Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس با گلایه از روند تخصیص ارز ترجیحی، گفت: علاوه بر کالابرگ به برخی دهک ها باید یارانه هم پرداخت شود.

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین بیان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به یارانه  قدرت خرید مردم بیشتر و فاصله طبقاتی و ضریب جینی هم کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی به هدف برخورد نکرد و صرف رانت و فساد شد. به دلایل متعددی بخش عمده‌ای از یارانه هایی که دولت در قالب ارز ترجیحی پرداخت کرد یارانه ای بود که به جیب عده‌ای خاص و تعداد اندکی وارد کننده که واردات آن کالا در دست آنها بود رفت و عملاً به جیب مردم نرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: اگر ارز ترجیحی حذف نمی شد قطعا اتفاق خوبی برای کشور و اقتصاد نمی افتاد و ما باید شاهد افزایش رانت خواری و فساد در مقابل چشمان مردم  می شدیم.

وی همچنین متذکر شد: ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی که در قالب ارز ترجیحی به واردکننده در اول حلقه زنجیره عرضه و تقاضا پرداخت شد، وقتی از طریق واردکننده به خارج از مرز برای واردات کالای اساسی می‌ رفت، مشکلاتی را به همراه  داشت. اولا واردکننده محدود بود و یک رانت انحصاری برای عده‌ای خاص ایجاد  شده بود و بسیاری نیز از این رانت به یک نان و نوایی رسیدند. دوما در این مسیر قیمت کالاهای ورودی از مرز شروع به افزایش کرده  تا به دست مصرف کننده نهایی برسد. این در حالی است که تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده دیگر افزایش چند برابر قیمت واقعی را بر روی خود دارد. پس با وجود چنین مسیری که فسادهای متفاوتی ایجاد می کرد به صلاح مردم و اقتصاد کشور نبود که چنین روش مضری ادامه می یافت.

عنابستانی اظهار کرد: دولت با حذف ترجیحی تصمیم به پرداخت آن به مردم در قالب کالا برگ یا یارانه گرفت که این روش درست بود، چراکه یارانه ارزی به آخرین زنجیره پرداخت می شد و این سبب ایجاد عدالت می شد اما در شرایط کنونی که قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته، کاملا واضح و مبرهن است که حجم وسیعی از این ارز صرف رانت می شده است. ۷۰ میلیارد دلاری که دولت برای پرداخت یارانه ارزی به واردات هزینه‌کرد، رقم بسیار سنگینی برای ساختار کشور در شرایط تحریم و فشار ناشی از آن بود.

نماینده سبزوار همچنین متذکر شد: اگر شیوه پرداخت یارانه به شیوه کالابرگ الکترونیکی تغییر پیدا کند باز هم باید یارانه برخی از دهک‌های جامعه پرداخت شود و آنها علاوه بر کالابرگ یارانه نقدی هم دریافت کنند. این شیوه پرداخت یارانه نقدی به طور قطع بهتر از پرداخت یارانه به واردکنندگان در قالب ارز ترجیحی است.

منبع: گسترش نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: یارانه نقدی پرداخت یارانه ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۸۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ قاچاقچی سوخت یارانه‌ای در زنجان جریمه شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا مظفری اظهار کرد: پرونده قاچاق فروش غیرمجاز ۱۵ هزار و ۶۴۳ لیتر نفت گاز یارانه‌ای به ارزش یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال در شعبه ششم بدوی تعزیرات حکومتی زنجان رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی زنجان گفت: شعبه با توجه به مدارک موجود، تخلف را محرز و علاوه بر ضبط کالای کشف شده و تحویل آن به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی زنجان برای توزیع در جایگاه‌های سوخت، متخلف را به پرداخت ۲ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

مظفری تصریح کرد: شعبه همچنین به دلیل بهای مال از دست رفته، یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون ریال معادل ارزش سوخت به جریمه اضافه و متخلف را جمعاً به پرداخت سه میلیارد و ۴۷۷ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی زنجان گفت: بازرسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گزارش این تخلف را کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

کد خبر 6095052

دیگر خبرها

  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ 
  • برنامه جدید دولت درخصوص کالابرگ چیست؟
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ/ برنامه دولت در خصوص کالابرگ چیست؟
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ
  • آخرین مهلت استفاده از کلابرگ
  • اعلام برنامه دولت درباره کالابرگ | یک هفته تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟
  • ۲ قاچاقچی سوخت یارانه‌ای در زنجان جریمه شدند
  • مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد