Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیروی گرانش تاثیراتی روی بدن انسان‌ها می‌گذارد که یکی از مهم‌ترین این تاثیرات، تغییراتی است که در جریان خون افراد اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ وقتی تصاویری از فضانوردان شناور در اطراف ایستگاه فضایی بین‌المللی را مشاهده می‌کنید، می‌توانید متوجه شوید که چیزی در مورد آن‌ها متفاوت است. اگر از نزدیک به صورت آن‌ها نگاه کنید، ممکن است رگ‌هایی را روی گردن آن‌ها برآمده یا پف کرده روی صورت آن‌ها ببینید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدن ما با گرانش زمین رشد کرده است به گفته ناسا، بدن ما بدون سطح گرانش معمولی هیچ نیروی خارجی برای مقابله با آن ندارد، بنابراین سیستم قلبی عروقی "تنبل" می‌شود. اینجا روی زمین، نیروی گرانش، خون و سایر مایعات بدن را به سمت شکم و پا‌ها می‌کشد. به همین دلیل است که ایستادن طولانی مدت باعث تورم پا‌ها و مچ پا می‌شود. اما بدون آن نیروی گرانشی در فضا خون در عوض به قفسه سینه و سر فشار می‌آورد. جابجایی مایع در واقع باعث می‌شود قلب و رگ‌های خونی جریان خون کمتر از حد طبیعی داشته باشند که به نوبه خود باعث پف کرده و برآمدگی رگ‌ها در فضانوردان می‌شود.

در فضا هیچ کس صورت پف کرده را دوست ندارد

این کمبود کلی جاذبه به طور چشمگیری بر بدن و سیستم گردش خون تأثیر می‌گذارد. ناسا و سایر آژانس‌های فضایی در سراسر جهان زمان و تلاش زیادی را صرف مطالعه اثرات گرانش صفر کرده اند تا به مقابله با تأثیری که زندگی در فضا بر بدن می‌گذارد کمک کنند. به گفته ناسا، خون در قفسه سینه و سر می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد، مانند کاهش شنوایی، افزایش فشار مغز که منجر به تورم مغز می‌شود، و تغییر شکل چشم به نام سندرم عصبی چشمی مرتبط با پرواز فضایی (معروف به SANS).

کمبود گرانش باعث تحلیل رفتن ماهیچه‌ها می‌شود و شکل قلب از شکل معمولی بیضی که روی زمین دیده می‌شود به یک توپ گرد تغییر می‌کند. هنگامی که فضانوردان به زمین مملو از جاذبه باز می‌گردند، خون و مایعات به داخل شکم و پا‌ها کشیده می‌شوند. این جابجایی مایع و سایر تغییرات در بدن، کنترل افت فشار خون را برای آن سخت‌تر می‌کند. این می‌تواند باعث سرگیجه و گاهی غش برخی فضانوردان شود که به آن عدم تحمل ارتواستاتیک می‌گویند. باید توجه کرد که بدن‌ها با هر محیطی که در آن قرار می‌گیرند سازگار می‌شوند و تغییر مداوم محیط می‌تواند برای انسان‌ها دردسر ساز باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قلب فضانورد گردش خون نیروی گرانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۸۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

شهرستان خرم آباد یکی از شهر‌های استان لرستان است. این شهر زیبا آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. آبشار نوژیان، دریاچه گهر، آبشار گهر و آبشار بیشه از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می شوند، اما یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر دریاچه کیو است. این دریاچه، قلب تپنده شهرستان خرم آباد است. هم اکنون که فصل بهار فرا رسیده است، طبیعت این روستا رنگ و بوی بهار به خود گرفت.

شهروندخبرنگار ما با ارسال تصاویر آن را به نمایش گذاشت که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - لرستان

بیشتر بخوانید:

نمایی از هوای بارانی روستای حصار در کنگاور

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد
  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند