Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@00:40:35 GMT

بودجه ۵۰۰۰ میلیاردی تعرفه های پرستاری مراقبت شود

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۶۴۳۹

بودجه ۵۰۰۰ میلیاردی تعرفه های پرستاری مراقبت شود

به گزارش خبرگزاری مهر، شمس الدین شمسی، در شانزدهمین نشست شورای عالی نظام پرستاری اظهار داشت: خدا را شاکریم که پس از ۱۴ سال پرستاران به آرزوها و مطالبات خود رسیده‌اند و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به تصویب نهایی رسیده است و این روزها شاهد جنب و جوش فراوان در سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت برای اجرا شدن این مطالبه مهم هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گاهی احساس می‌کنیم که اهمیت و ارزش این موضوع برای برخی به اثبات نرسیده است، کسانی که سال‌های متمادی تعرفه گذاری را شعار خود می‌دانستند الان به جای خوشحالی از اجرای این قانون، با شک و تردیدهایی که ایجاد می‌کنند اهمیت این تعرفه‌ها را خدشه‌دار می‌کنند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵,۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده است‌. انتظار ما این است که اهمیت و ارزش قانون تعرفه گذاری خدشه دار نشود.

شمسی با بیان اینکه باید از مقام معظم رهبری صمیمانه بابت حمایتشان سپاسگزار باشیم، گفت: آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۴ سال تلاش و پیگیری در دولت و شورای عالی بیمه به تصویب رسید.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پرستاران را دارای هویت و استقلال کرد. قبل از بحث مالی و ارزش ریالی، هویت بخشی و استقلال‌بخشی به پرستاری باید مدنظر قرار بگیرد. این استقلال در ابعاد حرفه‌ای، کارایی، درآمدی و … اتفاق افتاده است.

وی بیان داشت: این قانون، پرستاری را پروانه‌دار کرد. پرستاری دارای K شد. در هیچ نقطه‌ای از جهان این شرایط برای پرستاری ایجاد نشده است.

شمسی بیان کرد: یکی دیگر از مزایا و اهمیت‌های اجرای قانون تعرفه‌گذاری، این است که درصدی از سرانه سلامت می‌بایست برای پرستاری قرار گیرد.

وی با بیان این که می‌توان در جزئیات این قانون صحبت کرد، گفت: برخی سوال می‌کنند که چرا پرداختی در این قانون به صورت فی فور سرویس نیست و بسته خدمتی است؛ باید قبول داشته باشیم که اجرای تعرفه به صورت خدمات موردی در بخش‌های بیمارستانی امکانپذیر نیست. هر کس ادعا می‌کند که در بخش بیمارستان می‌توان تک‌تک خدمات پرستاران را احصا و تعرفه آن را پرداخت کرد تصور اشتباهی دارد و در قانون نیز پرداخت تعرفه بر اساس بسته خدمتی در نظر گرفته شده است‌.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: همچنین ما به نظام پرداخت فی فور سرویس اشکال می‌گرفتیم که باعث ایجاد تقاضا و هزینه‌های القایی می‌شود.

وی گفت: همکاران در معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، در حال طراحی آئین‌نامه‌های بازتوزیع هستند. این قانون بار اول است که اجرایی می‌شود و قطعاً در اجرای آن با نواقص و ایراداتی روبه رو خواهیم بود.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری درباره دستاوردهای این سازمان در سال‌های اخیر بیان کرد: اجرای فصل دهم قانون فوق العاده ویژه از دستاوردهای سازمان است و با ورود سازمان، این قضیه اجرا شد. در فروردین ماه سال ۹۹ اجرای فوق العاده ویژه ثمره کار سازمان بود.

شمسی افزود: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز دستاورد دیگر سازمان بود که بسیار مهم و ارزشمند است. از دیگر دستاوردهای سازمان نظام تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی از دیگر اقدامات سازمان بوده و از ۵۴ هزار نفری که جذب شده‌اند بیش از ۴۵ درصد، پرستاران بوده‌اند.

وی گفت: در قانون تبدیل وضعیت ایثارگران که در سال گذشته اتفاق افتاد، وضعیت استخدامی پرستاران تغییر کرد.

شمسی بازگشت جایگاه اجتماعی پرستاران را از دیگر دستاوردها دانست و گفت: در سال‌های گذشته دیدارهایی با مقام معظم رهبری داشتیم و در سال ۹۹ مقام معظم رهبری با فرمایشات حکیمانه خود، بر اجرای قانون تاکید فرمودند. دیدار با رؤسای قوه‌ها و وزرا برای طرح کردن مطالبات و خواسته‌های پرستاران و خرید تجهیزات جدید از دیگر دستاوردهای سازمان بوده است‌.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری درباره مطالباتی که در دست پیگیری است بیان داشت: فوق‌العاده خاص خواسته کارکنان نظام سلامت به ویژه پرستاران است و وزارت بهداشت به دنبال اجرای آن است. مطالبه دیگر، بازبینی قانون نظام پرستاری است که در شروع دوره آغاز شد اما دچار نگرانی‌هایی شدیم زیرا رفتن این قانون به مجلس کار ماست اما بازگشت آن از مجلس و محتوای آن برعهده ما نیست. باید مطمئن شویم قانون در مجلس به خوبی اصلاح می‌شود.

شمسی مطالبات دیگر را واگذاری صلاحیت حرفه‌ای دانست و گفت: در دولت قبل این مسئله را پیگیری می‌کردیم و با مستقر شدن دولت جدید و جلساتی که با مقام عالی وزارت داشتیم ایشان خودشان کاملاً موافق این مسئله بودند که صلاحیت حرفه‌ای و آموزش‌های ضمن خدمت و بازآموزی‌ها به سازمان نظام پرستاری واگذار شود اما قدری تعلل و کندی در این روند وجود دارد البته معاونت پرستاری همیار ماست.

وی درباره افزایش ظرفیت دانشجوهای پرستاری بیان داشت: بر اساس قانون مصوب مجلس، همکاری در تهیه و تدوین استانداردهای آموزشی و همکاری در تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه‌ها از وظایف سازمان نظام پرستاری است و انتظار ما از وزارت بهداشت این است که اگر در حال توسعه و افزایش ظرفیت است؛ باید استانداردها و بسترها و هیئت علمی لازم را داشته باشد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

کد خبر 5499313

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری سازمان نظام پرستاری نظام پرستاری جامعه پرستاری ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آبله میمون واکسن کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمار کرونا تجهیزات پزشکی بهرام عین اللهی سازمان غذا و دارو قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سازمان بیمه سلامت کووید 19 پزشک خانواده آنتی بیوتیک تعرفه گذاری خدمات پرستاری سازمان نظام پرستاری قانون تعرفه گذاری رئیس شورای عالی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۶۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

در تبصره هدفمندی یارانه ها حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف حمایتی لحاظ گردیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیاست‌های حمایتی به‌عنوان نزدیک‌ترین لبه مقابله با فقر در بودجه عمومی نسبت به سال گذشته رشد اسمی پیدا کرده‌اند. اما محدودیت‌های بودجه‌ای و ادامه روند تورمی در کشور باعث شده که به‌مرور یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی با کاهش کفایت رو به‌رو شوند به این معنی که این مبالغ حمایتی تکافوی تأمین نیازهای اولیه زندگی فقرا را ندارند. یکی از دلایل عدم کارایی سیاست‌های حمایتی، وسعت جمعیت گروه‌های هدف حمایت است که به نظر می‌رسد سخاوتمندانه انتخاب‌شده‌اند. این در حالی است که این آرایش از سیاست‌های حمایتی با اقتضائات بودجه‌ریزی و اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

از سوی دیگر سقف منابع هدفمندی یارانه‌ها در تبصره مربوطه 758.8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که 79 درصد از کل مصارف یعنی 599.6 هزار میلیارد تومان برای اهداف حمایتی در نظر گرفته شده‌است.

این رقم در مقایسه با اعتبار 485 هزار میلیارد تومانی مصارف حمایتی قانون سال 1402 حدود 23 درصد رشد داشته است. اعتبارات یارانه نان، پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) به‌ترتیب بیشترین رشد اعتبارات را در لایحه بودجه سال 1403 نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • میزان بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۰۰ سه برابر شد
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • نرخ ساخت منطقی نیست/ ابلاغ تعرفه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی
  • بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی چالوس تصویب شد
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی