Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@03:46:48 GMT

کاهش حقوق گمرکی بیش از 500 ردیف تعرفه‌ای

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۱۰۲۱

کاهش حقوق گمرکی بیش از 500 ردیف تعرفه‌ای

با ابلاغ قانون بودجه سال جاری و سیاست اصلاح ارز ترجیحی، تمام سازوکارهای اقتصادی و تجاری کشور متحول و در مسیر درست خود قرار گرفته است.

روزنامه ایران: در همین راستا براساس تکالیف قانون بودجه سال جاری، نرخ محاسباتی ارز برای واردات نیز تغییر کرده است. بر اساس جزء 1 بند (هـ) تبصره 7 قانون بودجه سال  1401 ابلاغی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت مقرر شد تا نرخ ارز مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ETS) در روز اظهار و مطابق ماده 14 قانون امور گمرکی صورت پذیرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق جزء 2 این بند در سال 1401 نرخ چهار درصد حقوق گمرکی مذکور در صدر بند (د) ماده (1) قانون امور گمرکی برای کالا‌های اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد کاهش می‌یابد.


به دنبال ابلاغ قانون بودجه سال جاری، هیأت وزیران نیز به منظور جلوگیری از آثار تورمی و رشد قیمت کالاها بخصوص اقلام اساسی و مواد اولیه تولید در تاریخ 17 اردیبهشت ماه سود بازرگانی و تعرفه گمرکی ۴۰۰ کالا تغییر کرد. طی مصوبه هیأت دولت که از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، تعرفه ۴۴۰ ردیف اصلاح و سود بازرگانی نیز کم شده است. طبق این مصوبه سود بازرگانی روغن و دانه‌های روغنی در سال جاری صفر اعلام شده است. بدین ترتیب تمام کالاهای اساسی وارداتی ازجمله نهاده‌های کشاورزی مانند جو، ذرت، گندم، کنجاله، گوشت و...، دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید از جمله کالاهای واسطه‌ای و تجهیزات و ماشین‌آلات با کمترین تعرفه و سود بازرگانی وارد می‌‌شود تا هیچ گونه عوارض تورمی به دنبال نداشته باشد.


با ابلاغ سود بازرگانی از سوی هیأت وزیران، گمرک ایران ملزم به اجرای آن بوده و محاسبه حقوق ورودی کالاها بر اساس نرخ جدید ارز و تعرفه‌های مصوب انجام می‌شود. بر این اساس با توجه به اینکه قانون بودجه از ابتدای امسال لازم الاجرا است، برای کالاهای ترخیص شده نیز بر همین اساس محاسبه خواهد شد. از این رو  گمرک، مابه‌التفاوت حقوق ورودی از صاحبان کالا که تا پیش از این از آنها تعهد دریافت کرده بود، مطالبه خواهد کرد.
برهمین اساس دفتر واردات گمرک ایران  نیز روز چهارم خردادماه بخشنامه تغییر نرخ‌های سود بازرگانی را ابلاغ کرد. بدین ترتیب نرخ محاسباتی ارز روزانه اعلام و  از ساعت 9 صبح تا 9 صبح روز بعد معتبر خواهد بود، همچنین  ملاک عمل نرخ روزانه فروش حواله است. کاهش طبقات سود بازرگانی ردیف‌های تعرفه از 14 طبقه به 10 طبقه یکی از نکات مهم این بخشنامه است.


گفتنی است فهرست کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دامی، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی مشمول حقوق گمرکی یک درصد طبق قانون بودجه در این بخشنامه گنجانده شده است. اعمال مأخذ یک درصد حقوق گمرکی درخصوص اقلام دارو، مواد اولیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی منوط به اعلام نظر صریح سازمان غذا و دارو در سامانه جامع امور گمرکی  روی هر اظهارنامه خواهد بود. طبق بخشنامه دفتر واردات گمرک ایران، مأخذ سود بازرگانی روغن و دانه‌های روغنی در 1401 صفر است.


بر اساس اعلام گمرک ایران از روز شنبه عملاً ترخیص کالاها بر مبنای نرخ جدید محاسباتی انجام شده و همچنین نرخ‌های جدید سود بازرگانی برای پرداخت حقوق ورودی در زمان ترخیص کالاها اعمال می‌شود. هرچند درخصوص برخی اقلام مثل کالاهای اساسی نرخ عوارض گمرکی از 4 به یک درصد کاهش یافته اما درخصوص سایر کالاها عملاً نرخ عوارض گمرکی تغییر نکرده است.

3 اقدام برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها
پیش از این، علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران دراین خصوص تأکید کرد: بدیهی است که به کارگیری این نرخ برای محاسبات گمرکی از یک سو باعث شفافیت و تقویم ریالی صحیح ارزش کالاهای وارداتی و از سوی دیگر منجر به  تصحیح و اصلاح مبانی کنترل‌های تعرفه‌ای و میزان درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد. در این میان تغییر مبنای برابری نرخ ارز از ترجیحی به ای تی اس برای محاسبات گمرکی، ضمن واقعی شدن هزینه‌ها منجر به افزایش وجوه قابل پرداخت در گمرک و کمک به تولید کالا در کشور با برابری هزینه‌ها به تناسب نوع کالاها خواهد شد.


وی در تشریح اقدامات صورت گرفته برای ممانعت از شوک قیمتی گفت: به منظور پیشگیری از بروز شوک قیمتی، سه اقدام در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: اولین اقدام فارغ از بحث کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی که در قانون بودجه حقوق گمرکی یک درصد پیش‌بینی شده و بعضاً معاف از مالیات ارزش افزوده نیز هستند یا حداکثر میزان آن یک درصد است، همکاران ما در وزارت صمت در اقدامی جامع نسبت به کاهش سود بازرگانی همه کالاهای قابل ورود به تناسب اهمیت آنها در تولید و نیاز کشور و نیز کاهش تعداد طبقات مأخذها اقدام کرده است.


مقدسی در مورد دومین اقدام  گفت: از اقدامات مهم دیگر کاهش چشمگیر حقوق گمرکی سایر کالاها است که  در هفته پیش رو با رویکردی کلی و از طریق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب خواهد شد تا شاهد افزایش نامتناسب در میزان وجوه متعلق به واردات نباشیم.
مقدسی در مورد سومین اقدام اظهار داشت: برای تسهیل تشریفات و تقویت بنیه مالی تولیدکنندگان و واردکنندگان دستورالعمل دریافت ضمانتنامه به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است. معاون وزیر اقتصاد در پایان تأکید کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی تجارت خارجی است، استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود برای پیشگیری از تغییر نامتعارف بهای تمام شده کالاهای قابل ترخیص را با جدیت دنبال می‌کند.

کالاهایی که با نرخ بازار به دست مصرف کننده می‌‌رسید
در کنار شفافیت، یکی از آثار مثبت یکسان شدن نرخ محاسباتی نرخ ارز برای واردات، جلوگیری از رانت و فسادی است که ارز 4 هزار و 200 تومانی به همراه داشت. درواقع بسیاری از واردکنندگان کالای خود را با نرخ محاسباتی 4 هزار و 200 تومان ترخیص می‌‌کردند، اما درنهایت کالا برمبنای نرخ ارز بازار آزاد به دست مصرف کننده می‌‌رسید.
درهمین خصوص معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، می‌‌گوید: نرخ ارزی که از سال 1397 به بعد برای حقوق ورودی کالاها در نظر گرفته شد بیش از نرخ بانک بود، اما بازار نرخ بالاتری داشت. دولت نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان را برای این موضوع اعلام کرد، اما به‌مرور تفاوت نرخ ارز زیاد شد به گونه‌ای که نرخ نیما در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به هشت‌هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۱ هزار تومان رسید و فاصله بین نرخی که دولت به‌عنوان چهار هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد با نرخی که در بازار بود و نرخی که بانک به‌عنوان نرخ نیما اعلام می‌کرد، تفاوت فاحشی داشت و مشکلاتی را ایجاد کرد، یعنی کالایی با ارز چهار هزار و200 تومان وارد می‌شد و نرخ محاسبه هم چهار هزار و ۲۰۰ تومان بود، اما در بازار به نرخ آزاد به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید و در عمل ایجاد مفسده و رانت کرده بود.


نرگس باقری زمردی با اشاره به اینکه موضوع تغییر نرخ محاسبه حقوق ورودی بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است، توضیح می‌‌دهد: این بند در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز آمده بود، اما بنا به علل و مقتضیاتی همچون مشکلات ناشی از افزایش قیمت کالاها و تورمی که ایجاد می‌کرد، دولت قبل و دولت فعلی، نتوانستند آن را اجرا کنند. بنابراین قرار شد محاسبات و برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش سود بازرگانی انجام‌ شده و فشار تورمی تا حد ممکن کاهش یابد که این موضوع در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده و اکنون درحال اجرا شدن است.


این مسئول درباره اینکه چه کالاهایی با حقوق گمرکی یک درصد وارد می‌شوند، ادامه می‌‌دهد: سود بازرگانی همه کالاهایی که دارای حقوق ورودی پنج درصد هستند به صفر کاهش‌یافته است و برای بیش از ۵۰۰ ردیف تعرفه‌ای اعلام‌شده توسط وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون بودجه امسال، کاهش حقوق گمرکی را از چهار درصد به یک درصد داشته‌ایم. همچنین حقوق ورودی برخی از این کالاها پنج درصد بوده (یعنی ۱+۴ درصد بوده) که چهار درصد حقوق گمرکی آن بر اساس قانون بودجه به یک درصد کاهش ‌یافته و سود بازرگانی آن نیز بر اساس مصوبه هیأت‌ وزیران صفر شده است، بنابراین این اقلام با حقوق ورودی یک درصد وارد خواهند شد. کالاهایی که مربوط به وزارت بهداشت هستند شامل دارو و تجهیزات پزشکی نیز با اجازه وزارت بهداشت اگر حقوق ورودی آن‌ها تا سال گذشته پنج درصد بوده، اکنون برای واردات مشمول یک درصد حقوق ورودی می‌شوند.
براساس گفته‌های این مقام مسئول، میانگین حقوق ورودی در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۹ درصد بود که اکنون بر اساس مصوبه هیأت ‌وزیران و پیشنهاد وزارت صمت، این عدد به ۱۴ درصد کاهش پیداکرده است.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قانون بودجه سال کالاهای اساسی نرخ محاسباتی سود بازرگانی چهار هزار گمرک ایران حقوق ورودی حقوق گمرکی یک درصد درصد کاهش درصد حقوق خواهد شد سال جاری بر اساس نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند

نرخ بیمه کارگران مشمول قانون کار، بر اساس حداقل دستمزد آن‌ها محاسبه می‌شود و معادل ۳۰ درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه است. بر اساس مصوبه شورای عالی کار ۲۷ اسفند ۱۴۰۲، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ به میزان ۹میلیون‌و۳۲۲هزار تومان تعیین شد.

بنابراین، میزان حق بیمه سهم پرداختی کارگران در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۳۱هزارو۱۸۰ تومان خواهد بود؛ به این ترتیب که ۷ درصد حق بیمه سهم کارگران است که کارفرما از حقوق و مزایای ماهانه کارگر کسر کرده بر روی آن ۲۳ درصد حق بیمه سهم کارفرما را اضافه کرده و به تامین اجتماعی واریز می‌کند.

به گزارش منیبان، در توضیح جزئیات حق بیمه تأمین اجتماعی کارگران، گفته شده که حق بیمه پایه کارگران، ۷ درصد از حداقل دستمزد آن‌ها یعنی معادل ۶۵۲هزارو۵۴۰ هزار تومان است. حق بیمه بیکاری هم یک درصد از حداقل حقوق و معادل ۳۹هزارو۲۲۰تومان تعیین شده است.

حق بیمه حوادث ناشی از کار هم ۲ درصد از حداقل دستمزد را به خود اختصاص داده که عددی معادل ۱۸۶هزارو۴۴۰ تومان می‌شود. بنابراین درمجموع میزان حق بیمه تامین اجتماعی کارگران در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۳۱ هزار و ۱۸۰ تومان خواهد بود.

طبق ماده (۲۸) قانون تامین اجتماعی، مبلغ حق بیمه به میزان ۳۰ درصد مزد یا حقوق بیمه‌شدگان مشمول قانون کار است که از این میزان ۲۳ درصد (۲۰ درصد حق بیمه + سه درصد بیمه بیکاری) بر عهده کارفرما و هفت درصد بر عهده بیمه شده است (که علاوه بر میزان نرخ فوق الاشاره، سه درصد نیز به وسیله دولت تامین می‌شود).

همچنین طبق ماده (۳۶) قانون کارفرما مسئول پرداخت حق‌بیمه سهم خود و بیمه‌شده به سازمان بوده و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده را کسر کرده و سهم خود را بر آن افزوده به سازمان تامین اجتماعی تأدیه کند.

هرچند که بر اساس قوانین وزارت کار، کارفرما وظایفی در قبال کارگر دارد و تمام موارد آن‌ به‌درستی اجرا می‌شود و در صورت اجرانشدن هر کدام از آن‌ها، قانون به‌تمامی به حقوق کارگران رسیدگی می‌کنند، اما باز هم لازم است کارفرما و کارگران به‌طور کامل از قوانین و حقوق خود آگاه باشند. می‌توانید در ازکی همه‌چیز درباره حق بیمه تأمین اجتماعی و شرایط و قوانین آن را بخوانید.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟