Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلس شورای اسلامی پوشش بیمه برای کل جمعیت کشور را براساس بند الف ماده ۷۰ قانون پنج ساله توسعه کشور به سازمان بیمه سلامت ایران تکلیف کرده است و برهمین اساس از ابتدای سال ۹۳ با ارائه طرح پوشش بیمه سلامت همگانی از سوی این سازمان، امکان پوشش افرادی که سالیان قبل بیمه نبودند، فراهم شد.

به گزارش ایمنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعات افراد فاقد پوشش بیمه که در سه دهک کم درآمد قرار دارند را به سازمان بیمه سلامت معرفی می‌کند، تا این سازمان بدون مراجعه آنها بتواند پوشش بیمه پایه را برای آنها فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برقراری بیمه رایگان برای بیش از پنج میلیون ایرانی

طی روزهای گذشته اطلاعات قریب به پنج میلیون نفر از افراد مشمول از سوی وزارت رفاه به سازمان بیمه سلامت ایران ارسال شده است و از مدتی قبل کارشناسان این سازمان فرآیند ثبت پوشش بیمه پایه سلامت همگانی و روستاییان را برای این تعداد انجام داده است. هم اکنون نیز این افراد دارای پوشش بیمه فعال در سامانه این سازمان بیمه‌گر بوده و می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی از مزایای بیمه درمانی برخوردار شوند.

دهک‌های درآمدی بابت حق بیمه چقدر باید هزینه بپردازند؟

طبق قانون برقراری بیمه برای دهک‌های اول تا سوم رایگان و در قالب بیمه سلامت همگانی صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه برقراری بیمه جهت مشمولین دهک چهار با پرداخت ۱۰ درصد از حق بیمه مصوب، در بخش بیمه سلامت همگانی میسر است. طبق گفته مسئولان امر در سازمان بیمه سلامت ایران، برقراری بیمه مشمولین دهک‌های پنج و شش با پرداخت ۲۵ درصد از حق بیمه مصوب در بخش بیمه سلامت همگانی و برقراری بیمه جهت مشمولین دهک‌های هفت و هشت با پرداخت ۵۰ درصد از حق بیمه مصوب در بخش بیمه ایرانیان اجرایی می‌شود.

از سوی دیگر برقراری بیمه جهت مشمولین دهک‌های ۹ و ۱۰ با پرداخت ۱۰۰ درصد از حق بیمه مصوب در بخش بیمه ایرانیان صورت می‌گیرد که در این بخش هم افراد بسیاری با مراجعه به سامانه سازمان بیمه سلامت و دفاتر پیشخوان اقدام به ثبت اطلاعات خود برای استفاده از خدمات بیمه‌ای این سازمان شدند.

سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که تلاش دارد تمام افراد نیازمند فاقد پوشش بیمه سلامت تحت پوشش این سازمان قرار گیرند؛ زیرا هدف از پوشش بیمه‌ای اقشار آسیب‌پذیر جامعه این است که اگر فرد به ناچار به علت بیماری با هزینه کمرشکن مواجه شد، در تله فقر گرفتار نشود.

درهمین رابطه مهدی رضایی _ معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرده است: «با توجه به اینکه در دو ماه پایانی سال گذشته ۴۰۰ هزار فرد فاقد بیمه در حاشیه شهرها بیمه شدند و امسال نیز پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک پایین درآمدی، رایگان بیمه همگانی شدند، تعداد بیمه‌شدگان همگانی سلامت به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.»

رضایی تاکید می‌کند: «در بحث پوشش همگانی سه مؤلفه پوشش جمعیتی، پوشش بیمه‌ای و بسته‌های ضروری و تأمین مالی اهمیت دارد، خوشبختانه با قانون بودجه ۱۴۰۱، برای سه دهک پایین درآمدی، حق بیمه را دولت متقبل شده و احصاء و شناسایی این سه دهک را برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته است.»

در مجموع بر اساس وظایفی که قانون‌گذار بر عهده سازمان بیمه سلامت ایران گذاشته است، حضور هیچ فرد فاقد بیمه‌ای در جامعه پذیرفتنی نیست و تمام افراد جامعه باید از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند؛ این درحالی است که علی‌رغم اینکه در قانون بر پوشش اجباری بیمه همگانی تاکید شده است اما التزام پوشش همگانی وجود نداشت؛ بنابراین تدابیر و راهکارهای درنظر گرفته شده در این باره افراد بسیاری را در مسیر استفاده از خدمات بیمه سلامت قرارداد.

در این راستا سازمان بیمه سلامت اعلام کرده که مجلس شورای اسلامی نیز همکاری‌های لازم را در تصویب بودجه مورد نیاز برای بیمه کردن افراد فاقد بیمه صورت داده؛ به طوری که در حال حاضر مشکلی بابت ارائه خدمات به افراد فاقد بیمه وجود ندارد؛ در این خصوص یحیی ابراهیمی _ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است: «سازمان بیمه سلامت ایران از ابتدای تأسیس تاکنون در مسیر ارائه خدمات مناسب گام برداشته و با توجه به اینکه اعتبارات مناسبی در بودجه امسال برای گسترش چتر بیمه‌ای برای افراد بیشتری در اختیار این سازمان قرار گرفت، انتظار داریم که در سال ۱۴۰۱ خدمات به صورت آسان‌تر در اختیار افراد نیازمند قرار گیرد. با افزایش تعداد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت در بخش بیمه همگانی سلامت، عدالت در سلامت بیشتر در جامعه پر رنگ شده و افراد حتی از نقاط کم برخوردار می‌توانند به راحتی به مراکز درمانی مراجعه کنند.»

در همین راستا باید تاکید کرد که لازمه حفظ سلامت در جامعه و به دنبال آن کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، توجه ویژه به بیمه‌ها از جمله بیمه سلامت است. سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یک سازمان بیمه‌گر دولتی تمام اعتبارات مورد نیاز را از دولت تأمین می‌کند و اکنون که پوشش بیمه آحاد جمعیت کشور به این سازمان تکلیف شده، شایسته است که جهت تداوم امر در پوشش بیمه اقشار آسیب‌پذیر، به ویژه در بحث تأمین منابع مالی حمایت‌های لازم صورت گیرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 581200

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت اعتبار دفترچه بیمه سلامت بیمه سلامت ثبت نام شورای عالی بیمه سلامت بیمه شدگان بیمه سلامت بیمه سلامت برای اتباع خارجی بیمه سلامت همگانی بیمه سلامت و خدمات به بیماران اوتیسم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان بیمه سلامت ایران درصد از حق بیمه مصوب بیمه سلامت همگانی برقراری بیمه مشمولین دهک بخش بیمه پنج میلیون فاقد بیمه پوشش بیمه بیمه ای سه دهک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۷۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهرام کلانتری خاندانی، در این نامه از مدیران عامل سازمان‌های تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، خواستار ثبت اسناد ارسالی داروخانه‌ها در سایت سازمان‌های بیمه‌گر شده است.

وی با تاکید بر پیگیری رعایت مفاد بند ل تبصره بودجه و لزوم ایجاد داشبورد شفاف برای اطلاع رسانی در پرداخت‌ها، تصریح کرد: میزان تسویه هر صندوق بیمه‌ای به صورت شفاف قابل مشاهده باشد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال