Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۷، ارز ۴۲۰۰تومانی توسط معاون اول وقت رئیس‌جهور به اقتصاد کشور معرفی شد تا مانع از افزایش قیمت کالاها شود. ارزی که به دلیل عدم مطالعه صحیح و فراهم کردن زیر ساخت ها به تمامی اجناس اختصاص داده‌شد.

به گزارش بازارنیوز، بدون تردید و به گواه اکثر کارشناسان اقتصادی، پیدایش ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد ایران از عجیب‌ترین تصمیمات اقتصادی دولت قبل بود، برنامه خلق‌الساعه‌ای که بدون مطالعه، بررسی همه جانبه و فراهم بودن پیش‌نیاز‌ها و الزامات اجرایی آن عملیاتی شد و به همین خاطر، از همان روز‌های اول شکست آن قابل پیش‌بینی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روز‌های ابتدایی سال ۱۳۹۷، ارز ۴۲۰۰تومانی توسط معاون اول وقت رئیس‌جهور به اقتصاد کشور معرفی شد تا مانع از افزایش قیمت کالا‌ها شود. ارزی که به دلیل عدم مطالعه صحیح و فراهم کردن زیر ساخت‌ها به تمامی اجناس اختصاص داده‌شد. با گذشت زمان و آغاز مشکلات متعدد در مورد اختصاص ارز ترجیحی، فهرست کالا‌ها کاهش پیدا کرد و در نهایت این ارز تنها به ۷قلم کالا از جمله دارو، گندم، نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و روغن خام اختصاص پیدا کرد.

با این وجود ارز ترجیحی نتوانست موجب ثبات قیمت‌ها در بازار شود و بررسی‌ها حکایت از این دارد که از زمان اختصاص ارز ترجیحی تا به امروز متوسط قیمت کالا‌های اساسی با رشد بیش از ۴۰۰ درصدی روبرو بوده است. به طور مثال قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی تا پیش از اختصاص ارز ترجیحی یک هزار و ۵۲۵ تومان بوده است. با وجود اینکه نرخ ارز ترجیحی همان ۴۲۰۰ تومان باقی مانده، اما نرخ همان محصول در میانه‌های اردیبهشت سال جاری و قبل از حذف ارز ترجیحی ۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است که حکایت از رشد ۴۳۱ درصدی دارد.

رانت و فساد نیز حلقه دیگری از عدم کارایی ارز ترجیحی بوده است و پرونده واردات کره و … نمونه‌ای از پرونده‌های فساد این ارز بوده که در دستگاه قضایی کشور مورد بررسی قرار گرفته‌است. اما نکته عجیب ماجرا به فروش کالا‌های دارای ارز ترجیحی ایران در کشور‌های همسایه مربوط می‌شود به گونه‌ای که در بازار‌های عراق، پاکستان، کویت، بحرین، امارات و … آرد، روغن، ماکارونی و سایر محصولات تولید شده با ارز ترجیحی به وفور یافت می‌شود.

به بیان دیگر ارز ترجیحی کشور که هدف از تخصیص آن کمک به اقشار ضعیف جامعه عنوان می‌شد، نصیب قاچاقچیانی که کالا‌های خود را به کشور‌های همسایه انتقال داده و درآمد‌های کلانی از این طریق کسب کرده‌اند. در برخی موارد نیز شاهد پدیده عجیبی به نام صادرات یارانه بودیم یعنی مثلا در مورد ماکارونی که مواد اولیه آن با ارز ترجیحی تأمین می‌شد، صادرات با قیمت تمام شده پایین‌تری صورت می‌گرفت و بهای آن به جیب عده‌ای خاص می‌رفت!

کمبود آرد در کشور‌های عراق، پاکستان و دیگر کشور‌های همسایه پس از آزاد سازی قیمت آرد در کشور، موید این نکته است که حذف ارز ترجیحی در کمترین حالت ممکن باعث عدم خروجی سرمایه ایرانی و کاهش قاچاق از کشور شده‌است.


همچنین بررسی‌ها حکایت از این دارد که روغن در اقلیم کردستان نیز کمیاب شده‌است و حتی برخی از مواد غذایی نظیر روغن و نان در امارات متحده عربی با افزایش قیمت مواجه بوده‌است، هرچند کمیابی و افزایش قیمت مواد غذایی در سایه جنگ اوکراین و روسیه عاملی تاثیرگذاری بوده‌است، اما نباید نقش حذف ارز ترجیحی و از بین بردن توجیه اقتصادی قاچاق آرد و روغن از ایران به کشور‌های همسایه در این ماجرا را نادیده گرفت.

اعطای یارانه نقدی، قدرت خرید دهک‌های پایینی را افزایش داد

نکته بعدی در خصوص ارز ترجیحی به عدم توزیع عادلانه ثروت مربوط می‌شود که تنها راهکار در جهت توزیع عادلانه ثروت بحث اعطای یارانه است، فارغ از این مسئله که نواقصی در دهک بندی افراد رخ داده است، اما توزیع عادلانه ثروت برای اولین بار در کشور محقق شده است.

به بیان دیگر تا به امروز افراد ثروتمند جامعه بیشترین بهره را از یارانه اعطایی بهره‌مند داشته‌اند، البته هنوز این یارانه در حوزه سوخت پابرجا است و باید برای حذف یارانه پنهان در حوزه سوخت نیز شرایطی مهیا شود.

درواقع بررسی میزان مصرف مواد خوراکی دارای ارز ترجیحی حکایت از تفاوت میزان سرانه در دهک‌های مختلف کشور دارد و دهک دهم به عنوان ثروتمندترین دهک جامعه، با مصرف بیشتر، یارانه بیشتری دریافت می‌نمود و با حذف ارز ترجیحی، به این افراد یارانه پرداخت نخواهد شد و دولت قادر است مقادیر این دهک را در اختیار دهک‌های کم درآمد جامعه قرار دهد.

آیا ارز ترجیحی به منظور تامین کسری بودجه دولت حذف شد؟

با وجود اینکه حذف ارز ترجیحی مورد تایید اکثر کارشناسان اقتصادی در هر دو جناح کشور بوده است، اما پس از اقدام دولت در این رابطه، برخی شبهاتی را در این خصوص مطرح کرده‌اند. مهم‌ترین مسئله‌ای که طی روز‌های اخیر، مکرراً بدان اشاره می‌شود این است که حذف ارز ترجیحی صرافاً به منظور پوشش کسری بودجه دولت صورت گرفته است؛ اما آیا این گزاره صحت دارد؟

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس میزان کسری بودجه سال جاری ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود علاوه بر این بررسی‌ها بیانگر این نکته است میزان کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ تا پایان مرداد ماه حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم و با و جود عدم توافق هسته ای، ۲۲۷ هزار میلیارد تومان از این کسری بودجه جبران شد، به بیان دیگر دولت رئیسی بدون حذف ارز ترجیحی و توافق برجامی توانست بخش بزرگی از کسری بودجه را پوشش دهد.

در سال جاری نیز روند فروش نفت در سایه تحرکات دیپلماتیک کشور بهبود پیدا کرده است و ادامه این رویه نیز تاثیر بسیار بالایی در کاهش کسری بودجه کشور خواهد داشت. موضوع بعدی به پایه‌های جدید مالیاتی کشور ارتباط دارد و در صورتی که دولت به شکل جدید به دنبال دریافت مالیات باشد، با وجود افزایش هزینه‌ها، درآمد‌های دولت رشد خواهد یافت. با توجه به این شرایط موضوع تامین کسری بودجه یک شانتاژ خبری جهت منحرف کردن افکار عمومی بوده است.

مسعود دانشمند، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی ایران، ارتباط موضوع تامین کسری بودجه با حذف ارز ترجیحی را رد کرد و گفت: دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دنبال اصلاح نظام اقتصادی کشور است، با این وجود هر چند قوه مجریه اهداف درستی را به دنبال دارد، اما به نظر من روش اشتباهی را در پیش گرفته است، البته باید به این نکته هم اشاره کرد که ارز ترجیحی نیز در نهایت باید از اقتصاد کشور حذف می‌شد.

وی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی و تک نرخی شدن ارز به سود اقتصادکشور است البته چگونگی اجرای آن نیازمند برنامه ریزی است، به عبارتی در وهله نخست بایستی دولتی یا خصوصی بودن اقتصاد کشور مشخص شود، درواقع اگر اقتصاد ما نظیر اتحادیه جماهیر شوروی یا کره‌شمالی دولتی است، طبق آن عمل شود و اگر اقتصاد خصوصی است نیز حذف یارانه‌ها و اصلاح اقتصادی دارای روش و شیوه خاص خود است.

به گفته دانشمند مادم‌العمر بودن یارانه در اقتصاد تعریف نشده است. وی در این خصوص گفت: اینکه تا آخر عمر یارانه پرداخت شود معنی ندارد و باید پس از مدتی یارانه حذف شود؛ البته اینکه یارانه به یکباره حذف یا تغییر شکل داده شود، تبعاتی خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: به اعتقاد بنده، دولت در ابتدا می‌توانست یارانه پتروشیمی‌های کشور به عنوان واحد‌های زیان‌ده را حذف کند، در واقع این واحد‌ها روزانه ۲ میلیون نفت را با یارانه دریافت می‌کنند، حال آنکه کیفیت محصولات این واحد‌ها بسیار پایین بوده و از سوی دیگر شاهد قاچاق سوخت به کشور‌های دیگر هستیم.

به عقیده دانشمند، قاچاق سوخت به دلیل یارانه اعطایی به واحد‌های پتروشیمی بوده و در صورتی که دولت یارانه این واحد‌ها را حذف نماید، قادر است یارانه را مستقیم به مردم داده و علاوه بر حذف قاچاق، درآمد‌های کلانی نیز کسب نماید.


عضو اتاق بازرگانی در پایان ضمن اشاره به اینکه برای حذف یارانه باید برنامه ۵ تا ۱۰ سال در کشور ایجاد شود، گفت: بایستی به صورت مرحله به مرحله به دنبال حذف یارانه‌ها باشیم؛ به بیان علمی هرگونه دستکاری در اقتصاد بدون برنامه‌ریزی دقیق، عواقبی را بر کشور تحمیل خواهد کرد و با وجود اینکه مسئولان از عدم افزایش قیمت سایر کالا‌ها خبر می‌دهند، اما تعاریف علم اقتصاد و تجارب جهانی حکایت از ماجرای دیگری دارد.



/ تسنیم

برچسب ها: کاهش قاچاق ، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ، اصلاح یارانه‌ها لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RQZ

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کاهش قاچاق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاح یارانه ها ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور های همسایه حذف ارز ترجیحی اقتصاد کشور افزایش قیمت کسری بودجه حذف یارانه حذف ارز یارانه ها واحد ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۶۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین فردی که همزمان پمپ قلب و کلیه خوک دریافت کرد

قرار دادن اولین پمپ قلب ترکیبی و پیوند کلیه خوک در یک بیمار موفقیت آمیز بود که نشان می‌دهد پیوند عضو خوک ویرایش ژنتیکی شده در حال تبدیل شدن به یک واقعیت برای موارد پیچیده است.

به گزارش ایسنا، جراحان یک بیمارستان در آمریکا با جشن گرفتن یک پیشرفت در پیوند عضو از حیوان به انسان برای دومین بار موفق شدند یک کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک فرد زنده پیوند بزنند و نخستین جراحی همزمان پیوند کلیه و پمپ قلب را رقم بزنند.

این جراحی در بیمارستان NYU Langone Health در نیویورک بر روی یک زن ۵۴ ساله به نام لیزا پیزانو که از نارسایی قلبی و بیماری کلیوی پیشرفته رنج می‌برد، انجام شد. این جراحی در حالی انجام شد که در صورت عدم انجام آن لیزا تنها چند هفته زنده می‌ماند.

پیزانو با نارسایی قلبی و مرحله پیشرفته بیماری کلیوی مواجه بود، اما پزشکان توانستند او را برای این جراحی پیشگامانه تایید کنند.

جراحان چند روز قبل از پیوند یک پمپ مکانیکی قلب را در پیزانو کاشتند که به گفته پزشکان اولین جراحی ترکیبی در جهان بود.

پزشکان علاوه بر کلیه اصلاح ژنتیکی شده همچنین در عملی که به گفته بیمارستان برتی اولین بار بر روی یک بیمار زنده بود، غده تیموس خوک را به بدن بیمار پیوند زدند که به آموزش سیستم ایمنی و کاهش احتمال رد عضو کمک می‌کند.

پزشکان توانستند ژنی را که قندی به نام آلفا گال(alpha-gal) تولید می‌کند، حذف کنند که رد فوری کلیه خوک اصلاح شده را متوقف کرد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که حذف آلفا گال به جلوگیری از دفع فوری اندام‌ها از دیگر گونه‌ها مانند خوک توسط بدن انسان کمک می‌کند.

دکتر مونتگومری که رهبری این جراحی را بر عهده داشت، گفت: ما با استفاده از اصلاح ژنتیکی خوک‌ها می‌توانیم نقشی که یک تغییر در ژنوم می‌تواند بیگانه‌پیوندی را به یک جایگزین مناسب تبدیل کند، بهتر درک کنیم. از آنجایی که این خوک‌ها را می‌توان پرورش داد و نیازی به شبیه‌سازی مانند ویرایش‌های پیچیده ژنی ندارند، این یک راه حل پایدار و مقیاس‌پذیر برای حل معضل کمبود اندام پیوندی است. اگر بخواهیم به سرعت زندگی‌های بیشتری را نجات دهیم، استفاده از این اصلاحات ژنتیکی و داروهای کمتر پاسخگو خواهد بود.

دکتر رابرت مونتگومری جراح اصلی این جراحی به خبرنگاران گفت که این عمل نقطه عطفی در سفر ما برای در دسترس قرار دادن اندام‌های نجات دهنده برای هر کسی است که به آنها نیاز دارد.

مونتگومری که اولین پیوند کلیه اصلاح ژنتیکی شده از خوک به انسان را روی یک فرد مرگ مغزی در سال ۲۰۲۱ انجام داده است، گفت: این جراحی تازه این احتمال را نزدیک‌تر می‌کند که دیگر هیچ کس بر اثر کمبود عضو نمیرد و حتما منتظر مهیا شدن عضو از شخص دیگری نباشد.

گفتنی است که اولین پیوند کلیه خوک به یک بیمار زنده در ماه مارس در بیمارستان عمومی ماساچوست بر روی یک مرد ۶۲ ساله انجام شد.

بیگانه‌پیوندی(Xenotransplants) که به پیوند یک عضو بین گونه‌های مختلف گفته می‌شود، به عنوان یک راه حل بالقوه برای بیماران نیازمند پیوند عضو در میان کمبود مزمن اهداکنندگان عضو مورد استقبال قرار گرفته است.

با این حال، بدن انسان می‌تواند اندام‌های حیوانی را رد کند، به این معنی که آنها باید از نظر ژنتیکی اصلاح شوند تا اطمینان حاصل شود که سازگار هستند و خطر را برای بیمار کاهش می‌دهد.

قلب اصلاح شده ژنتیکی خوک در سال ۲۰۲۳ به دو بیمار در دانشگاه مریلند پیوند زده شد، اما هر دو کمتر از دو ماه زنده ماندند.

پیزانو دارای سطوح بالایی از آنتی‌بادی‌های مضر برای بافت انسان بود، اما نه برای اندام‌ ویرایش شده خوک. بنابراین یک کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی برای او مناسب بود. وی می‌گوید قبل از تن دادن به این جراحی، تمام راه‌های دیگر را امتحان کرده بود.

طبق بیانیه بیمارستان، پزشکان می‌گویند که سال‌ها طول می‌کشید تا برای او یک کلیه همسان انسانی برای پیوند پیدا شود تا بدن او عضو اهدایی را رد نکند.

پیزانو گفت: من پیش خودم گفتم در بدترین سناریو، اگر این کار جواب ندهد، ممکن است برای نفر بعدی کار کند. می‌دانید، بالاخره حداقل یک نفر از آن سود خواهد برد.

مونتگومری می‌گوید حالا که تقریباً دو هفته از این عمل گذشته است، پیزانو هنوز هیچ نشانه‌ای از رد عضو را نشان نداده است و عملکرد کلیه او عالی است.

دکتر معظمی از اعضای تیم جراحی نیز گفت: این رویکرد منحصر به فرد اولین بار در جهان است که بکار گرفته می‌شود. این جراحی فرصتی برای کیفیت بهتر زندگی و دادن زمان بیشتری به لیزا برای گذراندن زمان با خانواده‌اش است. به نظر می‌رسد جراحان در حال یادگیری هستند که چگونه می‌توانند پیوند اندام‌های خوک ویرایش شده ژنتیکی را به واقعیت و امری رایج تبدیل کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • قیمت نفت از نردبان عوامل مثبت بالا رفت
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • اولین فردی که همزمان پمپ قلب و کلیه خوک دریافت کرد
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم