Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ جنگ روسیه و اوکراین به عنوان دو کشور مهم تامین کننده محصولات استراتژیک کشاورزی در بازار جهانی از جمله گندم، کشورهای جهان را وادار به توسعه حداکثری ظرفیت داخلی و تغییرات سیاست‌ها در این حوزه کرده است.

 ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان محصولات استراتژیک در جهان از این امر مستثنی نبوده و اقداماتی همچون افزایش قیمت خرید تضمینی گندم انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در جدیدترین اقدام، مسئولان کشور قصد دارند صادرات محصولات آب‌بر را محدود کنند تا از این طریق امکان اصلاح الگوی کشت فراهم شود و کشاورزی کشور به سمت کشت بیشتر محصولات استراتژیک برود.

 جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در همین ارتباط گفته است؛ کاهش جذابیت اقتصادی صادرات محصولات آب‌بر یکی از راهکارهای اصلاح الگوی کشت است. وی با تاکید بر اینکه با وجود ارزآوری صادرات محصولات بخش کشاورزی در ایران، برای کشت و صادرات محصولات جالیزی به علت آب‌بر بودن آن محدودیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود، افزوده است: دریافت عوارض از صادرات محصولات آب بر از امسال آغاز می‌شود. ساداتی نژاد، امیدوار است از این طریق کشاورزان بیشتر به کشت محصولات استراتژیک روی بیاروند. وزیر جهادکشاورزی اساس این تصمیم را قانونی دانسته که، بر مبنای آن صادرات محصولات آب بر به ویژه محصولات جالیزی تعرفه دارد می‌شود.

در ظاهر آنچه وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات محصولات ‌آب بر و اثر احتمالی آن بر تولید محصولات کشاورزی استراتژیک عنوان کرده درست است، چرا که طبق گزارش گمرک در دو ماهه ابتدای سال جاری، محصولات کشاورزی از لحاظ وزنی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزش ۹ درصد از کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و عمده‌ترین محصولات صادراتی کشاورزی در این دو ماه؛ در رتبه نخست "هندوانه" با سهم ۳۰ درصد در وزن و ۱۴ درصد در ارزش صادراتی و پس از آن گوجه فرنگی، شیر خشک صنعتی، سیب تازه، پسته، سیب زمینی، خربزه، گوجه فرنگی گلخانه‌ای ، کیوی و زعفران قرار دارند که در مجموع ۶۳ درصد از وزن و ۴۹ درصد از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاهی به این لیست نشان می‌دهد، تعداد زیادی از محصولات آب‌بردر میان ۱۰ قلم اول محصولات صادراتی قرار دارند، به عبارت دیگر محصولات آب‌بر سهم زیادی از صادرات این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

اما به رغم سهم بالای محصولات آب‌بر در صادرات، کارشناسان بر این باورند که محدویت در صادرات این محصولات نمی‌تواند نتایج مثبتی که مسئولان به دنبال آن هستند، در پی داشته باشد.

به گفته کارشناسان، هر چند سیاست‌ محدودیت کشت محصولات با نیاز آبی بالا در نگاه اول ممکن است راه حل مناسبی برای مقابله با مصرف روزافزون آب باشد اما، از آنجا هر سیاستی دارای ابعاد مختلفی هستند، لذا بایستی تاثیرگذاری سیاست‌ها در تحقق اهداف و همچنین پیامدهای آن‌ها با دقت مورد بررسی قرار گیرند.

کارشناسان معتقدند؛ "استفاده منطقی از آب کشاورزی" راهکاری بهتر با هزینه کمتر نسبت به محدودیت در کشت محصولات آب‌بر برای تحقق اهداف مورد نظر است. مسئولان می توانند با آموزش کشاورزان، زمینه ارتقای بهره‌وری در کشاورزی و شیوه درست مصرف آب را امکان‌پذیر کنند. همچنین بسیاری از محصولات آب‌بر با تغییر در نوع کشت، مانند انتقال از مزرعه به گلخانه امکان تولید با کمترین مصرف آب را دارند. علاوه بر آن‌ها، با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری مانند قطره‌ای می‌توان با کمترین میزان مصرف آب تولید محصولات به اصلاح آب‌بر را داشت.

نتایج تحقیقات متعدد نیز نشان داده است، اگر کشت هر یک از محصولات آب‌بر به تنهایی ممنوع شود مقدار مصرف آب کاهش نمی‌یابد زیرا کشاورزان ممکن است محصول دیگری را جانشین آن کنند و تنها ممنوعیت همزمان کشت همه محصولات آب‌بر در یک منطقه می تواند منجر به کاهش مصرف آب شود. اما، ممنوعیت یکباره کشت تمامی محصولات آب بر می تواند نتایج منفی اقتصادی و اجتماعی زیادی به دنبال داشته باشد که حتی می تواند جبران ناپذیر باشد.

بدون در نظر گرفتن تمامی موضوعات مطرح شده، هر محدودیت و ممنوعیتی در کشت و صادرات محصولات کشاورزی، هزینه زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت. مسئولان باید بدانند اعمال سیاست محدودیت یا ممنوعیت همواره هزینه بر بوده است و نمی توان انتظار داشت محدودیت یا ممنوعیت در کشت محصولات آب‌بر منتج به حرکت به سوی تولید بیشتر محصولات استراتژیک شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: محصولات کشاورزی صادرات محصولات آب محصولات استراتژیک محصولات کشاورزی کشت محصولات مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۴۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ از امروز ۸ تا ۱۲ اردیبهشت برابر با ۲۷ آوریل تا ۱ می ۲۰۲۴ در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.   نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سه هزار تاجر و بازرگان خارجی از کشور‌های مختلف دنیا در هفت گروه کالایی، صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات؛ صنعت؛ فرش دستباف؛ صنایع‌دستی و گردشگری؛ دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات شیمیایی؛ صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و گروه پتروشیمی برگزار می‌شود و موسسه رازی نیز به عنوان بزرگترین مرکز تحقیق و تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک در ایران و منطقه در این رویداد حضور خواهد داشت.   گفتنی است: اولین بار نمایشگاه ایران اکسپو (نمایشگاه توانمندی‌های صادرات جمهوری اسلامی ایران) سال ۱۳۹۲ در ایران برگزار شد.   این نمایشگاه بزرگترین رویداد تجاری در ایران است که به منظور ارتباط با بازار‌های بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع ایران برگزار می‌شود. نقش این نمایشگاه در صادرات تولیدات ایران حائز اهمیت است. این رویداد فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند تا با هزینه‌ای معقول، محصولات خود را به تجار و بازرگانان بین‌المللی معرفی کنند و به این ترتیب، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها را پر کرده و به سمت افزایش صادرات حرکت کنند. همچنین، این نمایشگاه به عنوان یک پل ارتباطی بین تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانان خارجی عمل می‌کند و امکان برقراری تعاملات تجاری و شبکه‌سازی را فراهم می‌کند.

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو