Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@22:09:16 GMT

لزوم تغییر نگاه در حوزه مدیریت منابع آب به نگاه سیستمی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۹۱۴۹

لزوم تغییر نگاه در حوزه مدیریت منابع آب به نگاه سیستمی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، افزایش ۳۷۰ درصدی حفر چاه‌های غیرمجاز در یک دهه گذشته در کشور خبری است که از اخبار سراسری منتشر شد، این در حالی است که یکی از مهمترین کارهایی که در طرح تعادل بخشی در وزارت نیرو در حال انجام است پرکردن چاه‌های غیرمجاز است که در کارگروهی به‌نام سازگاری با کم‌آبی و سابقا شورای حفاظت از منابع آب نیز تمرکز بر این موضوع زیاد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایراد کار کجاست که علی‌رغم تلاش‌ها در راستای پرکردن چاه‌های غیرمجاز همچنان تعداد آنها رو به افزایش است؟ البته این نمونه‌ای از اقداماتی است که در جامعه همواره در حال انجام است که نه تنها منجر به هدف نشده بلکه وضعیت به سوی بدتری نیز سوق پیدا کرده است.

‌چنانچه مساله را بیشتر مورد تحلیل قرار دهیم حفر چاه‌های غیرمجاز به عنوان یکی از علت‌های زوال منابع آب در نظر گرفته شده که انتظار می‌رفت با حذف علت، معلول نیز از بین برود. حال آنکه نه‌تنها وضعیت معلول بهتر نشده، بلکه علت نیز با شدت بیشتری بروز و ظهور کرده است.

به مثال زیر توجه کنیم: فردی با مشاهده تب در بدن خود به پزشک مراجعه می‌کند، در نظر بگیریم پزشک بدون هیچ اقدام تشخیصی از جمله آزمایش و عکس و ... اقدام به تجویز مسکن کند. با مصرف مسکن، تب فرد موقتا فروکش می‌کند اما غافل از اینکه علت اصلی، وجود عفونت در بدن بیمار است. بعد از مدتی این عفونت شدید شده و بیمار را از پا در می‌آورد. به عبارتی با نگاه مقطعی(ایستا) و جزئی نگر و یکجانبه پزشک، تشخیص علت اصلی با مشکل مواجه شده است. این تشخیص نادرست سبب تجویز اشتباه و در نهایت از بین رفتن بیمار می‌گردد. به نظر می‌رسد در سیاست‌گذاری زیرساخت‌های جامعه از جمله آب نیز همین نوع نگاه باعث شده تا در رسیدن به اهداف با مشکلات جدی روبه‌رو شویم.

هدف از طرح موضوع این است که بدانیم لازمه تصمیم‌گیری صحیح، اصلاح رویکرد و نگاه است.

از چه رویکردی به چه رویکردی؟

به صورت خلاصه نگاه ما به مشکل یا دغدغه بایستی به شکل زیر تغییر کند: از نگاه مقطعی به نگاه طولانی مدت، از نگاه تک بعدی به نگاه چندبعدی و همه جانبه نگر، از نگاه بدون بازخورد به نگاه همراه با بازخورد

به طور خلاصه می‌توان گفت، تغییر نگاه غیرسیستمی به نگاه سیستمی شرط لازم و البته نه کافی جهت موفقیت در مدیریت همه زیرساخت‌های انسانی از جمله مدیریت منابع آب است.

حال که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در شعار سال به موضوع دانش بنیان اشاره شده، از طرفی دولت سیزدهم نیز استقبال خوبی از این موضوع کرده ‌‌و تقریبا در دستور کار خود قرار داده، انتظار می‌رود در موضوع مدیریت منابع آب هم با بازنگری نوع نگاه تصمیم‌گیران شاهد این تغییر در رویکرد حل مسائل باشیم‌ تا ضمن شناسایی ساختار دقیق حاکم بر دغدغه‌ها، بتوانیم سیاست‌های تجویزی صحیح انتخاب و اعمال کنیم.

موسی دریجانی _ پژوهشگر و کارشناس در حوزه مدیریت منابع آب با رویکرد سیستمی

انتهای پیام/3388/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: چاه های غیرمجاز مدیریت منابع آب چاه های غیرمجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۹۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، نقی کریمی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه از مدیریت شهری در مواقع مختلف که قابل توجه است، اظهار کرد: من چهار سال در دوره اول شورا شهردار ارومیه بودم، در آن زمان به ندرت جلسات کمیسیون ماده ۵ تشکیل می‌شد اما با مدیریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و در جهت رفع موانع و مشکلات شهری بیش از ۱۷ جلسه برگزار کرده که واقعاً قابل توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان از حمایت و نگاه ویژه مقام عالی استان به موضوع مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر توان بالایی برای کمک به مأموریت دولت دارند، گفت: امروز در تهران نگاه‌ها به شوراهای شهر نگاه تمرکزگرایی است تا تمرکز زدایی و از این رو از شخص استاندار آذربایجان‌غربی انتظار می‌رود تا پیگیر این موضوع و پیاده‌سازی آن در استان باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شوراهای اسلامی به نحو احسن در تمام زمینه‌ها استفاده کرد، یادآور شد: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود، می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

کد خبر 748634

دیگر خبرها

  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد