Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به شکنندگی تاب‌آوری حوزه سلامت در زمینه اقتصاد، گفت:با وجود افزایش پوشش بیمه‌ای در دولت سیزدهم، اما هنوز هم هزینه‌هایی که مردم از جیب پرداخت می‌کنند، قابل توجه است و اگر یک خانواده متوسط دچار بیماری مزمن و صعب‌العلاج شود، سطح طبقاتی‌شان تفاوت خواهد کرد؛ بنابراین چاره ای نیست تا مدل ارائه خدمات در کشور تغییر کند و به سمت تکنولوژی و روش‌های ارزان قیمت برویم که یک راه آن پرستاری جامعه‌نگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر عباس عبادی _ معاون پرستاری وزارت بهداشت در اولین همایش ملی پرستاری جامعه‌نگر، گفت: اولین بار سال ۱۲۹۵ پرستاری نوین در ایران در شهر ارومیه شکل گرفت. طی ۱۰۶ سال گذشته اتفاقات زیادی در دنیا و ایران رخ داده است و سرعت تغییرات مشهود بوده است. در اواخر دوره قاجار تا اوایل دوره پهلوی بیماری‌های واگیردار فراوان، تغذیه نامناسب، ساختار جمعیتی و... را شاهد بودیم. شاید اگر قرار بود اوایل سال ۱۳۹۸ در مورد بیماری‌ها صحبت کنیم، تصور می‌کردیم بیماری‌های واگیردار موضوعی فراموش شده است، درحالی که در اواخر سال ۹۸ کرونا نشان داد به هیچ عنوان اینگونه نیست و کرونا به عنوان یک بیماری واگیردار همه‌ ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و هنوز هم مرگ و میرهای قابل توجهی از آن در برخی کشورهای پیشرفته رخ می‌دهد.  

وی افزود: اکنون اوضاع فرق کرده است. ۱۰ سال قبل گفتیم ما جوان‌ترین جمعیت را داریم اما الان باید بگوییم تا به خود بجنبیم وارد دنیای سالمندی می‌شویم. حدود ۸میلیون نفر سالمندی داریم که چند دارو مصرف می‌کنند و بیش از دو بیماری مزمن دارند. از طرفی انتظارات مردم متناسب با افزایش سطح سوادشان از نظام سلامت افزایش یافته است. پرسش‌هایی که اکنون بیماران از پرستاران و پزشکان می‌کنند شاید ۱۰ سال قبل مطرح نبود بویژه در نقاطی که مردم هزینه می‌کنند و این حق را به خود می‌دهند که در تصمیمات بالینی و درمانی که دریافت می‌کنند، نقش داشته باشند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج)، اظهار کرد: رونق هوم‌کر (پرستاری در منزل) به عنوان بخش کوچکی از پرستاری جامعه نگر اتفاق افتاده است و از طرفی با تغییر مطالبات ما هم  باید استراتژی خود را تغییر دهیم. از دهه ۷۰ که آغاز تاسیس مراکز مشاوره پرستاری انجام شد و تاکنون نوع ارائه خدمات تغییر کرده است. بیماری‌های مزمن افزایش یافته و تاب آوری نظام سلامت در حوزه اقتصاد بسیار سخت شده است و ما ناخواسته به سمت ارائه خدمات گران‌قیمت رفتیم که پشت آن کلی از شرکاهای دارویی هستند و از طرفی به مردم القا شده است اگر جایی خدمتی با پت‌اسکن، تجهیرات آنچنانی و... انجام نشود انگار خدمت انجام نشده؛ در حالی که  اوایل دهه ۶۰ با کمک بهورزان توانستیم خیلی از بیماری‌های واگیردار را کنترل کنیم و به زعم من این مدل همچنان می‌تواند کمک کننده باشد.

او با اشاره به شکنندگی تاب‌آوری حوزه سلامت در حوزه اقتصاد، تصریح کرد: الان هم که پوشش بیمه‌ای بویژه در دولت سیزدهم افزایش یافته است و نزدیک به ۱۰۰ درصد شده‌ایم، اما می‌دانیم ظرف بیمه در خدماتی که ارائه می‌دهد محدودیت دارد و هنوز هزینه‌هایی که مردم از جیب پرداخت می‌کنند قابل توجه است و اگر یک خانواده متوسط دچار بیماری مزمن و صعب‌العلاج شوند، سطح طبقاتی‌شان تفاوت خواهد کرد. پس چاره ای نیست تا مدل ارائه خدمات در کشور تغییر کند و به سمت تکنولوژی و روش‌های ارزان قیمت برویم که یک راه آن پرستاری جامعه‌نگر است. نباید پرستار تنها در چهارچوب بیمارستان بماند، بضاعت پرستاری بیش از این‌ها است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: اگر مقام معظم رهبری میفرمایند به سمت توسعه شبکه بهداشتی بروید دقیقا منظورشان این است که نه فقط خانه بهداشت روستایی بلکه یک مدل رفتن به سمت پزشکی و پرستاری جامع‌نگر است. اگر پزشکی خانواده را داریم به جای اتکای تنها به پزشک باید به همکاران پرستار با نگاه جامعه نگر هم توجه شود تا به سطوح پنج‌گانه سلامت برسیم. سطح اول ارتقای سلامت است یعنی از این وضعیت با مشاوره دادن بهتر شویم، سطح دوم پیشگیری، سطح سوم درمان به موقع، سطح چهارم توانبخشی و سطح پنجم مراقبت‌های تسکینی است.

وی افزود: نکته مهم این است که پرستاری جامعه نگر در منازل مردم وقتی به درستی نقش خود را ایفا می‌کند که مراقبت کننده به همه ابعاد بیمار و زندگی‌اش توجه کند. سلامتی کسی که مراقب یک بیمار مزمن است هم در خطر است و به او هم باید توجه شود و به آن فرد آموزش دهند به گونه‌ای به بیمار خدمت بدهد که خودش بیمار نشود.

عبادی بیان کرد: بر اساس برنامه ششم، وزارت بهداشت مکلف بوده است که نظام خدمات جامع سلامت را طراحی و اجرا کند. جامعیت خدمات مشمول ما می‌شود که باید مبتنی بر نظام ارجاع باشد. الان در شرف نوشتن برنامه هفتم هستیم و امیدواریم نقطه نظرات سازمان نظام پرستاری به ما کمک کننده باشد.

وی افزود: سالانه ۸۵۰۰ تا ۱۰ هزار نفر در دانشکده‌ها نیروی پرستاری تربیت می‌شوند که خیلی از آنها حتی طرح‌شان را هم شروع نمی‌کنند. حدود ۸۰ درصد این جمعیت خانم‌ها و حدود۲۰ درصد آنها آقایان هستند که از گردونه آموزش خارج می‌شوند و آغاز به کار نمی‌کنند. برخی پس از مشاهده سختی‌های دو سال طرح، دیگر مشغول به کار نمی‌شوند ولی اگر نظام سلامت فضایی ایجاد شود خیلی از این عزیزان تمایل دارند خدمات را در عرصه‌هایی مانند پرستاری جامعه نگر فعال باشند.

او در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پرستاری، اظهار کرد: از حدود دو سال گذشته کلینیک‌های آموزش به بیمار استارت خورد و پایلوت آن صورت گرفت. ما همه فارغ التحصیلان کارشناس ارشد بهداشت جامع و روان را رصد کردیم که جایی غیر از حیطه تخصصی فعال هستند؛ جایگذاری این افراد در کلینیک آموزش به بیمار می‌تواند به جامعه نگری خدمات کمک کند. در زمینه مراقبت تسکینی هم به زودی یک کلینیک مراقبت تسکینی نوزادان در بیمارستان مفید آغاز به کار خواهد کرد. مراقبت تسکینی موضوعی مهم است که در پکیج خدمات هوم‌کر هم بیاید.

وی افزود: حریم و حرمت خانه مردم در خدمات هوم کر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همکاران ما باید به این بخش توجه کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، تاکید کرد: اینکه پرستاران طرحی با اتمام طرحشان از بیمارستان بروند و تعدیل شوند از نقاط ضعف ساختار وزارت بهداشت است. فضای بازار مناسب برای ارائه خدمت را باید از بیمارستان خارج کنیم تا کاریابی اتفاق افتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پرستاری معاون پرستاری وزارت بهداشت پرستاری جامعه نگر ارائه خدمات بیماری ها قابل توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۹۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روح و روانم خیلی درگیر است و افسردگی امانم را بریده است، اما نمی‌توانم هزینه جلسات مشاوره با روانشناس را بپردازم. این گفته مسعود، جوان ۳۵ ساله است.
خدمات روانشناسی خدمات با تعرفه‌های بالایی است؛ به طوری که بیش از ۷۰ درصد مردم توانایی مراجعه به روانشناسان را ندارند. بهرام عین الهی،وزیر بهداشت سال گذشته از تحت پوشش قرار دادن این خدمات خبر داد.

اکنون ۲۰ درصد افراد جامعه به نوعی دچار اختلالات روان هستند و نیاز به حدود ۱۰۰ هزار روانشناس و مشاور داریم .براساس طبقه بندی‌های بین‌المللی، حدود ۴۰۰ نوع بیماری روانی داریم که سازمان روانشناسی و مشاوره نقش پررنگی در پیشگیری از ابتلا افراد جامعه به این‌ اختلالات دارد.

بیشتر بخوانید: نرخ پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد + جزییات

رئیس سازمان بیمه سلامت محمد مهدی ناصحی می‌گوید «سازمان بیمه سلامت خدماتی مانند روان درمانی فردی، خانواده درمانی، گروه درمانی و خدمت مشاوره را تحت پوشش قرار داده است».
به گفته ناصحی «سهم پرداختی سازمان در بخش سرپایی جهت خدمات فوق، معادل ۷۰ درصد تعرفه دولتی است».

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره علی فتحی آشتیانی به فارس می‌گوید« آنچه وزیر بهداشت درباره بیمه خمدات روانشناسی گفته این است که خدمات بیمه‌ای فقط مشمول روانشناسانی می‌شود که تخصص روانشناسی بالینی و سلامت دارند.اما اگر کسی نیاز به خدمات روانشناسی عمومی، تربیتی، شخصیت،مشاوره خانواده، شغلی و در کل که ۱۴ رشته می‌شود این رشته‌ها مشمول بیمه نمی‌شود.»

در حالی که به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تعداد متخصصان رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت بسیار کم است و همه خدمات روانشناسی نیازمند پوشش بیمه‌ای هستند؛اما برداشت وزارت بهداشت این بوده که روانشناسی فقط مشمول این دو گرایش است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1228740 برچسب‌ها روان شناسی

دیگر خبرها

  • عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • رئیس جامعه دندانپزشکی ایران : هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق /پرداختی‌ها چقدر از هزینه پایین‌ترین‌دهک‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن