Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سالی است که تامین بومی مرغ لاین به عنوان یکی از منابع تغذیه ای در کشور مطرح است و قرار است خطوط تولید آنها با کمک توان دانشی و تخصصی داخلی راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران تا سال 85، از نظر تولید مرغ لاین وضعیت مناسب و قابل قبولی داشت اما بی توجهی ها به این عرصه، منجر به این شد که امروز درصد بالایی از بازار مرغ لاین از واردات تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که توان دانشی، تخصصی و اقلیمی موجود در کشور امکان پاسخ دادن به این نیاز را دارد. اما عدم بهره وری درست از امکانات، چند سالی است که ایران را به یکی از بزرگ ترین واردکنندگان این حوزه تبدیل کرده است.

بر همین اساس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا این خلا را در کشور با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق جبران کند و از دانش آنها برای راه اندازی خطوط جدید و و توسعه خطوط موجود در کشور استفاده کند.

بر همین اساس هم 20 پروژه ملی در این زمینه تعریف شده است که با همکاری شرکت های دانش بنیان به اجرا درخواهد آمد. «طراحی و ساخت تله تخم‌گذاری نیمه اتوماتیک و پیاده سازی در مزرعه لاین آرین»، «طراحی، ساخت و اندازه گیری احتیاجات انرژی در خروس های بالغ مرغ آرین با استفاده از اتاق تنفسی»، «تولید دانخوری اتوماتیک مختص اندازه گیری بازده خوراک »و «ثبت اتوماتیک شاخص‌های بدنی پرنده‌ها در مرغداری‌ها» از جمله این اقدامات است.

همچنین گام های دیگری همچون «تعیین الگوی بهینه افزودن مکمل ویتامینی به جیره برپایه عملکرد و پاسخ های ایمنی جوجه های گوشتی آرین»، «بررسی سطوح مختلف کلسیم و فسفر و اثرات متقابل آنها بر عملکرد جوجه‌های گوشتی آرین»، «بررسی و تعیین پاسخ جوجه های گوشتی سویه آرین به سطوح مختلف کلسیم و فسفر جیره»، «اثرات کنجاله کاملینای تخمیرنشده و تخمیر شده بر عملکرد و خصوصیات لاشه، متابولیت‌های خونی، وضعیت آنتی اکسیدانی، پاسخ ایمنی، جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و بافت شناسی روده جوجه‌های گوشتی»، «اثرات پودر پر هیدرولیز شده و پروبیوتیک بر عملکرد، ایمنی، فراسنجه‌های خونی، ریخت‌شناسی و جمعیت میکروبی روده جوجه های گوشتی آرین» نیز در این زمینه برداشته خواهد شد.

شرکت های دانش بنیان و خلاق برای ورود به این عرصه و همکاری در پروژه های «اثرات تلاقی‌گری در سطح گله اجداد و مادر گوشتی سویه آرین بر عملکرد گله‌های مادر و جوجه گوشتی»، «مقایسه سویه آرین با سویه راس و کاب از نظر حساسیت به سندرم های گوارشی و ارائه راهکارهای بهبود سلامت دستگاه گوارش»، «بررسی اثرات تراکم پرورش و تنش گرمایی بر عملکرد رشد، خصوصیات لاشه، کیفیت گوشت، عملکرد سیستم ایمنی و مورفولوژی روده جوجه‌های گوشتی سویه آرین»، «دستیابی به فرمولاسیون جدید تولید افزودنی‌های ضد آسیت با تاکید بر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی»، «تعیین سطح بهینه استفاده از پودرپر آبکافت قلیائی در تغذیه جوجه های آرین و تاثیر سطوح مختلف کلسیم و فسفر در فازهای متفاوت پرورش جوجه گوشتی آرین بر عملکرد، بازده لاشه، کلسیم و فسفر استخوان و پارامترهای خونی» اعلام آمادگی کرده اند.

از دیگر پروژه ها می توان به «توسعه استفاده از ضایعات بوجاری گندم و پودر پر هیدرولیز شده در جیره 500 هزار قطعه جوجه گوشتی آرین»، «بررسی مقایسه‌ای عملکرد، کارایی سیستم ایمنی، کیفیت گوشت، فلور میکروبی و هیستومرفومتری مخاط روده در سویه آرین و راس در جیره‌های بر پایه گندم و با استفاده از مولتی آنزیم»، «طراحی و توسعه اپلیکشن موبایل مدیریت گله جوجه گوشتی سویه آرین»، «اثر غلظت مواد مغذی، تنش گرمایی و تراکم در واحد سطح بر سیستم ایمنی، کیفیت گوشت و عملکرد جوجه‌های گوشتی سویه آرین» و «بررسی اثر آزادکننده‌های نیتریک اکساید بر بهبود صفات تولید مثلی، اثرات آسیتی، و عملکرد سیستم ایمنی در مرغ‌های خط B نژاد آرین در اواخر دوره تولید و بهبود اثرات آسیت و عملکرد سیستم ایمنی در جوجه گوشتی این نژاد» اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سلامت سیستم ایمنی پرورش خلاق دانش بنیان مرغ لاین توسعه زیست فناور خطوط جدید گوشتی سویه آرین جوجه های گوشتی کلسیم و فسفر سیستم ایمنی جوجه گوشتی گوشتی آرین بر عملکرد مرغ لاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۰۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تشویقی فرهنگسازی برای موتورسواران مشهدی

   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر عامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد گفت: طرح کلان کاهش تصادفات موتورسیکلت با همکاری سازمان فرهنگی و پلیس راهور استان، با توجه به سهم بالای این وسیله نقلیه در تصادفات، در پر تصادف‌ترین محل‌های موتورسیکلت سوار‌ها  انجام می‌شود.   علی سمیعی افزود: با توجه به سهم ۳۳ درصدی موتورسیکلت سوار‌ها از مجموع تصادفات فوتی و نداشتن کلاه ایمنی و پوشش نامناسب به عنوان مهم‌ترین علت آسیب موتور سوار‌ها در تصادفات، این طرح با هدف تشویق و ترغیب استفاده بیشتر از کلاه ایمنی اجرایی می‌شود.    وی با بیان اینکه با اجرای این طرح به دنبال فرهنگ سازی برای درک خطر هستیم، گفت: مطالعات در  این زمینه نشان می‌دهد که  بسیاری از  راکبان موتور سیکلت با وجود اطلاع از  قوانین، درکی از خطر ندارند، مانند راننده‌ای که  سعی می‌کند طبق قانون رانندگی کند، اما اجازه می‌دهد فرزند خردسالش سرش را  از پنجره بیرون بیاورد و در  این شرایط راننده درکی از خطر ندارد.   سمیعی ادامه داد: این طرح برای آن دسته از موتورسیکلت سوار‌ها که  وسیله نقلیه شان دچار نقص سیستم روشنایی است، بسیار کارآمد است؛ چرا که علت بسیاری از تصادفات موتورسیکلت‌ها با دیگر وسایل نقلیه و  عابران پیاده، دیده نشدن است.   به گفته او، با اجرای این طرح در  تمامی مناطق شهر، علاوه بر افزایش ایمنی راکب و ترک نشینان موتورسیکلت، راکبان نسبت به  قوانین راهنمایی و  رانندگی آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند و آموزش‌های لازم را هم در  زمان نصب برچسب از مأموران پلیس راهور دریافت می‌کنند.   سمیعی ادامه داد: طرح چسباندن برچسب بر روی موتورسیکلت‌ها نتیجه تصمیمات کمیته فرهنگ ترافیک استان است که  در کنار مهندسی ترافیک (همچون امور عملیاتی و، اصلاحات هندسی) به امر آموزش نیز توجه ویژه دارد.   مدیر عامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد افزود: با  اجرای چنین طرح‌هایی سعی داریم روی آشکارسازی موتورسیکلت‌ها در سطح شهر، متمرکز شویم چرا که  یکی از دلایل تصادف این نوع وسیله نقلیه موتوری، انجام حرکات نمایشی، نپوشیدن لباس مناسب و با چراغ خاموش راندن یا  با نقص سیستم روشنایی موتور سواری کردن، است.    

دیگر خبرها

  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگسازی برای موتورسواران مشهدی
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • اجرای طرح ارتقاء ایمنی تردد عابرین و موتورسواران در ۵۰ روستای گیلان