Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@00:32:23 GMT

بیماری اچ آی وی را بیشتر بشناسیم

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۲۰۰۳

بیماری اچ آی وی را بیشتر بشناسیم

علیرضا جانبخش گفت : ایدز بیماری است که به سندرم نقص ایمنی مشهور است و در طی این بیماری سیستم ایمنی سلولی و عملکرد اجزای این دستگاه دچار اشکال میشوند.

به گفته متخصص بیماری‌های عفونی فرد مبتلا به HIV دچار بیماری‌های مختلف ارگان‌های مختلف بدن و عفونت‌های فرصت طلب و عفونت‌هایی که در حالت عادی بدن معمولا با آن‌ها مواجه نمی‌شود و ممکن است به خاطر همین عفونت‌ها جان خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری مراحل مختلفی دارد که این مراحل ممکن است با علائم عمومی و علائمی شبیه سرماخوردگی و شبیه بیماری مونونوکلئوز شروع می‌شود، همچنین با تب، سر درد، کهیر، ورم مفاصل، در برخی افراد همراه با علایم مننژیت و علائم هپاتیت همراه است و پس از آن یک دوره‌ی خاموش دارد و بعد از مدتی نیز بیمار دچار کاهش وزن می‌شود.

کاهش وزن بسیار چشمگیر است و غدد لنفاوی در نقاط مختلف بدن متورم می‌شوند و نهایتا به مرحله ایدز می‌رسد که همراه است با عفونت‌های قارچی و عفونت‌های فرصت طلب و احیاناً سرطان‌های مختلف پوستی و ارگان‌ها و لنفوم‌ها و بسیاری از بیماری‌های دیگری که می‌تواند جان فرد را دچار مخاطره کند.

اصولاً طیف علائم و سندرم‌هایی که در این بیماری ایجاد می‌شود بسیار زیاد است و سیستم‌های مختلف بدن هر کدام به نحوی دچار مشکل می‌شوند، بیماری‌های روماتو لوژی، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های مغز و اعصاب، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های خونی، بیماری‌های اندام‌ها و چشم و گوش و بسیاری از ارگان‌های دیگر، در جریان این بیماری دچار مشکل می‌شوند و عملکرد طبیعی آن‌ها دچار اختلال می‌گردد.

متاسفانه تاکنون برای این بیماری واکسن موثری ساخته نشده است و هنوز مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به HIV، پیشگیری و درمان به موقع است.

در سال‌های گذشته دارو‌هایی که استفاده می‌شد توام با عوارض بود و مقاومت‌های میکروبی و ویروسی زود فرا می‌رسید، اما در حال حاضر دارو‌های بسیار متنوعی از چهار ژنر مختلف با مکانیزم‌های مختلف دارو وجود دارد که این دارو‌ها می‌توانند کیفیت زندگی را به این بیماران برگردانند.

انتقال این بیماری از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده صورت می‌گیرد، تماس جنسی، از طریق مادر به کودک، از طریق سوزن، سرنگ و اجسام نوک تیز که با خون آل داشته باشند مهمترین راه‌های انتقال این بیماری است.

در سال‌های گذشته با مطالعه خون‌های اهدا شده و ارزیابی آن‌ها احتمال انتقال از این طریق بسیار کاهش پیدا کرده، جز در صورتی که فرد خون آلوده زیادی را دریافت کند (خون آلوده فرد بیماری که در حالت بدون علامت است) ممکن است به این طریق آلوده شود.

اعتیاد و اعتیاد تزریقی مهمترین راه ابتلا به HIV در سال‌های گذشته بود که با تغییر روش‌های اعتیاد و همینطور آگاهی‌هایی که در این زمینه داده شد، احتمال انتقال بیماری از این طریق نیز کاهش یافته است و در حال حاضر امروزه تماس جنسی بدون محافظت مهمترین راه ابتلا به ایدز محسوب می‌شود.

در استان ما که یکی از پیشروترین استان‌ها و مراکز مشاوره‌ای پیش قدم در کشور در زمینه بیماریابی و تشخیص HIV است، در حال حاضر اقدامات بسیار خوبی انجام شده و عملا این بیماری خطر جدی برای جامعه محسوب نمی‌شود. هرچند که در لایه‌های پایین اجتماع و در حاشیه شهر‌ها هنوز مواردی وجود دارد و این افراد خطر بالقوه برای انتقال و ابتلا دیگران به این بیماری هستند.

در حال حاضر دو مرکز مشاوره در استان در میدان فاطمی و محله تعاون کرمانشاه وجود دارد و بیماران یا به صورت داوطلبانه به مرکز مراجعه می‌کنند و یا از طریق بیمار یابی به مراکز مشاوره دعوت می‌شوند و تحت پوشش قرار می‌گیرند و بیماری آن‌ها کنترل می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی بیماری واگیردار مهمترین راه حال حاضر عفونت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۲۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، عزیزالسلطان، ملقب به ملیجک دوم، برادرزادۀ یکی از همسران شاه به نام امینه اقدس بود و در ایام کودکی در نزد ناصرالدین شاه ارج و قرب خارق‌العاده‌ای داشت؛ به طوری که محبت شاه نسبت به او از محبتی که به فرزندان خود داشت بیشتر به چشم می‌آمد.

بیشتر بخوانید: سمیرا حسن‌پور در نقش زن ناصرالدین‌ شاه

عزیزالسلطان در سن ۱۶ سالگی با اخترالدوله دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرد؛ جشن ازدواج این دو نفر یکی از مفصل‌ترین و گران‌ترین عروسی‌های آن زمان بود که در کاخ‌های مختلف و به مدت چند روز برگزار شد. در این مراسم اقشار مختلف مردم از درباریان، روحانیون و مردم عادی حضور داشتند.
دو عکس نخستی که ملاحظه می‌کنید در کاخ گلستان گرفته شده‌اند و مربوط به مهمانان درباری و مقامات حکومتی و نزدیکان آن‌ها هستند.

عکس سوم نیز حضور جمعی از روحانیون را در این مراسم نشان می‌دهد. این عکس در عمارت بهارستان گرفته شده؛ همان ساختمانی که بعدها به عنوان مجلس شورای ملی مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228594 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟