Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اندیشه، صفات و سیره عملی و نظری معمار کبیر انقلاب اسلامی در مردمسالاری، ساده زیستی مبارزه با فساد، پرهیز از تجمل گرایی و دنیاپرستی  می تواند چراغ راه عملیاتی مسوولان، مدیران، کارگزاران و خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی برای الگوگیری و هدایت باشد.

اصلی ترین برگ محبوبیت امام خمینی (ره) در دلها محور قراردادن گفتمان ساده زیستی، محرومیت زدایی، فسادستیزی، عدالت اجتماعی، قانونمداری، مردم سالاری و عدم تجمل گرایی بوده که به یقین در زمان حاضر هم انتظار مردم از مسوولان، مدیران ارشد و خدمتگزاران همین موارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم توجه ویژه به سیره عملی و رفتاری امام (ره) 

در همین پیوند ، رییس دانشگاه دولتی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: روحیه خدمتگزاری، خادمی مردم و حرکت در این مسیر و دوری از منافع شخصی باید در مسوولانی که سمتی را می پذیرند باشد که در سیره عملی و رفتاری امام خمینی (ره) به این موارد توجه ویژه ای داشتند و رهبر معظم رهبری هم بارها به مسوولان توصیه داشته که مسوولان مسوولیت فعلی را پله مسوولیت بزرگتر و مهمتر قرار ندهند.

ابوالفضل طهماسبی اظهارداشت: برخورد عادلانه و دوری از تبعیض مسوولان یکی دیگر از مهمترین مواردی بوده که رهبر کبیر انقلاب اسلامی برآن تاکید داشتند.

وی افزود: مسوول باید روحیه خدمت همراه تخصص، تعهد و طرح شایستگی مسوولیت را داشته باشد چرا که با یک تصمیم غلط یک جماعتی را دچار مشکل کرده که گاهی به یقین قابل جبران نیست.

وی بیان کرد: رفتار صادقانه امام خمینی (ره) با خانه و امکانات ساده که وقتی مسوولان و دیپلمات هایی به حضور ایشان رفته پذیرایی آنها با ابتدایی ترین چیزها بود که در منزل مردم عادی هم مشاهده می شد که متاسفانه امروز شاید برخی از این مدار خارج و درگیر تجملگرایی شدند که حرف های درست آنها هم برای مردم باورپذیر نیست.

رییس دانشگاه گنبدکاووس گفت: مسوولان از نظر اخلاقی و رفتاری باید دچار غرور نشوند و در بین مردم بوده و دسترسی به آنها برای افراد سخت نباشد که در الگوی رفتاری امام این موارد به خوبی برای همگان قابل مشاهده بود.

طهماسبی افزود: توجه ویژه به ضعیفان، فقرا، محرومان و آسیب پذیران جامعه  مورد تاکید معمار کبیر انقلاب بوده است.

وی اضافه کرد: پوشش، برخورد اجتماعی، زندگی شخصی، برخورد با خانواده و ارباب رجوع و مردم عادی حضرت امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب درسی برای مسوولان، خدمتگزاران  و مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی است.

امام (ره) : مردم ولی نعمتان ما هستند

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا گفت: از دیدگاه و نگاه امام خمینی (ره)  مسوولان باید مردمی و قدردان مردم بوده و برای خدمت به آنها تلاش کنند که در بیانیه گام دوم با توجه به فرامین انقلاب اسلامی راهکارهای خوبی برای خدمتگزاری مسوولان مطرح شده است.

امانقلیچ شادمهر اظهارداشت:  امام خمینی (ره) به مسوولان تاکید داشته که مردم، محرومان و مستضعفان ولی نعمتان ما هستند و  همانطور که در نامه امام علی (ع) به مالک اشتر آمده تاکید شده که مسوولان چه خصوصیاتی باید داشته باشند.

وی افزود: مسوولان و مدیران با عمل به نامه امام علی (ع) به مالک اشتر و فرامین امام خمینی (ره) به بهترین شکل می توانند در اجرای مسوولیت خود گام بردارند.

وی بیان کرد: معمار کبیر انقلاب اسلامی به مسوولان تاکید داشته که به دنبال تجمل خواهی، اشرافی گری و زیادی خواهی نرفته و در مسیر مردمی شدن و مردمی کار کردن باشند و در همه امور مردمی عمل کنند.

شادمهر تصریح کرد: در دولت سیزدهم نسبت به دوره های قبلی سیره عملی و رفتاری امام خمینی (ره) مد نظر بوده و به طور نسبی مردمی کار کردن  رعایت شده است.

دمیدن روح شریعت ناب در قاموس حکومت

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت : نهضت و قیام امام خمینی (ره) برای استقرار حکومت مبتنی بر شرع مقدس اسلامی بود و تحقق این مهم در پرتو حمایت و مقاومت مردم ممکن خواهد بود و از این رو ایشان از دین در نهضت، ظرفیت بزرگی ایجاد کرد تا مردم مسلمان با آموزه های دینی و رسالت و بعثت و عاشورا علیه رژیم پهلوی قیام نماید و به پیروزی برسد.

حجت الاسلام احمدرضا احمدی در گفت و گو با ایرنا افزود :  امام راحل به میزانی که بر دمیدن روح شریعت ناب در قاموس حکومت اصرار داشتند، برای حضور مردم در صحنه پافشاری کرد و همین امر سبب قوام انقلاب در مقابل مخالفان نظام اسلامی شد که این نگرش نیاز همیشگی حکمرانان نظام اسلامی است.

وی اظهار داشت: نهضت و قیام امام خمینی (ره) برای استقرار حکومت مبتنی بر شرع مقدس اسلامی بود و تحقق این مهم تنها در پرتو حضور، حمایت و مقاومت مردمی ممکن خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان همچنین خودسازی و تهذیب نفس،  الگو گرفتن از قرآن در پیشبرد امور ، مشورت در امور سیاسی و اقتصادی و نظامی از جمله موضوعات مهمی بود که در سیره عملی و نظری امام(ره) دارای اهمیت فراوان بوده است.

حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) نیز به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.

برچسب‌ها سالگرد درگذشت گرگان گلستان امام خمینی ارتحال

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالگرد درگذشت گرگان گلستان سالگرد درگذشت گرگان گلستان امام خمینی ارتحال معمار کبیر انقلاب انقلاب اسلامی رفتاری امام سیره عملی امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۱۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید

یک کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از سهم اندک بخش تعاون در اقتصاد ایران، توسعه تشکل‌های تعاونی محور را به عنوان راهکاری موثر برای افزایش مشارکت مردم در امر تولید دانست.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عبدالمجید شیخی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون موضوع تعاون در اسلام و نقش تعاونی‌ها در اقتصاد اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با کارگران به موضوع مشارکت مردم در امر اقتصاد اشاره کردند و حتی ایشان در آن جلسه بر تاسیس تشکل‌های تعاونی‌ها تاکید ویژه‌ای کردند.


این کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: در قرآن مجید از مسئله تعاون به عنوان یک کار خیر و پسندیده تعبیر شده است. قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید: «تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ و التَّقوی و لا تَعاوَنُوا عَلَی الإثمِ و العُدوانِ».


وی تصریح کرد: اقتصاد تعاونی یک راهکار علمی، عقلی و عملی برای مشارکت مردم در اقتصاد است. متاسفانه در شرایط کنونی سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران به شدت پایین است. در حال حاضر سهم این حوزه از ساختار اقتصادی ایران به طور میانگین ۲ تا ۳.۵ درصد برآورد شده است.


شیخی گفت:عمده قضاوت‌های صورت گرفته از بخش تعاون معطوف به وضعیت فعلی تعاونی‌ها است. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور در زمان تحلیل جایگاه بنگاه‌های دولتی، خصوصی و تعاونی و همچنین مقایسه آن‌ها با یکدیگر شرایط کنونی تعاونی‌ها را در نظر می‌گیرند، در صورتی که چنین تصوری کاملاً غلط است. متاسفانه تعاونی‌های کشور چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی در شرایط مطلوبی قرار ندارند.


این کارشناس اقتصاد اسلامی متذکر شد: در حال حاضر ماهیت تمامی تعاونی‌های کشور صرفاٌ به تعاونی‌های تولید کننده صنایع دستی و یا محصولات کشاورزی خلاصه شده است؛ لذا، برای بهبود این بخش باید به سمت گسترش بنگاه‌های اقتصادی حرکت کنیم که به جای ساخت کالا‌ی معمولی و سپس توزیع آنها، محصولات دانش‌بنیان را تولید و در نهایت صادرکنند.


وی تاکید کرد: تبدیل برخی از تشکل‌های فعلی به تعاونی و یا تاسیس تشکل‌های نوپای مربوط به این بخش، کمک شایانی به توزیع درآمد خواهد کرد. پس از این اقدام، رفع موانع مربوط به صدور مجوز‌ها و سپس توسعه برخی فعالیت‌های اقتصادی مانند مشاغل خانگی از دیگر موارد مهمی است که منجر به توسعه تعاونی‌های فردی، جمعی و سپس حوزه تعاون خواهد شد.


شیخی با انتقاد از دیدگاه برخی از اقتصاددانان در مورد ایجاد تعاونی‌های جدید گفت: برخی صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که تاسیس این نوع بنگاه‌ها به معنای افزایش تصدی دولت در حوزه تعاون است؛ این گزاره درست نیست، زیرا بخش خصوصی هیچ گاه برای خود رقیب قدرتمندی همچون تعاونی‌ها را ایجاد نمی‌کند؛ لذا، مسئولیت ایجاد این نوع بنگاه‌های اقتصادی صرفاً بر دوش بخش عمومی یا همان دولت است.


این کارشناس اقتصاد اسلامی خاطرنشان کرد: خلق تعاونی‌های جدید توسط بخش عمومی به معنای مالکیت دولت بر آن‌ها نیست، بلکه به منزله مدیریت آن توسط دولت است.


وی در پایان و در پاسخ به این سوال که توسعه تشکل‌های تعاونی محور تا چه حد می‌تواند در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه موثر واقع شوند، گفت: ساده‌ترین راه برای کمک‌رسانی به این قشر، توسعه و تجمیع تعاونی‌هاست. در حال حاضر عموم مردم توانایی خلق اشتغال ندارند، اما می‌توان با بهره‌برداری از نخبگان حوزه کار و تعاون این هدف را محقق ساخت. توسعه پنل‌های خورشیدی و رشد تعداد مزارع گلخانه‌ای از جمله نمونه‌هایی هستند که ازطریق آن می‌توان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه حمایت‌های لازم را به عمل آورد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: تعاون ، تعاونی ، مشارکت مردم ، رشد تولید ، اقتصاد اسلامی ، عبدالمجید شیخی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9h

دیگر خبرها

  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • آیا می شناسیدش؟
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور