Web Analytics Made Easy - Statcounter

 انجمن مطالعاتی و پژوهشی آثار باستانی گله‌دار می‌گوید مدت‌ها قبل با شناسایی سنگ نگاره‌هایی در دامنه‌های غربی منطقه گله‌دار، برای اولین‌بار آثار کنده‌کاری بشر به این شکل را در منطقه کشف کردیم اما از ترس هجوم غارتگران میراث فرهنگی، این موضوع را رسانه‌ای نکردیم، که امروز نیز از گفتن موقعیت دقیق این ناحیه معذوریم و تصاویر را نمی‌توانیم منتشر سازیم و تنها تصویر یک تخته سنگ را منتشر می‌کنیم؛ ای‌چه‌بسا افرادی سودجو به طمع گنج به آنجا روانه شوند و فقط آثار را تخریب کنند و این در حالی است که هیچ چیز هم نصیب‌شان نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار حفاری غیرمجاز دیده می‌شود

سعید رحیمی دانشجوی دکتری باستان شناسی و پژوهشگر هنر صخره‌ای پس از بررسی سنگ نگاره‌های گله‌دار گفت: سنگ نگاره‌های گله‌دار شامل سه گروه نقوش انسانی، حیوانی و نمادین هستند که کلیه نقوش به سبک استیلیزه ایجاد شده‌اند و تکنیک ایجاد آنها کوبشی بوده است.

او گفت: آنچه احتمال داده می‌شود قدمت سنگ‌ نگاره‌های منطقه‌ گله‌دار را می‌توان به دوره‌ پیش از تاریخ،  مفرغ تا عصر آهن یعنی بین ۵ تا ۳ هزار و ۵۰۰  سال پیش نسبت داد.

رحیمی گفت:  این سنگ نگاره‌ها نمی‌تواند متعلق به دوره‌ نوسنگی یعنی ۱۰ هزار سال قبل باشد زیرا این اَشکال با ابزار فلزی ایجاد شده و لذا متعلق به زمانی  بوده که فلز  را بشر کشف کرد.

دانشجوی دکتری باستان شناسی و پژوهشگر هنر صخره‌ای گفت: نمی‌توانیم این سنگ نگاره‌ها را به دوران تاریخی نسبت دهیم زیرا بر اثر مرور زمان فرسایش زیادی پیدا کرده‌اند و گل‌سنگ‌های سیاه روی این نقوش پوشیده شده که این خود اطلاعاتی است که باعث گاه‌نگاری می‌شود و می‌توان با آن طول عمر را تخمین زد.

او گفت:  نبود وجود نقش اسب نیز در محوطه این نظریه را تقویت می‌کند.

رحیمی گفت: نبود نقش شمشیر نیز در تخته سنگ‌های دیگر نیز مؤید همین نظریه است که می‌توان اشاره کرد آثار کتیبه و نمادهای دوره‌ تاریخی و دوره‌ی اسلامی در این سایت وجود ندارد  و قدمت پیش از تاریخ را ثابت می‌کند.

دانشجوی دکتری باستان شناسی و پژوهشگر هنر صخره‌ای  گفت: اگر گل‌سنگ‌ها به رنگ نارنجی بود می‌توان آن ها را به دوران اسلامی نسبت داد اما این گل سنگ‌ها سیاه شده و نشان می‌دهد که در حال مردن هستند.

نویسنده کتاب فنجان نماهای ایران (جوغن) در رابطه با وجود جوغن‌ها بر روی سنگ نگاره‌های گله‌دار گفت: قدمت این فنجان نماها به قدمت همان نقوش می‌رسد اما احتمال این که متعلق به عصری دیگر باشد قوی‌تر است زیرا  قدمت آن ها با قدمت نقوش برابر است.

او گفت: این جوغن‌ها جنبه‌ی کاربردی ندارند و  بنظر می‌رسد جنبه آئینی داشته و یا حتی برای به تصویر کشیدن صور فلکی و اجرام آسمانی بوده که پیش از اسلام و یا حتی پیش از تاریخ از آن‌ها استفاده می‌کردند.

این محوطه و سنگ نگاره‌ها نیاز به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری دارد که انجمن مطالعاتی و پژوهشی آثار باستانی گله‌دار نتایج را در آینده منتشر می کند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: باستان شناسی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۳۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد