Web Analytics Made Easy - Statcounter

تورم در آمریکا به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر رسیده است به طوری که نسبت به ماه گذشته تورم 1 درصدی و نسبت به ماه «می» تورم 8.6 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، جنگ اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه به همراه وضع محدودیت‌های کرونایی در چین و خشکسالی دلایلی بر رشد قیمت‌ها در آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

 نرخ تورم آمریکا در ماه میلادی گذشته به ۸.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ ثبت شده طی ۴۰ سال گذشته در این کشور است.

آمارهای وزارت کار آمریکا نشان داد شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور طی ماه می به ۸.۶ درصد رسید. نرخ تورم آمریکا در این ماه نسبت به ماه قبل از آن ۱ درصد افزایش داشته است که فراتر از همه پیش‌بینی‌ها بوده است.

ثبت نرخ تورم ۸.۶ درصدی در ماه می فشارها بر فدرال رزرو برای افزایش قابل توجه نرخ بهره را افزایش داده و به مشکلات سیاسی کاخ سفید و دموکرات‌ها افزوده است.

چنان که مصرف کنندگان آمریکایی فشار تورم را در امور و خریدهای روزمره خود کاملا احساس می‌کنند: هر لیتر بنزین در یک سال گذشته ۴۸ درصد، نرخ بلیط هواپیما به طور متوسط ۲۴ درصد، قیمت هر دست کت و شلوار مردانه نزدیک به ۱۵ درصد و هر کیلوگرم بیکن ۱۸ درصد افزایش یافته است.

با توجه به عوامل ژئوپلیتیک و رکوردشکنی‌های قیمت بنزین نباید انتظار کاهش نرخ تورم در آمریکا را طی ماه‌های آینده داشت.

نگاهی به آمار

بر اساس این گزارش قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری، رشد دورقمی داشته است. قیمت حامل‌های انرژی رشد ۳۴.۶ درصدی طی ۱۲ ماه گذشته داشته که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۵ است. قیمت بنزین طی این مدت ۴۹ درصد افزایش یافته است.

قیمت کالاهای سوپرمارکتی در ماه می رشد ۱۱.۹ درصدی طی ۱۲ ماه گذشته داشته که بالاترین رشد ثبت شده برای این کالاها از سال ۱۹۷۹ به این سو است. قیمت برق در این مدت ۱۲ درصد افزایش داشته که بالاترین رقم از اوت ۲۰۰۶ است.

اجاره‌بها نیز با رشد ۵.۲ درصدی نسبت به یک سال گذشته مواجه شده که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۷ به این طرف است.

ادامه روند صعودی نرخ تورم در آمریکا می‌تواند مشکلات جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را بیشتر کند که هم‌اکنون و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره با افت شدید محبوبیت خود در نزد افکار عمومی آمریکا مواجه شده است.

این در شرایطی است که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در دسامبر ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بود که نرخ تورم مصرف کننده پایین‌تر از هدف سالانه ۲ درصد باقی بماند و در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۸ درصد باشد. حتی با آغاز روند صعودی نرخ تورم نیز جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بارها تاکید کرد که افزایش تورم موقتی است و با رفع کمبود موقت منابع، نیروی کار و تاخیر در حمل و نقل کالاها که از تبعات دوره رکود ناشی از همه‌گیری کروناست، نرخ تورم به سرعت به سطح ۲ درصدِ هدف‌گذاری شده باز خواهد گشت.

اما بانک مرکزی آمریکا از ماه گذشته ناچار به تغییر مسیر شد و نرخ بهره را که در سطح صفر حفظ کرده بود، یک چهارم واحد افزایش داد تا قدری از سرعت تورم بکاهد ولی در عین حال، روند رو به رشد اقتصاد نیز متوقف نشود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تورم جنگ حمل و نقل رشد شاخص تورم در آمریکا درصد افزایش ماه گذشته نرخ تورم ۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۴۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار

قیمت بیت کوین در روز پنجشنبه برای مدت کوتاهی با یک کاهش ۴ درصدی به ۶۲۸۰۰ دلار رسید و حالا حدود ۶۳۷۰۰ دلار معامله می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از کوین‌دسک، ارزش بیت کوین در روز گذشته تا کمتر از 63 هزار دلار پایین آمد. اطلاعات اقتصادی آمریکا مبنی بر افزایش تورم و رشد آهسته تولید ناخالص داخلی در این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی ارزهای مجازی را تحت فشار قرار داده است.
گزارش اولیه دولت آمریکا در مورد اقتصاد این کشور در سه ماهه اول نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی تنها 1.6 درصد بوده است، یعنی کمتر از 2.5 درصدی که تحلیلگران انتظار داشتند و بسیار پایین‌تر از 3.4 درصد رشد در سه ماهه پایانی 2023. 

شبکه بیت کوین چهارمین هاوینگ را تکمیل کردسقوط قیمت بیت کوین تا زیر 60 هزار دلار

ادامه تورم بالا در آمریکا سرمایه‌گذاران را در مورد به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره نگران کرده است که می‌تواند بر سرمایه‌های مخاطره آمیز در تمام بازارها تاثیر بگذارد.
شاخص‌های بزرگ سهام آمریکا از جمله s&p 500 و نزدک روز خود را با 2 درصد افت آغاز کردند. سود اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری آمریکا هم تا 4.73 درصد افزایش یافته که بالاترین رقم از ماه نوامبر است.
قیمت بیت کوین در روز پنجشنبه برای مدت کوتاهی با یک کاهش 4 درصدی به 62800 دلار رسید و بعد تا 63700 بالا آمد. ارزش اتر هم  4 درصد کاهش یافته و حدود 3100 دلار معامله می‌شود.
اطلاعات اقتصادی آمریکا فدرال رزرو را مستاصل کرده است و سرمایه‌گذاران حالا مطمئن نیستند که نرخ بهره در 2024 کاهش یابد. این اتفاق بازارهای مالی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
انتهای پیام/50

دیگر خبرها

  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ |برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی