Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور به همراه هیئت دولت در بیست و یکمین سفر استانی خود به آذربایجان‌ غربی، سفر کرد و احیای دریاچه ارومیه را از اولویت این سفر دانست.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین دریاچه‌های ایران است، که در استان آذربایجان غربی قرار دارد و در گذشته با نام‌های زیادی از جمله شور دریا، دریا شاهی و دریاچه رضائیه نامیده می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دریاچه ارومیه از دهه ۸۰ به بعد به دلایل مختلف تغییرات اقلیمی، زیست محیطی و انسانی روبه خشکی رفت. این دریاچه به دلیل وجود نمک بسیار زیاد پس از خشک شدن تبدیل به یکی از معضلات مردم منطقه شده است.

در اطراف دریاچه ارومیه مناطق زیبایی وجود داشت که متاسفانه خشک شدن دریاچه این مناطق را هم با مشکل مواجه کرده، برای مثال دو جزیره اشک و کبودان هم به‌شدت تحت‌تاثیر خشک‌شدن دریاچه ارومیه قرار گرفته است. خشک شدن دریاچه ارومیه علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن گونه‌های حیات وحش می‌شود احتمال به وجود آمدن گرد و غبار را در منطقه شدت می‌بخشید.

 

 

سلاجقه: مردم مراقب دریاچه باشند


اخیرا رئیس جمهور به همراه هیئت دولت در بیست و یکمین سفر استانی به آذربایجان‌غربی، سفر کرد و احیای دریاچه ارومیه را از اولویت این سفر دانست در این راستا علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حاشیه بازدید از مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم عزم راسخی برای احیای دریاچه ارومیه دارد چرا که احیای این دریاچه نه تنها مطالبه ملی بلکه یک مطالبه بین المللی است اظهارداشت: در بحث نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه طرح جامعی توسط ستاد احیا آماده‌سازی شده که در قالب آن مواردی مانند طرح تغییر الگوی کشت و معیشت‌های جایگزین پیگیری می‌شود.


سلاجقه با اشاره به اینکه مردم شخصا مراقب دریاچه باشند عنوان کرد: وزارتخانه‌های نیرو و جهاد نیز لازم است تا تکالیف خود را به بهترین نحو انجام دهند البته در این زمینه نمی‌توان از مساعد یا نامساعد بودن شرایط اقلیمی غفلت کرد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه حق آبه دریاچه ارومیه تاکنون تخصیص نیافته است، گفت: رهاسازی جریان آب و بحث ۴۰ درصدی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از مباحثی است که برای تخصیص حق آبه دریاچه ارومیه ضروریست، ولی کاملا محقق نشده است.

 


سلاجقه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید به تعهدات خود پایبند باشند، می‌افزاید: در هر جایی تعهدات عمل نشده‌ای در زمینه احیای دریاچه ارومیه وجود داشته باشد دولت وارد عمل می‌شود و در فاز دوم احیای دریاچه نیز به صورت جدی این موضوع پیگیری می‌شود تا دریاچه به تراز اکولوژیک خود برسد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: عملیات تونل انتقال آب در مراحل نهایی بوده و ۹۸ درصد کار سد نیز به اتمام رسیده و امید است تا شهریور ماه این طرح افتتاح شود.


 دریاچه نسبت به سال قبل وضعیت خوبی


حجت جباری، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان می‌گوید: یکی از علل این عدم رهاسازی کامل آب به دریاچه مربوط به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در حوضه آبریز است.

جباری می‌گوید: در صورت ذوب شدن برف‌ها ورهاسازی منابع آبی ذخیره شده فرصت برای آبگیری دریاچه وجود دارد که بررسی نشان می‌دهد میزان آبگیری و وضعیت دریاچه نسبت به سال قبل وضعیت خوبی نخواهد بود.

 


معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به مکاتبات انجام شده در راستای اخذ حق آبه زیست محیطی دریاچه و تالابها، ادامه می‌دهد: هم اکنون ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر از سطح آب‌های آزاد است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۶۶ سانتیمتر کاهش دارد.

جباری با بیان اینکه سطح ارتفاع آب دریاچه در آبان‌ماه ۱۲۷۰.۵۲ متر از سطح آب‌های آزاد بود، گفت: هم اکنون با ۲۵ سانتیمتر افزایش آبگیری نسبت به آبانماه مواجهیم که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را شامل می‌شود.

تراز دریاچه ارومیه نیز فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۶ سانتی‌متر کاهش یافته است. میزان حجم آب دریاچه ارومیه به ۳.۱۱ میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۲.۱۸ میلیارد متر مکعب کاهش دارد. کاهش بارش‌ها طی ۲ سال اخیر به ویژه بارش برف در سال گذشته، عاملی بر کاهش تراز دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دریاچه ارومیه سفر رئیس جمهور به ارومیه احیای دریاچه ارومیه حفاظت محیط زیست سال گذشته خشک شدن حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

دیگر خبرها

  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه