Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان همجواری شهرستان مرزی آستارا با دریای خزر و ارتباط آن با گردشگری دریایی و امرار معاش، زندگی مردم این دیار مرزی و ساحلی را تحت تاثیر قرار داده و با فرا رسیدن تعطیلات، سواحل آستارا پذیرای هزاران مسافر از نقاط مختلف کشور است.

شهرستان مرزنشین و ساحلی بندر آستارا با ۳۴۴ کیلومترمربع وسعت در شمال غربی استان گیلان واقع شده است و ۱۵ کیلومتر مرز دریایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان مرزی که با کشور جمهوری آذربایجان راه زمینی، ریلی و دریایی دارد، با بهره مندی از سواحل زیبای دریای خزر همواره از ظرفیتی ممتاز برای توسعه گردشگری دریایی برخوردار بوده و دریای خزر در فصول مختلف سال از جمله بهار و تابستان با سخاوت خود به تامین معیشت فصلی مردم منطقه و مهیا کردن بستری مناسب برای گردشگری کمک کرده است.

زندگی مردمان مرزنشین آستارا در هر فصلی با دریا به صورت مستقیم و غیر مستقیم گره خورده است و ساحل نشینان آستارایی با دریا امرار معاش می کنند و تمامی فعالیت های اقتصادی کوتاه مدت در سواحل آستارا برطرف کننده اندکی از مشکلات اقتصادی مردم منطقه بوده و اشتغالزایی موقت را به همراه دارد.

صید و صیادی، فعالیت روی شناورهای سبک مسافری - تفریحی، تجارت و فعالیت های بندری، عکاسی ساحلی، فلافل فروشی، موتور سواری و اسب سواری ساحلی، قلیان سراهای ساحلی، بلال فروشی، فروش آش دوغ محلی و باقالی پخته نمکی، همه و همه مشاغلی می‌باشند که با دریا و ساحل در آستارا مرتبط بوده و هستند.

حال با نزدیک شدن به فصل تابستان و فرا رسیدن تعطیلات، سواحل زیبای شهرستان آستارا از یک هفته مانده به آغاز فصل تابستان پذیرای هزاران گردشگر از نقاط مختلف کشور است و مسئولان شهرستان برای اقامت هر چه بهتر و بیشتر این گردشگران اقداماتی را نیز انجام داده‌اند.

۳ طرح سالم‌سازی دریا با امکانات اقامت شبانه در آستارا

نهادهای شهری و عمرانی آستارا برای پذیرایی از صدها هزار مسافری که برای سپری کردن تعطیلات به این نقطه مرزی از کشور سفر می کنند سه مرکز تفریحات دریایی و طرح سالم‌سازی دریا را ایجاد کرده‌اند. مهمترین این مراکز به ابتکار شهرداری بندر آستارا و به نام طرح سالم‌سازی سفیر امید دایر شده است و از تمام امکانات اقامت موقت از جمله مناطق مجاز شنا، آلاچیق و بازی های کودکان برخوردار است.

در شهر ساحلی لوندویل که در ۱۵ کیلومتری شهر آستارا قرار دارد یک مرکز تفریحات دریایی و طرح سالم‌سازی نیز ایجاد شده است. همچنین طرح تفریحات دریایی صدف آستارا در ۱۰ کیلومتری این شهر نیز یک مجتمع متمرکز تفریحی و گردشگری است و در آن امکاناتی برای اقامت شبانه در دامن زیبای طبیعت ساحلی آستارا فراهم می باشد.

شهرستان مرزی بندر آستارا که از جمله مهمترین مرزهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و دارای سه مرز جداگانه و مستقل است، از مناظر چشمگیر مرز زمینی، ریلی و یک مرز دریایی خاص بهره مند است که همواره با شکوه تمام و امنیت کامل ایستاده و زیبایی های هیجان انگیزی به وجود آورده اند.

سفر به مرز دریایی آستارا با قایق های تفریحی

مرز دریایی آستارا با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان خود دارای جاذبه ای برای گردشگران دریایی است که با فعالیت مرزبانان همیشه بیدار هنگ مرزی آستارا برای مسافران که با قایق های تفریحی در نقطه صفر مرزی دریایی حاضر می شوند، شیرین و جذاب است.

عنایت رضایی پور، فرماندار آستارا در این رابطه در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه آمیخته بودن جاذبه های گردشگری ساحلی و کوهستانی و مراکز خرید جاذبه های خاصی در منطقه ایجاد کرده است اظهار کرد: هنوز از توان و ظرفیت های توسعه گردشگری در آستارا به طور کامل استفاده نشده است و سرمایه‌گذاری‌های مهمی در این منطقه می‌تواند انجام شود.

وی با اشاره به بازگشایی طرح‌های سالم سازی دریا برای استفاده گردشگران و مسافران، خواستار بررسی و شناسایی فضاهای جدید جهت توسعه و ایجاد نقاط گردشگرپذیر در ساحل خزر شد و از دستگاه های مسئول خواست تا برای اجرای برنامه های فرهنگی، جنگ های شادی، جشنواره ها، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و اجرای ورزش های ساحلی در ساحل خزر و محدوده طرح های سالم سازی دریا در آستارا اقدام کنند.

فرماندار آستارا افزود: طراحی و اجرای آیین ها و برنامه های فرهنگی و هنری متناسب با ساحل دریا و روحیه گردشگران، در مدیریت آن فضاها موثر است.

رضایی‌پور با اشاره به آغاز فعالیت طرح‌های سالم‌سازی دریا در شهرستان مرزی آستارا تاکید کرد: مسئولیت ارائه خدمات بر عهده مسئولین طرح‌ها و و مدیریت نقاط خطر آفرین بر عهده دهیاری‌های مربوطه است و تمامی دستگاه‌ها باید آمادگی‌های لازم را در این رابطه داشته باشند.

وی ساعت فعالیت طرح‌های شنا در سواحل شهرستان آستارا را از هشت صبح تا ساعت ۲۰ اعلام کرد و گفت: کمیته نظارت و بازرسی ستاد ساماندهی سواحل باید به طور مرتب از نقاط ممنوعه شنا و مناطق خطر آفرین بازدید به عمل آوردند و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دستور کار قرار بگیرد.

لزوم استقرار ناجیان غریق در طرح های سالم‌سازی دریا

فرماندار آستارا با اشاره به لزوم استقرار ناجیان غریق در طرح‌های ساحلی گفت: طرح سالم‌سازی سفیر امید، طرح سلامت لوندویل و همچنین طرح سالم‌سازی صدف در منطقه داداش آباد آستارا را از جمله طرح‌های سالم‌سازی استاندارد شهرستان آستارا بوده و نیروهای هلال احمر، پلیس، ورزش و جوانان و ناجیان غریق در طرح‌های فوق حضور خواهند داشت تا از وقوع خطرات احتمالی پیشگیری کنند.

رضایی پور با تاکید بر ارائه خدمات مناسب به مسافران در طرح‌های سواحل آستارا عنوان کرد: نقاط خطرآفرین جزو مناطق شنا ممنوع محسوب می‌شوند و مسافران برای اینکه خاطره خوشی را در سواحل برای خود و خانواده رقم بزنند، از طرح‌های سالم‌سازی سفیر امید، صدف و طرح سالم‌سازی لوندویل استفاده کنند.

وی خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت گردشگری آستارا شد و خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بسیار زود بازده است و بهتر است بخش خصوصی نیز در کنار دولت در رشد و ارتقای این عرصه اقتصادی و سودآور در استان گیلان و همچنین شهرستان مرزی آستارا بیش از پیش سهیم باشد.

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با فاصله ۲۰۰ کیلومتری از مرکز گیلان در شمال غربی این استان واقع شده است و از شمال به رودخانه مرزی آستاراچای در مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از طرف به دریای خزر از جنوب به شهرستان تالش و از غرب استان اردبیل محدود می شود و با داشتن جاذبه‌های ویژه تجارت مرزی و طبیعت زیبای ساحل دریای خزر و گردنه کوهستانی حیران، در تمام فصول به ویژه در تعطیلات عید نوروز در فصل بهار و تابستان پذیرای مهمانان و گردشگران است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی آستارا ساحل دريا مرز طرح های سالم سازی دریا طرح سالم سازی شهرستان مرزی سواحل آستارا مرزی آستارا بندر آستارا مرز دریایی دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۹۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار ۱۰۳ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، لطف‌الله بابایی ظهر چهارشنبه در بازدید از پایانه مرزی بیله‌سوار اظهار کرد: ۴ هزار و ۱۰۷ نفر مسافر خارجی طی یک ماهه گذشته وارد مرز بیله‌سوار شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰۳ درصدی را شاهد هستیم.

وی خروج مسافران از پایانه را ۹۵ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: طی مدت یاد شده ۴ هزار و ۵۰۱ نفر مسافر خارجی از مرز بیله‌سوار خارج شده‌اند.

مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار از افزایش ۹۰ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار خبر داد و افزود: در یک ماهه گذشته ۸ هزار و ۷۷۱ نفر مسافر از مرز بیله‌سوار تردد کرده‌اند که تردد در سال گذشته ۴ هزار و ۶۲۷ نفر مسافر بوده است.

بابایی ادامه داد: تعداد ۱۶۳ نفر ایرانی و ۸ هزار و ۶۰۸ نفر از مرز بیله‌سوار تردد کردند که مسافران ایرانی به صورت پیاده و مسافران خارجی با اتوبوس تردد کرده‌اند.

وی با اشاره به تردد ۱۲ هزار و ۲۳۴ دستگاه وسیله نقلیه از مرز بیله‌سوار بیان کرد: از این تعداد ۶ هزار و ۴۷۵ دستگاه وارد و ۵ هزار و ۷۵۹ دستگاه نیز از مرز بیله‌سوار خارج شده است.

مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۲ هزار دستگاه کامیون و ۲۴۶ دستگاه اتوبوس از مرز بیله‌سوار تردد کرده‌اند، گفت: در تردد اتوبوس نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲۳ دستگاه بود افزایش ۵۲ درصدی را شاهد هستیم.

کد خبر 6094249

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌ها تا ۱۰ روز آینده در تمام نقاط کشور
  • افتتاح دفتر کانون بسیج رسانه در شهرستان آران و بیدگل
  • تعطیلی بنادر مسافربری غرب هرمزگان
  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور
  • افزایش ۹۰ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار
  • آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال وبختیاری
  • ورود مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار ۱۰۳ درصد افزایش یافت
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری