Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتقد سینما گفت: «موقعیت مهدی» مخاطب را در غمی بیکران غوطه‌ور می‌کند؛ سازندگان «روز صفر» در دام یک سبک قدیمی سینمای حادثه‌ای افتاده‌اند و «مردبازنده» در به تصویرکشیدن یک سینمای سیاه تجربه‌ای موفق است.

آرش خوش‌خو منتقد سینما و روزنامه‌نگار در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایران و در نقد سه فیلم از فیلم‌های درحال اکران، به بیان نقاط ضعف و قوت آنان پرداخت که در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«موقعیت مهدی» مخاطب را در غمی بیکران غوطه‌ور می‌کند

خوش‌خو در ابتدا و در نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در نقد فیلم موقعیت مهدی می توان گفت، میل بی مهار کارگردان در به تصویرکشیدن غم و شکست است؛ این موضوع موجب می شود که اگر مبنای قضاوت ما در مورد مهدی باکری و برادرش حمید باکری همین فیلم باشد آنان را با مجموعه ای از شکست های پیاپی و درماندگی به یاد بیاوریم که این موضوع برای یک قهرمان جنگ شکل مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: مثلا در فیلم ایستاده در غبار شما یک احمد متوسلیان را می بینید که شکل و شمایل یک قهرمان واقعی را دارد یعنی شما هم پیروزی های او را می بینید و هم شکست هایش را؛ هم شجاعتش را می بینید و هم خشمش را.

این منتقد سینمایی تاکید کرد: ولی در موقعیت مهدی تاکید کارگردان در به تصویرکشیدن شمایل شاعرانه از قهرمانانش مخاطب را در غمی بیکران غوطه ور می کند و ما باکری را در مجموعه ای از شکست ها و تنهایی هایش می بینیم.

وی افزود: این موضوع باعث می شود که همه کارگردانانی که به سمت تولید فیلم های سینمای جنگی می روند مورد تهدید این نقطه ضعف باشند که بیش از حد لزوم در به تصویرکشیدن فضای شاعرانه و معناگرایانه غرق شوند و این همان کاری بود که محمدحسین مهدویان در ایستاده در غبار از آن پرهیز کرد.

خوش‌خود یادآور شد: از سوی دیگر نوع نگاه حجازی فر و این حقیقت که او انسان خوبی است یعنی خودش به عنوان کارگردان و هنرمند آدمی شفاف است و اطلاعات زیادی دارد، موجب می شود که پروژه های بزرگ را با حسی شاعرانه و معنوی خوب دربیاورد.

سازندگان «روز صفر» در دام یک سبک قدیمی سینمای حادثه‌ای افتاده‌اند

خوش‌خو در نقد فیلم روز صفر بیان کرد: در فیلم روز صفر مشکل این است که ما با مستندات قوی تاریخی روبرو هستیم که موجب جذابیت داستان می شود و از طرفی با برداشت قدیمی کارگردان و نویسنده فیلمنامه از سینمای حادثه ای مواجه‌ایم.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد کارگردان و فیلمنامه نویس این اثر بیست یا سی سال است که سینمای حادثه ای را ندیده اند و آخرین تلقی آنها از فیلم های حادثه ای فیلم های دهه ۸۰ آمریکاست.

این منتقد ادامه داد: یعنی سازندگان فیلم سینمایی روز صفر قهرمانان خود را در حد قهرمان فیلم سینمایی جان سخت با بازی بروس ویلیس (مجموعه فیلم‌های جان‌سخت شامل ۵ قسمت می‌باشد که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۸ و پنجمین آن در ۲۰۱۳ ساخته شد. شخصیت اصلی این فیلم‌ها جان مک‌کلاین (با بازی بروس ویلیس) است. او بازرس پلیس نیویورک است و در هر قسمت خود را درگیر یک حملهٔ تروریستی می‌بیند) تقلیل می دهند و این درحالی است که سینمای حادثه ای در دو دهه اخر بسیار تغییر و پیشرفت کرده و شکل و شمایل باورپذیرتری را به خود گرفته است.

وی تاکید کرد: چنانچه در هویت بورن (هویت بورن - به انگلیسی: The Bourne Identity - فیلمی اکشن مهیج به کارگردانی داگ لیمان و نویسندگی تونی گیلروی و ویلیام بلیک هیرون محصول سال ۲۰۰۲ آمریکا است که بر اساس رمانی به همین نام، به قلم رابرت لودلوم ساخته شده‌است) می بینیم که چقدر همه چیز ملموس تر و دقیق تر شده است؛ ولی متاسفانه در به تصویر کشیدن یک ژانر پرهیجان و جذاب، کارگردان و نویسنده این اثر به دام یک سبک قدیمی سینمای حادثه ای افتاده اند که دیگر برای تماشاگر جذابیت ندارد و سالهاست که دوره شان گذشته است.

«مردبازنده: در سینمای سیاه تجربه‌ای موفق بود

خوش‌خو درباره فیلم سینمایی مردبازنده گفت: در مرد بازنده محمدحسین مهدویان که کارگردان بسیار خوبی است با فراغت کامل و با خیالی آسوده سراغ یک داستان پلیسی فیلم- نوآرگونه (سینمای سیاه) رفته و تجربه ای موفق را در مجموع داشته است.

این منتقد سینما اضافه کرد: تلاش کارگردان برای این که داستان پلیسی خودش را به مشکلات و مسائل روز اجتماعی گره بزند تاحدی مبالغه آمیز و تلاشی بود که می خواست از دل فیلمی پلیسی یک بیانیه انتقادی درباره جامعه و حاکمیت درآورده و کار کند و این تاحدی نقطه ضعف این کار بود.

وی افزود: نقطه ضعف دیگر این بود که جواد عزتی برای گریم شدن و این که سنش را ۲۰ سال زیاد کرده بودند آدم مناسبی نبود چرا که جواد عزتی هم مانند حمید فرخ نژاد نوعی از ژست ها و تیک های تکرار شونده را دارد که گریم را در مورد ایشان بی نتیجه می کند و فیلمساز نمی تواند به مخاطب بقبولاند که با یک پیرمرد ۶۰ ساله روبروست و ما همان جواد عزتی همیشگی را در فیلم می بینیم که به دلیل لحن، گفتار و تیک های گردنی کاملا قابل شناسایی است؛ موضوعی که در مورد حمید فرخ نژاد هم صادق است.

این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: در مجموع مردبازنده جزو فیلم‌های خوب روی پرده اکران است چرا که تجربه‌ای موفق در سینمای پلیسی بود که کارگردانی بسیار خوبی داشت که تلاش کرده بود که همه چیز را از نگاه همان پلیس ببینیم و اطلاعاتی جدای از آنچه این پلیس می بیند و می شنود به دست نمی آید و همان چیزی از چشم بیننده دیده می شود که پلیس تجربه می کرد؛ این کار سختی است که مهدویان در به تصویرکشیدن آن موفق بوده است. مثلا در صحنه برخورد ماشین ها و وقتی تصادف رخ می دهد، دوربین درون ماشین است و احساس تصادف و سراسیمگی را لمس می کنیم.

وی تصریح کرد: بر این اساس مردبازنده در سینمای سیاه که تجربه های محدودی در سینمای ایران از آن داریم، تجربه ای موفق بود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سینمای ایران ، منتقد سینما ، حمید فرخ نژاد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سینمای ایران منتقد سینما حمید فرخ نژاد سینمای حادثه ای تجربه ای موفق فیلم سینمایی سینمای سیاه موقعیت مهدی منتقد سینما روز صفر فیلم ها خوش خو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال و پرسپولیس، یک برنده و یک بازنده!

به گزارش "ورزش سه"، شکست پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی و حذف استقلال به دست مس رفسنجان در مرحله قبلی، به منزله کنار رفتن دو فینالیست فصل گذشته این رقابتها است که از طرفی شانس هشت تیم باقیمانده را برای قهرمانی بیشتر می‌کند و یک قهرمان جدید را نسبت به فصل گذشته معرفی خواهد کرد و از طرف دیگر یک شکست برای هر دو تیم خواهد بود.

این اولین بار بعد از 20 سال است که پرسپولیس و استقلال همزمان در مرحله یک چهارم نهایی حضور نخواهند داشت. آخرین بار در فصل 1383-84 بود که استقلال با شکست برابر شاهین و پرسپولیس با باخت مقابل ابومسلم از رقابت کنار رفتند. پیش از آن نیز در فصل 1381-82 پرسپولیس برابر ملوان حذف شد و استقلال با شکست مقابل فراز قم از جام کنار رفت.

در این دو دوره یک بار صباباطری و بار دیگر ذوب‌آهن توانستند جام را بالای سر ببرند. حالا اما یکی از این دو تیم منحل شده و دیگری هم شب گذشته با شکست برابر تراکتور از رقابتها کنار رفت تا سرخپوشان تبریزی به همراه چادرملو، ملوان، سپاهان، مس رفسنجان، آلومینیوم اراک، هوادار و گل‌گهر سیرجان شانس قهرمانی داشته باشند.

اما حذف پرسپولیس و استقلال، یک گام رو به عقب برای تیم اوسمار ویه‌را و جواد نکونام خواهد بود. آنها به نسبت فصل گذشته، حداقل در جام حذفی نتیجه ضعیفتری کسب کرده‌اند و به همین دلیل فشار روی این تیم برای قهرمانی در لیگ برتر به اوج خود خواهد رسید.

پرسپولیس فصل گذشته دو جام قهرمانی کسب کرد و از این نظر در صورتی که این فصل جام نگیرد، شرایط ضعیفتری را نسبت به فصل پیش خواهد داشت و استقلال هم باتوجه به ناکامی فصل گذشته، فشار مضاعفی را برای بازگشت به سکوی قهرمانی لیگ برتر بر شانه خود حس می‌کند.

جالب اینکه حذف پرسپولیس و استقلال، پیش از هفته حساس لیگ برتر رقم خورد؛ جایی که استقلال در تبریز به مصاف تراکتور خواهد رفت و پرسپولیس در پایتخت میزبان سپاهان خواهد بود. این شاید آخرین شانس جدی پرسپولیس باشد که بتواند صدر جدول را از استقلال پس بگیرد، البته به شرطی که تراکتور در تبریز تیم نکونام را متوقف کند.

شاید حذف در آستانه بازی سپاهان انگیزه شاگردان اوسمار را هم بالا ببرد چرا که حالا آنها چاره دیگری جز برد در شش بازی آینده پیش روی خود نمی‌بینند و باید به هر قیمتی که شده، صدر جدول را از استقلال پس بگیرند.

اما نکته مهم برای استقلال این است که سرنوشت قهرمانی را همچنان در دست خود دارد و این تیم در صورت کسب 18 امتیاز بی حرف و حدیث و بی توجه به نتایج رقیب سنتی قهرمان می‌شود. هرچه استقلال بردهای متوالی و بیشتری کسب کند، طبیعتا روحیه تیم رقیب نیز کمتر می‌شود و شاید حتی مثل لیگ بیست و یکم، پرسپولیس با توقف‌هایش جام را به استقلال بدهد؛ هرچند که قرمزها به جبران اختلاف فصل گذشته دل خوش کرده و به نوعی اطمینان دارند که استقلال حداقل در یک بازی لغوش خواهد داشت، بنابراین از نگاه هر دو تیم، تیمی که شش برد بیاورد، قهرمان خواهد شد.

دیگر خبرها

  • استقلال و پرسپولیس، یک برنده و یک بازنده!
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • هاشم‌نژاد: غافلگیرانه گل خوردیم
  • پرسپولیس ِ بانکی حذف شد! ۴ چنگ گربه‌سیاه اراکی برصورت سرخ‌ها / رفیعی اوسمار را تا پنالتی‌ها برد
  • پرسپولیس ِ بانکی حذف شد! ۴ چنگ گربه‌سیاه اراکی برصورت سرخ‌ها / تیم بی‌دروازه‌بان، سر بزنگاه وا داد
  • پرسپولیس ِ بانکی حذف شد! ۴ چنگ گربه‌سیاه اراکی برصورت سرخ‌ها
  • جام حذفی| گربه سیاه پرسپولیس را در اراک کُشت/ صعود رویایی آلومینیوم در بازی که 19 گل داشت!
  • شوک دوباره گربه‌سیاه به پرسپولیس!
  • موقعیت سوزی تراکتور در نیمه اول دیدار با ذوب آهن
  • انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند