سیستم بانکی را از بین می‌برد" هم برمی‌گردد.

اهمیت بازنگری موثر در جامعه مشمولان یارانه

از قضا، رصد جریان مالی و نظارت بر کیفیت گردش پول و مبادله کالا و خدمات، از مهم‌ترین محورهای نظارت دولت‌ها حتی در لیبرال‌ترین اقتصادهای دنیا به شمار می‌رود و بر موفقیت در سیاست‌گذاری اقتصادی اثرگذار است.

به هر حال، تجمیع انواع و اقسام یارانه‌ها از یک سو و افزایش هزینه‌های معیشتی (به واسطه اصلاحات اقتصادی اخیر) از سوی دیگر، ضرورت بازنگری اقناعی و هوشمند در جامعه مشمولان یارانه‌ها را دوچندان کرده است. بازنگری که هرچند نمی‌تواند بازماندن معترضان نسبت به پرداخت‌های قبلی (یارانه نقدی و کمک معیشتی) را جبران کند، اما برای همراهی مردم با طرح شجاعانه اخیر دولت و تحقق عدالت اجتماعی، یک ضرورت انکارناپذیر به حساب می‌آید.

معترضان چه می‌گویند؟

با این تفاسیر در روزهای اخیر، گلایه‌ها نسبت به طرح دولت، به واسطه انتقادات برخی هم‌وطنان نسبت به عدم واریز یارانه‌ نقدی (در هم‌افزایی با تخریب‌های سیاسی)، بروز کرده است.

برخی از معیارهای سخت‌گیرانه حذف از یارانه و ناامیدی از افزوده شدن به فهرست یارانه‌بگیران سخن به میان می‌آورند و آن‌ها را عامل حذف دستکم نیمی از جمعیت کشور می‌دانند، نه صرفاً دهک دهم!

برخی نیز ناتوانی متولیان حوزه رفاهی در بررسی تغییر سرپرست بر اثر ازدواج، طلاق و ... را عامل حذف چندین ساله از یارانه نقدی عنوان می‌کنند (که به اعتراضات آن تا قبل از تغییر نحوه اختصاص ارز ۴۲۰۰ پاسخ روشنی داده نشده) و به واسطه عدم دریافت یارانه نقدی در مرحله اخیر، نگران استمرار وضعیت سابق هستند.

عده‌ای از هم‌وطنان نیز از دیرباز در مقایسه وضعیت رفاهی خود با افراد مشمول یارانه، نظام توزیع یارانه‌های نقدی را بر اساس اطلاعات ناقص و غیرعادلانه می‌دانند و این مسئله اهمیت اقناع افکار عمومی و ارائه پاسخ روشن در ازای درخواست‌های متقاضیان جدید را گوشزد می‌کند.

گره کور ۱۲ ساله و اهمیت رسیدگی با اولویت زمانی به اعتراضات

آنچه یکی از نگرانی‌ها نسبت به طرح اخیر دولت به حساب می‌آید، جاماندن بخشی از اقشار کم‌برخوردار از فهرست یارانه نقدی است. همچنین، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر وجود بیش از ۱ میلیون نفر بدون شناسنامه در کشور و حدود ۷ میلیون نفر جامانده از یارانه اخیر، ضرورت رسیدگی فوری و موثر اعتراضات برای پوشش هزینه‌های تحمیل شده مازاد به دهک‌های کم‌برخوردار را نشان می‌دهد. 

آنچه مسلم است، رئیس جمهور همراه با تیم اجرایی دولت، می‌تواند گره کور ۱۲ ساله بازنگری در جامعه مشمولان یارانه نقدی را بازکند تا فشار مضاعفی از جانب گران شدن کالاهای اساسی به اقشار کم‌برخوردار وارد نشود.

هرچند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بررسی اعتراضات مردمی سخن به میان می‌آورد، اما به دلیل سابقه ضعیف اجرایی، عدم همکاری دستگاه‌ها و نیز حجم درخواست‌های اخیر جاماندگان شایسته است، رئیس جمهور، پیگیری مجدانه برای احقاق حق جاماندگان را به عنوان یکی از ارکان موفقیت طرح، مد نظر داشته باشد.

وقت آن رسیده، دولت سیزدهم یک امر به تعویق افتاده دیگر را نیز چاره کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور یارانه کمک معیشتی دلار جهانگیری مرتضی شجاعی یارانه نقدی یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار کودکان جان باخته در غزه،بیشتر از تمام جنگ‌های ۴ سال اخیر است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی(آنروا) می‌گوید که آمار کودکان شهیدشده در نوار غزه ظرف ۶ ماه اخیر در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی، به شدت هولناک است.

فیلیپ لازاینی، کمیسر عالی آنروا در گفت‌وگوی اختصاصی با تاس تاکید کرد: در شرایط جنگی، رسیدن به عدد دقیق بسیار دشوار است اما معتقدم ارقام (اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین بیش از ۳۴ هزار شهید) درباره میزان کشته‌شدگان (شهدا) در غزه، تصور نسبتا منطقی در اختیار ما قرار می‌دهد و این آمار دهشتناک است.

وی افزود: کشتن(به شهادت رساندن) بیش از ۳۰ هزار نفر ظرف ۶ ما، بی‌سابقه است. ما می‌دانیم که در بین آنها ۱۳ هزار کودک وجود دارد. این را هم می‎‌دانیم که شمار کودکان کشته شده (شهید) در غزه در ۶ ماه، بیشتر از تمام قربانیان سراسر جهان در چهار سال اخیر است!

لازارینی تاکید کرد: بنابراین موضوع هم از لحاظ آماری و هم از حیث سطح ویرانی، بی‌سابقه است. امروز اگر به تعداد کارمندان آنروا که در نوار غزه کشته شده‌اند (۱۸۰ نفر) دقت و آن را با شمار کارمندان ما در غزه یعنی ۱۳ هزار نفر مقایسه کنیم و سپس به شمار کشته‌شدگان در سراسر نوار غزه نگاهی بیندازیم و آن را با کل جمعیت در مقام مقایسه قرار دهیم، کمابیش به نسبت مشابهی دست خواهیم یافت.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان گفت که عدد ۳۴ هزار(شهید)، اغراق‌آمیز نیست، تصریح کرد: آمار کشته‌شدگان (شهدا) قطعا در همین بازه است و حتی مطمئن نیستم که آیا این رقم افرادی که زیر آوار مانده‌اند را در برمی‌گیرد یا خیر زیرا در اکثر مواقع، شمار کشته‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ثبت و گزارش می‌شود. بنابراین متاسفانه باید بگویم که نسبت اعلام‌شده، شاید به واقعیت نزدیک باشد. این رقم می‌تواند بیشتر باشد. همچنین باور دارم که این ارقام، اغراق‌آمیز نیست.

کد خبر 6090694

دیگر خبرها

  • شمار کودکان جان باخته در غزه،بیشتر از تمام جنگ‌های ۴ سال اخیر است
  • تمرین ویژه جلالی برای ارسال‌ پاس‌گلهای بیشتر! (عکس)
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • سیل ۵۲ میلیارد تومان به اردستان خسارت زد
  • خلاصه بازی آلومینیوم و پرسپولیس؛ بدون شک بهترین بازی سال‌های اخیر ایران + ویدئو
  • آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق /پرداختی‌ها چقدر از هزینه پایین‌ترین‌دهک‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳