Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برداشت دانه‌ روغنی گلرنگ در اواخر تیرماه انجام خواهد شد، در استان اصفهان برداشت گل این دانه برای کشاورزان بسیار مهم خواهد بود، همچنین ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد و ما ایجاد اشتغال را از این دانه در سطح استان شاهد هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ طرح خود اتکایی دانه‌های روغنی به عنوان یکی از هشت طرح خوداتکایی محصولات اساسی از نیمه دوم سال ۹۴ توسط وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد که براساس اجرای این طرح ۱۰ ساله تا افق ۱۴۰۴ حداقل ۷۰ درصد نیاز کشور به روغن در داخل باید تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار ها سالیانه ٣.۵ تا ۴ میلیارد دلار ارز صرف واردات روغن می شود که با وجود خروج قابل توجه ارز از کشور نیاز است تا روی خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی تمرکز شود، چرا که این امر ضمن خروج قابل توجه ارز در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و افزایش امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارد.

علی رغم گذشت ۵ سال از اجرای این طرح، وعده های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی محقق نشده و عقب ماندگی زیادی در این حوزه مشاهده می شود چرا که هنوز هم ۸۵ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین‌ می شود که این امر بدان معناست که تا تحقق برنامه راه زیادی در پیش داریم.

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که نبود تکنولوژی و ماشین آلات مناسب، عدم حمایت لازم کشاورزان، قیمت نامناسب خرید تضمینی و تاخیر در پرداخت مطالبات از جمله دلایل عقب ماندگی در اجرای برنامه طی سال های اخیر به شمار می رود که با تشکیل شورای قیمت گذاری و اعلام قیمت منطقی تا حدودی رغبت به کشت در کشاورزان ایجاد شده، اما این حمایت به تنهایی برای رسیدن به این دستاورد مهم کافی نیست.

*کشت دانه‌های روغنی درآمدزا در استان اصفهان

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما، در خصوص ظرفیت خوداتکایی دانه های روغنی در استان اظهار کرد: دانه های روغنی گستردگی فراوانی دارند، دانه‌های روغنی از جمله آفتاب‌گردان، کلزا، بادام زمینی، پنبه و گلرنگ و … از عمده دانه‌هایی هستند که در شرایط و آب و هوای مختلف کشور کشت و کار میشوند، اما در استان اصفهان با توجه به شرایط اقلیمی که دارا هستیم بیشترین کشت دانه‌های روغنی از آفتابگردان روغنی و آجیلی، پنبه، گلرنگ و کلزا انجام می‌شود.

وی در خصوص کشت آفتاب‌گردان افزود: باتوجه به شرایط کم آبی و خشکسالی هایی که اتفاق افتاد متاسفانه کشت آفتابگردان ما عدد بالایی نبود و در حد خیلی محدود انجام شد همچنین کشت دانه کلزا از سطحی که در سالهای گذشته حداکثر ۲ هزار هکتار کشت داشتیم در سال زراعی جاری بالغ ۲۵۰ هزار هکتار بیشتر کشت نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کشت پنبه بیان کرد: در کشت دانه های روغنی پنبه هم در سطح استان گستردگی بسیار خوبی را داشتیم و نزدیک به ۴ الی ۵ هزار هکتار در سنوات معمول و خوب کشت و کار انجام دادیم، اما کشت این محصول در این سال‌های اخیر مخصوصاً امسال به زیر هزار هکتار کاهش پیدا کرده است و امسال نزدیک به ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار هکتار بیشتر کشت نداریم.

*کشت دانه روغنی گلرنگ اشتغال زایی می‌کند

وی توضیح داد: دانه روغنی گلرنگ یکی از عمده ترین کشت های ما است، زیرا با توجه به سازگاری این دانه با استان و ریشه‌ی بسیار طولانی که در کشور، استان اصفهان و شرق استان داشته، هنوز از سطح کشت قابل قبولی برخوردار است، امسال در کل استان ما حدود ۳ الی ۳۵۰۰ هزار هکتار کشت گلرنگ انجام دادیم.

رستمی اعلام کرد: با توجه به اینکه ارقام مختلف و پر محصولی که از این دانه‌ها به صورت نمایشی و الگویی به استفاده می‌رسند، در نقاط مختلف استان این محصولات را کشت کردیم که در آینده‌ای نزدیک بتوانیم از ارقام پرمحصول، سطح زیر کشت مناسبی را دریافت کنیم.

وی در رابطه با کشت دانه‌ها خاطر نشان کرد: دانه‌های کلزا از اواخر خردادماه تا اواخر تیرماه در نقاط مختلف گرم استان به برداشت خواهند رسید، مقدمات خرید تضمینی و خرید توافقی آن در استان برنامه ریزی شده است که امیدواریم عملکرد مطلوبی را در این سطح داشته باشیم .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید داشت: کشت دانه‌ روغنی گلرنگ هم در اواخر تیرماه به برداشت خواهد رسید، همچنین خرید این دانه هم به صورت توافقی و تضمینی شکل می‌گیرد، نکته مهمی که در خصوص گلرنگ وجود دارد استفاده از گل آن است، در استان اصفهان برداشت گل این دانه برای کشاورزان بسیار مهم خواهد بود، همچنین ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد و علاوه بر این موارد ما ایجاد اشتغال را از این دانه در سطح استان شاهد هستیم.

*روغن کلزا و بادام‌زمینی بهترین گزینه برای جایگزینی روغن آفتابگردان

وی در خصوص اینکه با توجه به گران شدن برخی از روغن های غذایی روغن چه دانه هایی را میتوانیم جایگزین آنها کنیم اعلام کرد: روغن آفتابگردان، کنجد و کلزا از دانه های روغنی با کیفیتی هستند که تولید می شوند اما به شرایط کشت قابل توجهی نیاز دارند، کشت کلزا نیاز به توجه بالاتری نسبت به گلرنگ دارد و روغنش نسبت به گلرنگ بسیار با کیفیت تر است اما دانه ای است که متاسفانه در همه نقاط استان ما قابل کشت نیست. در مقابلش دانه روغنی گلرنگ نسبت به شرایط اقلیمی نامساعد، گرمی هوا و کم آبی مقاوم است و درآمد اقتصادی خوبی برای کشاورزان ما خواهد داشت اما اگر شرایط فراهم باشد اولویت با روغن های کلزا، بادام زمینی خواهد بود.

*خواص دانه کلزا چیست؟

کلزا محصول پر اهمیتی است که کاشت آن علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب ویژگی های مثبتی هم دارد. از کنجاله  کلزا در تامین علوفه دام استفاده و علاو بر این کشت کلزا سبب اصلاح خاک منطقه می شود.

از لحاظ اقتصادی نیز کلزا سود مناسبی را برای کشاورزان تامین می کند به ویژه اینکه با افزایش قیمت هرکیلوگرم کلزا به  22  هزار تومن, عملکرد آن اگر در واحد هکتار  3 تن و نیم هم با شد برابر با  6 تن گندم با قیمت جدید می شود.

*پیشتازی کشاورزان شاهین‌شهری در کشت کلزا

شهرستان شاهین شهرو میمه همچنین با 80 هکتار مزرعه  زیر کشت کلزا شش سال متوالی است که رتبه نخست این محصول زراعی را در استان دارد.

مصطفی عباسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه در خصوص کشت کلزا اظهار کرد: آنجلیکا، آنیسو و آرشیتکت از ارقام کشت شده کلزا در شهرستان شاهین‌شهر شمرده می‌شوند، کشاورزان این منطقه این محصول را به روش های نوین آبیاری از جمله بارانی و قطره ای کشت می کنند و در سال های گذشته بهترین رتبه عملکرد تولید این محصول را در کشور کسب کردند، شاهین شهری ها پیش از این با عملکرد 7 تن کلزا در هکتار نمونه کشوری شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین شهر ومیمه پیش بینی  کرده است  امسال بیش از 300 تن دانه روغنی کلزا از  مزارع کشاورزی این منطقه برداشت شود.

*پیش‌بینی برای برداشت ۶۰۰ تن دانه‌ روغنی کلزا

کیوان بنی اسدی کارشناس دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی استان اصفهان  اظهار کرد: برداشت دانه روغنی کلزا از اواسط خرداد ماه از ۳۰۰هکتار سطح زیر کشت این محصول از شهرستان‌های گرم استان مانند شهرضا، برخوار و… آغاز می‌شود و تا اواسط تیرماه در شهرستان‌های سرد استان نظیر بوئین میاندشت و چادگان ادامه می‌یابد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود حدود ۶۰۰ تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان برداشت شود.در سال زراعی ۱۴۰۱ به دلیل خشکسالی و… شاهد کاهش ۲۰درصدی در سطح و تولید کلزا نسبت به سال گذشته هستیم.

شرکت خدمات بازرگانی استان آمادگی لازم را برای خرید محصول مطابق با شیوه نامه‌های خرید تضمینی را دارد، اما با وجود متقاضی به نرخ خرید بالاتر از نرخ خرید تضمینی، ممکن است محصول تولیدی مستقیما توسط کارخانجات روغن کشی استان خریداری شود.

*ادامه کشت پنبه در استان تا اواخر خردادماه

کارشناس دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی استان اصفهان بیان کرد: بذر، کود، بیمه و نظارت محصول پنبه بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان می‌باشد. در سال زراعی جاری سازمان جهاد کشاورزی بیش از ۱۵ تن بذر بدون کرک یارانه دار و گواهی شده ارقام میان رس و زودرس در اختیار کشاورزان استان قرارداده است و هم چنین اقدام به ایجاد مزارع مقایسه ارقام جدید داخلی و خارجی در چهارشهرستان نموده و در دو شهرستان هم مزرعه الگویی پنبه ایجاد نموده است.

وی اذعان داشت: پیش بینی می‌شود از هر هکتارمزارع استان حدود سه تن پنبه برداشت شود.بذر پنبه از اوایل فروردین تا خرداد کشت و در آبان و آذر از مزارع استان اصفهان برداشت می‌شود.

بنی اسدی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی پیگیر توسعه کشت قراردادی پنبه می‌باشد و به مرور زمان قرار است کل سطح مزارع محصول پنبه استان در قالب کشاورزی قراردادی کشت خواهد شد.

طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت‌ قبل در جهت کاهش وابستگی به خارج به منظور تامین روغن مورد نیاز بود که متاسفانه به دلیل نبود حمایت های لازم از کشاورزان در اجرای این طرح عقب ماندگی هایی وجود دارد که با تشکیل شورای قیمت گذاری و اعلام قیمت منطقی متناسب با هزینه های تولید در صورت اعمال سیاست های تشویقی می توان انتظار داشت که میزان واردات رقم قابل توجهی کاهش یابد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشت دانه های روغنی استان اصفهان برای کشاورزان خرید تضمینی روغنی گلرنگ بادام زمینی کشت دانه ها هزار هکتار روغنی کلزا دانه روغنی قابل توجه کشت کلزا پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۲۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به کشت بیش از ۶۵۰ هکتار کلزا امسال در این شهرستان، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

توکل آبشناس، کم آب بر بودن، قرار گرفتن در تناوب با کشت گندم، داشتن قیمت تضمینی خرید از سوی دولت و مفید بودن برای تغذیه زنبور عسل را از جمله مزایای کشت کلزا برشمرد.

او همچنین با اشاره به اینکه کلزا همه ساله در پاییز کشت و در خرداد برداشت می‌شود، گفت: از سیاست‌های اصولی جهاد کشاورزی ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند کلزاست.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش