Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها - سمیه گلابگیریان: افزایش نرخ اجاره بها در شهر یزد باعث اعتراض بسیاری از مستاجران، مشاوران املاک و حتی اتحادیه مزبور شده و شهروندان یزدی از نبود نظارت بر بازار رهن و اجاره مسکن گلایه دارند.

شرایط اقتصادی چنان عرصه را بر مردم تنگ کرده که صاحبخانه های یزدی که همیشه منصف بوده و با مستاجر خوب تا می کردند هم دوام نیاورده و شمشیر را برای مستاجران از رو بسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش افسارگسیخته رهن و اجاره در یزد

یکی از شهروندان یزدی با بیان اینکه سال گذشته خانه اش را با مبلغ ۱۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱.۵ میلیون تومان اجاره کرده بود، گفت: صاحبخانه امسال از او خواستار ۶۰ میلیون تومان رهن و ماهانه مبلغ ۴ میلیون تومان برای اجاره شده است.

مریم میرجلیلی با بیان اینکه نرخ تورم بالا و افزایش قیمت های مواد غذایی و سایر اقلام اساسی کمر مردم را خم کرده است، اظهار داشت: این میزان افزایش نرخ اجاره واقعاً هیچ پولی برای اداره زندگی برای اقشار کم‌درآمد باقی نمی‌گذارد و کارمند یا کارگری که ماهانه ۵ تا ۶ میلیون تومان درآمد دارد، اگر بخواهد چهار میلیون آن را برای اجاره پرداخت کند، چیزی برای زندگی کردن نخواهد داشت.

وی افزود: دولت باید در کنار سیاست هایی که در حوزه مسکن تعیین می کند، حوزه نظارت را تقویت کند زیرا هر چند مصوب شود که نرخ اجاره خانه افزایش نیابد باز مالکان، صاحب اصلی خانه هستند و آنها تصمیم نهایی را می گیرند و مستاجر چاره ای جز تن دادن به نرخ تعیین شده از سوی مالکان ندارند.

اجاره ندادن خانه ها به کمتر از نرخ دلخواه مالکان

یکی دیگر از شهروندان یزدی به خبرنگار مهر گفت: در برخی از نقاط شهر یزد اجاره به قدری افزایش داشته که مستاجران مجبور به خالی کردن خانه ها شدند و مالکان حتی حاضرند خانه خود را خالی نگه دارند اما کمتر از نرخی که می‌خواهند، اجاره ندهند.

رضا سلیمی با بیان اینکه نظارت بر نرخ اجاره و رهن در شهر یزد بسیار ضعیف است، از دستگاه‌های مسئول خواست در این حوزه ورود کنند چرا که مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم است و اگر این موضوع حل نشود، دچار مشکلات مضاعفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و گرانی های اخیر دشواری های زیادی را در زندگی مردم ایجاد کرده است، ادامه داد: ای کاش مالکان یزدی انصاف بیشتری داشتند و مستاجران را مانند خود می دیدند که در این شرایط توان پرداخت اجاره های سنگین را ندارند و قراردادها را با نرخ های گذشته و یا حداقل به میزان معقول افزایش می دادند.

بالا بودن اجاره در یزد نسبت به سایر شهرها

یکی دیگر از شهروندان یزدی گفت: افزایش قیمت اجاره در یزد نسبت به شهرهای دیگر بسیار است و یزدی‌ها باید اجاره بالایی برای برخی از خانه هایی که کیفیت خوبی هم ندارند، پرداخت کنند اما چاره‌ای ندارند.

حمید فروغی نسب ادامه داد: مردم از یک سمت برای ثبت نام در طرح های مسکن دولت پول ندارند، از سوی دیگر برای تامین معاش با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند و در این بین پرداخت اجاره های سنگین باعث می شود که هیچ فرصتی برای فراهم کردن زمینه خانه‌دار شدن به ویژه برای یزدیها که این موضوع برای آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است، فراهم نشود.

وی با اشاره به ناکامی جوانان یزدی برای خانه دار شدن ادامه داد: بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز جامعه ناشی از همین موضوع یعنی ناتوانی جوانان برای خانه دار شدن و ناامیدی آنها برای اداره زندگی با توجه به شرایط اقتصادی موجود است و اگر دولت سیاست های درست را در این زمینه اعمال نکند، زمینه ساز بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهد شد که هزینه های بیشتری را به کشور تحمیل می کند.

وی ادامه داد: زمانی که یک جوان برای یک ماه کار ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند و باید برای هزینه های زندگی از جمله اجاره مسکن این مبلغ را هزینه کند، به طور قطع دیگر توان برای خرید زمین یا ثبت نام در طرح های مسکن را ندارد از اینرو امید به زندگی در بین جوانان کاهش یافته و به همین دلیل است که تقاضا برای ازدواج کاهش یافته و نرخ جمعیت نیز در حال کاهش است.

این شهروند یزدی تاکید کرد: اگر سیاست دولت افزایش جمعیت و افزایش نرخ ازدواج است باید در این راستا از جوانان حمایت صورت گیرد.

نارضایتی مشاوران املاک

یکی از مشاوران املاک یزدی نیز از بی‌سامانی بازار اجاره‌بها در یزد از گلایه کرد و افزود: مستاجران واقعاً در این شرایط درمانده هستند چرا که چاره‌ای جز تن دادن به نرخ مورد نظر مالکان ندارند و مالکان هستند که نرخ اجاره و رهن را تعیین می‌کنند.

محمد رضایی ادامه داد: در شرایطی که دولت تعیین کرده که افزایش نرخ اجاره‌بها در یزد نباید بیشتر از ۱۵ درصد باشد اما زمانی که صاحبخانه مستاجر را تحت فشار قرار می دهد که یا اجاره را افزایش دهد و یا خانه را خالی کند و در همین شرایط خانه مناسبی برای اجاره وجود ندارد مستاجر ناچار می‌شود، این افزایش نرخ را بپذیرد.

وی افزود: نظارت در این حوزه بسیار ضعیف است و مشاوران املاک در این میان نقشی جز انعقاد قرارداد ندارند و حتی گاهی مالک و صاحبخانه ها برای اینکه بتوانند شرایط را به نفع خود تمام کند نقش مشاوران املاک را حذف می‌کنند و قرارداد را بین خودشان را تنظیم می‌کنند و در این صورت اصل قرارداد قانونی نمی‌شود و همه چیز به نفع صاحبخانه تمام می‌شود.

درخواست نظارت بیشتر

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش بی رویه نرخ اجاره بها در شهر یزد فراتر از نرخ قانونی پیش بینی شده بر اساس ستاد تنظیم بازار یعنی ۱۵ درصد خبر داد.

محمدرضا دشتی نژاد گفت: در راستای بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش نرخ اجاره بها در سال جاری برای شهرهای کمتر از یک میلیون نفر جمعیت ۱۵ درصد تعیین شده است.

وی افزود: در همین شرایط شاهد افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی افزایش نرخ اجاره‌بها در برخی از نقاط استان یزد هستیم که مستاجران را مستاصل کرده و از پای درآورده و متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد.

در این شرایط مردم انتظار دارند که دولت نظارت و تقویت کرده و ستاد تنظیم بازار استان نیز در این حوزه ورود کند تا با قراردادهای بیش از افزایش نرخ تعیین شده و مصوب منعقد می شود، برخورد شود تا فشار کمتری به مستاجران وارد آید.

البته اینکه برخی املاکی‌ها نیز مستاجران را تشویق به گرفتن اجاره های بیشتر می کنند، قابل چشم پوشی نیست و در مجموع صاحبخانه‌ها و املاکی‌ها باید بیشتر هوای همشهریان خود را داشته باشند و به قول معروف یک سوزن به خود و یک جوال دوز به مردم بزنند.

کد خبر 5508456

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد مسکن اجاره ای مستأجران مالک و مستأجر بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی قیام 15 خرداد کرمانشاه امام خمینی ره ساختمان متروپل آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اجتماع سلام فرمانده ویروس کرونا دهه کرامت مراسم ارتحال امام خمینی ره نماهنگ سلام فرمانده افزایش نرخ اجاره بها شهروندان یزدی مشاوران املاک میلیون تومان صاحبخانه ها شهر یزد خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۲۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟

با ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان در محله پیروزی آپارتمانی با عمر بنای ۹ سال و دارای پارکینگ و یا در محله سبلان، واحدی ۶۲ متری و ۸ سال ساخت و دارای آسانسور و پارکینگ را به صورت رهن کامل اجاره کرد.

به گزارش اکوایران، بررسی بازار رهن و اجاره در تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون تعداد فایل‌های اجاره در حال افزایش است و به نظر می‌رسد رفته رفته با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی‌ها، موجران به بازار وارد شده‌اند.

بنا به مشاهدات ما، با بودجه‌ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان در پایتخت می‌توان واحدی با متراژ حدودی بین ۳۰ تا ۹۰ مترمربع با سن بنای نوساز تا ۳۰ سال ساخت را به صورت رهن کامل اجاره کرد.

برخی از واحد‌ها دارای امکاناتی همچون پارکینگ و آسانسور و انباری نیز هستند و برخی دیگر یک یا دو مورد از این ویژگی‌ها را دارند و اغلب یک الی دو اتاق خواب را دارا هستند.

با ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان در محله پیروزی واحدی ۹ سال ساخت و دارای پارکینگ و یا در محله سبلان، واحدی ۶۲ متری و ۸ سال ساخت و دارای آسانسور و پارکینگ را به صورت رهن کامل اجاره کرد.

در محله سلسبیل، برای رهن کامل واحدی ۸۶ متری و ۱۷ سال ساخت، به همراه پارکینگ و انباری و در محله استادمعین، برای آپارتمانی ۵۶ متری و ۱۳ سال ساخت، ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

آپارتمانی ۹۰ متری و ۴ سال ساخت در محله جوانمرد قصاب واپارتمانی ۵۰ متری و ۴ سال ساخت در طوس، ۵۰۰ میلیون تومان رهن کامل قیمت‌گذاری شده است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت رهن و اجاره خانه در مناطق مختلف تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟
  • ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی‌های ابهر تا تعیین‌تکلیف نرخ مصوب
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید