Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید درگی شنبه شب در دیدار محیط بانان با استاندار البرز در سالن شهدای دولت استانداری افزود: البرز دارای شرایط ویژه ای است چرا که سه دهم درصد مساحت کل کشور را دارد ولی با جمعیت سه میلیون نفری، ۳.۵ درصد جمعیت کل کشور را داشته و رشد جمعیت استان دو و نیم برابر رشد متوسط جمعیت در کل کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درگی افزود: تراکم جمعیتی در استان پنج نفر در هر هکتار و ۱۰ برابر میانگین تراکم جمعیتی کشور است که این ارقام از این جهت مهم است که اهمیت حفظ محیط زیست در استان البرز را نشان می دهد.

وی ادامه داد: هفت درصد واحدهای صنعتی و تولیدی کشور در این استان قرار دارد و با توجه به ترددهای ۱۷ استان غرب و شرق کشور از راه های البرز ۲۰ درصد ترافیک برون شهری کشور در این استان اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه این شرایط باعث شده که وضعیت زیست محیطی استان شکننده شود، اضافه کرد: برغم اینکه مهمترین منابع آبی شرب استان تهران و پایتخت را داریم متاسفانه هم استانی های ما از موضوع آب شرب و کشاورزان برای تامین آب همیشه مشکل دارند.

البرز شاهراهی از خلقت خداوندی است

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: برغم تمام این مشکلات، البرز دارای یک شاهراهی از خلقت خداوندی است به طوریکه در شمال به کوه های سربه فلک کشیده البرز و در جنوب به بیابان های داغ و سوزان اشتهارد ختم می شود و تنوع بی نظیری در استان از گونه های گیاهی و جانوری داریم و ۸۰۰ گونه گیاهی و ۴۰۷ گونه مختلف جانوری در این استان به ثبت رسیده است که شامل ۱۱ گونه انواع ماهی ، سه گونه دو زیست، ۴۴ گونه خزنده، ۳۰۴ گونه مختلف پرنده و ۴۶ گونه پستاندار حیات وحش البرز را تشکیل داده اند.

۹۲ درصد درخواست ها با پاسخ مثبت محیط زیست روبرو شده است

درگی گفت: در طول سال گذشته حدود ۲ هزار درخواست به محیط زیست استان در قالب های مختلف استعلامی ارجاع شده که بیش از یک هزار و ۷۵۰ مورد آن ها منجر به مجوز شده که ۹۲ درصد از تقاضاها را شامل می شود.

وی با بیان اینکه این عدد بالاتر از میانگین کشوری بوده است، افزود: بر خلاف آنچه که عنوان می شود اداره کل حفاظت محیط زیست یک دستگاه سختگیرانه است ولی این عملکرد خلاف آن را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: سیل مهاجرت های بی رویه در این سه دهه اخیر باغ شهر کرج را که حتی در دیگر شهرستان ها هم شناخته شده بود دگرگون کرده و استان البرز و شهر کرج را با مشکلات متعدد فرهنگی اجتماعی و به تبع آن زیست محیطی روبرو کرده است.

درگی گفت: مشکلات محیط زیست از مساله کمبود و عدم مدیریت مطلوب آب تا مساله پسماند و ریزگردها از جمله مواردی است که هم استانی ها را آزار می دهد.

وی افزود: در دولت سیزدهم با رویکرد انقلابی که شکل گرفته از همکاران محیط زیست تا مردم را بسیار امیدوار کرده و بازخوردهای بیرونی نشان می دهد که مردم منتظر اتفاقات مهمی هستند از جمله در ماه های اخیر مشکلات حدود ۴۰ ساله این استان و بعضی شهرها همچون قصه راشته ماهشهر حل شده و نویدبخش این است که می توانیم توان حل مسایل قدیمی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیرو دستور استاندار در قرارگاه فرهنگی اجتماعی که به صورت هفتگی دنبال می شود همه پای کار آمده اند و شبانه روزی مسایل را مثل مساله پسماند رصد می کنند، اظهار داشت: حمل پسماندها در ۱۰ روز گذشته به ۵۰۰ ماشین رسیده و تقریبا تمام استان و سازمان مدیریت پسماند مجاب شده اند که محیط زیست از این مساله عقب نخواهد نشست و به وظیفه قانونی خود عمل می کند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز به برنامه های هفته محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: در هفته محیط زیست بالغ بر ۱۰۳ برنامه تهیه شده که ۲ مورد آن ها جزو رکوردهای کشوری است که شامل موضوع پاکسازی بیابان های حلقه دره و ۱۸۰ هکتار اراضی ماهدشت می باشد که در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری برگزار می شود.

در این مراسم که با حضور ۵۰ نفر از محیط بانان البرزی برگزار شد، پنج محیط بان لوح تقدیر از دست استاندار دریافت کردند ضمن اینکه کارت همیار محیط بان و لباس محیط بانی به استاندار البرز تقدیم شد.

همچنین کاروان زیر سایه خورشید که حامل پرچم متبرک حرم رضوی بود در جمع محیط بانان در سالن شهدای دولت حضور یافتند.

برچسب‌ها روز ملی محیط‌بان روز جهانی محیط زیست کرج ترافیک دولت سیزدهم استان البرز حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز ملی محیط بان روز جهانی محیط زیست کرج روز ملی محیط بان روز جهانی محیط زیست کرج ترافیک دولت سیزدهم استان البرز حیات وحش استان البرز محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند