Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@07:11:01 GMT

ماشین برش آسفالت یا دستگاه برش بتن چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۱۴۱۶

ماشین برش آسفالت یا دستگاه برش بتن چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

دستگاه کاتر آسفالت که به آن ماشین برش آسفالت یا دستگاه برش بتن نیز گفته می‌شود در عملیات‌های روسازی و ساختمانی برای برش، تعمیر، لکه گیری و بازسازی آسفالت خیابان و پشت بام و همچنین برش بتون استفاده می‌شود. جهت برش آسفالت یا بتن، در قسمت مورد نظر خطوط موازی با عمق مناسب ایجاد می‌کنند و سپس با استفاده از بیل مکانیکی جداسازی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله اجزاء این دستگاه می‌توان به سیستم هیدرولیک برای تنظیم عمق برش (در مدل‌های پیشرفته) و همچنین به سیستم خنک‌کننده اشاره نمود و نیز دارای یک شاسی، یک موتور و یک تیغه می‌باشد، قدرت توسط چند تسمه از موتور به تیغه منتقل می‌گردد و در انواع زیر ارائه می‌گردد:

• کاتر آسفالت بر و بتن بر بنزینی
• کاتر آسفالت بر و بتن بر دیزلی
• کاتر آسفالت بر و بتن بر برقی
• کاتر آسفالت بر و بتن بر تراکتوری

تیغه کاتر آسفالت بر

برای برش منظم و یکدست و عمیق سطح آسفالت و یا بتن از دستگاهی با عنوان کاتر آسفالت‌بر استفاده می‌شود. این دستگاه کاتر آسفالت‌بر از کنار هم قرار گرفتن موتور‌هایی قدرتمند در کنار دیسک‌هایی گردان و برنده ساخته شده است. تیغه کاتر آسفالت‌ بر که همان دیسک گردان است، تحت قدرت گردشی موتور‌های بنزینی و یا دیزلی دستگاه کاتر با سرعت بالا به چرخش افتاده و آنچنان قدرتی دارد که می‌تواند آسفالت و یا بتن را برش بزند.

این دیسک‌های گردان در دستگاه کاتر آسفالت بر از اقلام مصرفی دستگاه هستند و تحت تاثیر شرایط متنوع از برش سطوح سخت طراحی و تولید خواهند شد.

انواع کاتر آسفالت‌بر

۱. کاتر آسفالت بر با موتور بنزینی: این کاتر عمومی‌تر است و از لحاظ قیمت و کارکرد خوب در پروژه‌ها بسیار استفاده می‌شود.

۲. کاتر آسفالت بر دیزلی: این کاتر‌ها توان و قدرت بالایی دارند به همیت دلیل از آن‌ها استفاده می‌شود.

کاتر آسفالت بر بنزینی عملکرد مطمئنی دارد. قاعدتاً متداول بودن سوخت بنزین از مهمترین دلایل برای استفاده‌ی متداول از آن است. اما در امتداد سوخت مناسب‌تر این مدل‌های موتور بنزینی روش طراحی ساده‌تری دارند. کار کردن با آن‌ها ساده‌تر است. قیمت آسفالت بر بنزینی نیز شرایط اقتصادی تری را تامین می‌نماید. در عین حال قدرت متوسط موتور‌های بنزینی برای طراحی کاتر‌های سایز متوسط مناسب عملیات‌های سبک و پروژه‌های نه‌چندان بزرگ می‌باشد. این عملیات‌ها عمده پروژه‌های برش زنی آسفالت و بتن هستند. متداول بودن پروژه‌های کوچک و متوسط است که استفاده از مدل‌های دستگاه برش آسفالت بنزینی را متداول کرده است.

موتور‌های دیزلی گونه موتور‌های قدرتمندی هستند. آن‌ها می‌توانند در حجم موتور برابر میزان قدرت مکانیکی بالاتری به نسبت از مولد‌های بنزینی تولید کنند. وقتی پای صحبت برای طراحی کاتر آسفالت بر‌های خیلی قدرتمند با وجود تیغه‌های سنگین و بزرگ است، لازم است که از موتور‌های قدرتمند دیزلی برای طراحی دستگاه استفاده شده باشد. از آنجا که عملیات‌های سنگین و عمیق برش آسفالت و بتن چندان متداول نیست، لذا عموماً خیلی از کارفرمایان نیاز به خرید دستگاه‌های کاتر زنی قدرتمند دیزلی را احساس نمی‌کنند. برای همین است که این مدل‌های قدرتمند و بزرگ دیزلی چندان متداول نیستند.

کاتر آسفالت بر بنزینی و یا دیزلی کدام یک بهتر است؟

قدرت، اصلی‌ترین فاکتور در طراحی کاتر آسفالت بر است. سطوح عمرانی اعم از آسفالت، بتن، موزاییک، سنگ، سرامیک و حتی آجر آنچنان سخت هستند که نمی‌توانیم به سادگی با ابزار‌های دستی آن‌ها را بشکافیم. تنها قدرت تیغه برش دستگاه کاتر بتن بر است که ما را یاری می‌کند. این قدرت تماماً در اختیار موتور‌های بنزینی و یا دیزلی قرار دارد. اما در میان این دو کدام یک بهتر است؟

قاعدتاً نمی‌توانیم یک مقیاس کلی برای مقایسه جایگاه کاتر آسفالت بر بنزینی و دیزلی را مطرح کنیم. اما می‌توانیم الگو‌هایی ساده برای مقایسه قابلیت‌های فنی آن‌ها داشته باشیم. این الگو‌ها به قرار زیر هستند.

ر قدرت مکانیکی موتور‌های دیزلی بالاتر از موتور‌های بنزینی است. با این قدرت بالاتر می‌توانیم تیغه کاتر‌های پهن‌تر و سنگین‌تری را مناسب ایجاد برش‌های عمیق‌تر به چرخش درآوریم؛ لذا اصلی‌ترین وجه تمایز در سایز کاتر آسفالت بر بنزینی و دیزلی است. در یک دسته‌بندی کلی تمام کاتر‌های سبک‌وزن مناسب فعالیت‌های کوچک تا عمق کم برش آسفالت و بتن را با استفاده از موتور‌های بنزینی طراحی می‌کنند. اما برای طراحی کاتر‌های قدرتمند مناسب ایجاد عمق برش زیاد از نمونه موتور‌های دیزلی استفاده می‌کنند.

• قیمت آسفالت بر بنزینی به مراتب از نمونه‌های دیزلی ارزانتر است. ابعاد کوچکتر موتور و دستگاه در کنار طراحی قطعات ساده‌تر موتور باعث شده تا قیمت مدل‌های بنزینی شرایط اقتصادی تری داشته باشد.

• طراحی موتور‌های بنزینی ساده‌تر از موتور‌های دیزلی است. روش راه‌اندازی نیز ساده‌تر است. در کل ساده‌تر می‌توانیم از نحوه کار و راه‌اندازی کاتر آسفالت بر بنزینی در مقایسه با مدل‌های دیزلی سر دربیاوریم.

• عموم مدل‌های بنزینی استارت هندلی هستند. اما عموم مدل‌های دیزلی را با روش استارت الکتریکی طراحی می‌کنند.

• موتور‌های دیزلی شرایط کار در هر نوع آب‌وهوایی را دارند. این در حالی است که کار با موتور‌های دیزلی در هوای بسیار سرد غیرممکن است. از طرفی اگر ارتفاع مکان زیاد باشد، موتور‌های دیزلی عملکرد مطمئنی ندارند.

• سوخت گازوئیل مناسب موتور‌های دیزلی ارزان‌تر از سوخت بنزین است. اما تهیه آن دشوارتر است. در عین حال به خاطر درجه احتراق کم سوخت گازوئیل شرایط نگهداری مقدار زیاد آن وجود دارد. زیرا مانند بنزین در اثر گرمای هوا خودبه‌خود آتش نمی‌گیرد. برای همین است که مدل‌های دیزلی مناسب کار در مناطق دورافتاده هستند.

• موتور‌های بنزینی عملکرد آرام‌تر با مقدار تولید صدای کمتری به نسبت از موتور‌های دیزلی دارند. کاتر آسفالت بر بنزینی ساکت‌تر از مدل‌های دیزلی کار می‌کند. در عین حال مقدار آلایندگی مدل‌های بنزینی از نمونه‌های دیزلی کمتر است.

منبع: نیکا کورپ https://www.nikacorp.com

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تبلیغات موتور های بنزینی موتور های دیزلی استفاده می شود مدل های دیزلی دستگاه کاتر برش آسفالت برای طراحی عملیات ها پروژه ها ساده تر کاتر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخدوش کردن پلاک موتور جرم است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ موسوی پور افزود:وسیله نقلیه کسانی که پوشش پلاک انجام میدهند، توقیف می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • ماشین مغزشویی صهیونیست‌ها به دیوار خورد!
  • مخدوش کردن پلاک موتور جرم است
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • موتور ۶ سیلندر بنزینی بومی چه ویژگی دارد؟
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکار‌های مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می‌آیند
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور