Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و دوم خرداد مطابق با ۱۲ ژوئن هر سال به روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری شده است؛ در کشور ما سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول ساماندهی کودکان کار و خیابان است.

اگرچه بسیاری از فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی و کودکان کار معتقدند پدیده شوم کار کودک متولی معین و مشخصی در کشورمان ندارد؛ با این وجود دولت، سازمان بهزیستی را متولی اصلی این پدیده معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس سازمان بهزیستی خدمات تخصصی خود را برای ارائه به کودکان کار و خیابان در نظر گرفته است؛ از آن جمله می‌توان به راه اندازی مراکز روزانه کودک و خانواده با محوریت ارائه خدمات حمایتی- آموزشی، مراکز اقامت کوتاه مدت ۲۱ روزه، مراکز اقامتی میان مدت تا یک سال و مراکز اقامتی دراز مدت اشاره کرد که کودک کار می‌تواند تا ۱۸ سالگی در آنها اسکان یابد.

بر همین اساس سازمان بهزیستی به منظور اجرای طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان فرآیندی را در نظر گرفته است؛ در این فرایند در ابتدا سازمان بهزیستی با آماده سازی جامعه و محیط در معرض خطر، اقدام به شناسایی کودکان کار آسیب دیده در هر منطقه نموده است و پس از آن مرحله جذب و انتقال کودک کار به مناسب‌ترین مرکز برای وی انجام می‌شود.

در نخستین اقدام پس از جذب کودک کار و اسکان وی در یکی از مراکز بهزیستی، مرحله پذیرش و کاهش بحران به سرعت انجام شده و پس از آن به صورت طولانی مدت مرحله پیگیری و هدایت به منظور کاهش تدریجی آسیب‌های اجتماعی در کودک کار صورت می‌پذیرد.

در آخرین مرحله نیز توانمندسازی کودکان کار و آسیب دیده مدنظر مراکز خواهد بود.

ترکیب جمعیتی کودکان کار حاضر در این مراکز نیز همواره متغیر بوده است؛ با این وجود به دلیل مشکلات پیش آمده در کشور همسایه، افغانستان و مهاجرت اتباع زیادی از این کشور به ایران ترکیب جمعیتی مراکز بهزیستی بیش از پیش تغییر کرده است. بر این اساس بر اساس آخرین سرشماری از کودکان پذیرش شده در طرح حمایت از کودکان کار ۸۰ درصد این کودکان ملیت افغانستانی داشته و ۱۸ درصد ایرانی هستند.

سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای اصلی در حل مشکل پدیده شانه کودکان کار در فعالیت‌های خود از راه اندازی ۳۱ مرکز دولتی نگهداری کودکان کار راه اندازی ۶۷ مرکز غیر دولتی روزانه حمایتی آموزشی خبر داده است همچنین سازمان بهزیستی اعلام نموده است که از اهداف کمی برنامه ششم تعداد بالاتری را پذیرش نموده است و همچنین طرح حمایت اجتماعی از کودک و خانواده را در سراسر کشور اجرایی نموده است.

سازمان بهزیستی در حالی از راه اندازی ۳۱ مرکز دولتی و ۶۷ مرکز غیر دولتی برای حمایت از کودکان کار خبر داده که بر اساس آمارها تنها در سال گذشته ۲۶۰۰ کودک کار و خیابان در استان تهران شناسایی شد.

معصومه ایزدی مددکار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای حمایت از کودکان کار لازم است ظرفیت‌های جدیدی از طرف مسئولین ایجاد شود؛ گفت:؛ حجم مراجعه بسیار زیاد است و ظرفیت مراکز حامی کودکان آسیب دیده به نحوی پر شده است که هر روز مجبور هستیم پاسخگوی تماس‌هایی باشیم که به دانش آموزان و خانواده‌های کودکان بگویم کجا ظرفیت خالی دارد که بتوانند ثبت نام کنند.

فاطمه ارزانیان معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۶۰۰ کودک کار و خیابان در سطح استان تهران شناسایی و جذب شده‌اند؛ گفته بود: بیش از ۸۰ درصد این کودکان اتباع خارجی و مابقی ایرانی هستند. این کودکان در مشاغلی مانند دستفروشی، واکسی، پادویی، تکدی‌گری، شیشه شویی، اسپندی، گل فروشی، جمع‌آوری ضایعات، دعا فروشی، وزن کشی و غیره فعالیت دارند.

ذکر این نکته ضروری است که کودکان کاری که دور از دید جامعه و در کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت می‌کنند؛ هم تعداد بیشتری را شامل می‌شوند و هم با خطرات و آسیب‌های اجتماعی بیشتری مواجه هستند؛ به همین منظور لازم است تا سازمان بهزیستی همزمان با رصد هر چه دقیق‌تر آمار کودکان کار، به افزایش مراکز خود و تجهیز بیشتر این مراکز اقدام کند.

کد خبر 5512556 علی قدمی

منبع: مهر

کلیدواژه: کودکان کار سازمان بهزیستی اتباع افغانستانی شهرداری تهران شورای شهر تهران مترو قطار علیرضا زاکانی حج تمتع شورای شهر سرقت صندوق امانات بانک ملی شرکت مترو تهران متروی تهران طوفان کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه شهرداری سازمان بهزیستی کودکان کار کودکان کار کار و خیابان راه اندازی کودک کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۳۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان

استاندار قزوین گفت: در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هر چه سریعتر صورت گیرد.

وی افزود: معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کنند و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

استاندار قزوین اضافه کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و ایشان این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کردند.

اعلایی، گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

وی بیان کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش آموزان به کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید با همگرایی و هم‌افزایی مشکلات را کاهش داد، افزود: انجمن اولیا و مربیان می‌تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند.

اعلایی گفت: جا دارد در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن‌های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش‌آموزان بسیار موثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه یانس آباد است که امیدواریم هر چه سریع‌تر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • کافی است انسان باشد!
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)