Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالی با بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت در حال حاضر از داشتن بیمارستان بی‌بهره هستند. موضوعی که طی سال‌هاست خواسته و مطالبه مردم این منطقه است؛ اما هنوز اجابت نشده.

راز و جرگلان در شمالی‌ترین نقطه استان خراسان شمالی قرار دارد؛ هم مرز با کشور ترکمنستان بوده و دارای ۳ بخش مرکزی، جرگلان و غلامان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این شهرستان مرزی با داشتن مرزدارانی غیور دارای مشکلات زیادی است که یکی از آن‌ها نبود بیمارستان در این منطقه است. مسئله‌ای که با توجه به فاصله چند ده کیلومتری آن از مرکز استان، یعنی بجنورد مشکلات فراوانی را برای مردمش ایجاد کرده است.

موضوع ساخت یک بیمارستان در این شهرستان سال ها است که با اما و اگر مطرح بوده هر چند که ساخت این بیمارستان در سفرهای پیشین روسای جمهور مورد قبول واقع شده اما تعدادی از مسئولان پیشین هیچ توجیه اقتصادی را بابت ساخت این بیمارستان نمی دیدند و اعلام می کردند که از لحاظ تعداد جمعیت موجود در این منطقه ساخت یک مرکز شبانه روزی درمانی نیز کفایت می دهد که همان نیز ساخته نشد و بعد از آن اعلام شد که قصد ساخت بیمارستان را داریم اما بر سر مشخص شدن مکان ساخت این بیمارستان با مشکل مواجه هستیم.

بعد از گذشت تمامی این کش و قوس ها بالاخره در دو سال گذشته قرارگاه خاتم پذیرفت تا بیمارستانی را در این منطقه مرزی بسازد که هنوز اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده و بالاخره ارتش در سال گذشته اقدام به ساخت یک بیمارستان صحرایی در راز مرکز این شهرستان کرد، که آن نیز به علت وجود برخی از مشکلات همچون نبود نیروی انسانی و... به بهره برداری نرسیده است.

داشتن بیمارستان حق مردم راز و جرگلان است

دکتر محمد حسین انصاری مود رئیس نظام پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان راز و جرگلان در تمامی رشته های پزشک متخصص با کمبود مواجه است.

وی افزود: البته این کمبود در بخش دولتی این شهرستان نیز به شدت به چشم می خورد.

دکتر انصای مود ادامه داد: تعدادی از پزشکان متخصص به راز و جرگلان مراجعه می کنند اما فقط به اندازه یکی دو روز در هفته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از جمعیت در این شهرستان ساکن هستند، اظهار کرد: راز و جرگلان محروم ترین شهرستان به لحاظ دارا بودن امکانات پزشکی در خراسان شمالی است.

دکتر انصاری مود تصریح کرد: خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت متعددی در این شهرستان راه اندازی شد اما مردم این شهرستان نیازمند امکانات تخصصی تر هستند.

وی به پروژه ساخت بیمارستان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ساخت این بیمارستان حق مردم این شهرستان است و باید هر چه سریع تر ساخت آن آغاز شود.

رئیس نظام پزشکی خراسان شمالی افزود: نزدیک ترین بیمارستان به این شهرستان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری قرار دارد و ۲.۵ ساعت طول می کشد تا بیماران نیازمند تخت بیمارستانی، به بیمارستان برسند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد روزهای یخبندان در این شهرستان حدود ۶۰ روز و از سوی دیگر طول راه های شوسه و خاکی آن حدود ۵۳ درصد است بنابراین یکی از نیازهای اساسی مردم این منطقه ساختن بیمارستان است.

امداد هوایی، جور نبود بیمارستان در راز و جرگلان را می کشد

دکتر تقی دولت آبادی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در شهرستان راز و جرگلان بیمارستان وجود ندارد اما پایگاه اورژانس در این منطقه فعال است.

وی افزود: بیشتر عملیات امداد هوایی که توسط اورژانس در استان انجام می شود در شهرستان راز و جرگلان صورت می گیرد.

دکتر سید محمد پاکمهر نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمارستانی در شهرستان راز و جرگلان برای مراجعه مردم وجود ندارد، گفت: به همین دلیل بخش عمده ای از خدمات امداد هوایی در استان مربوط به شهرستان راز و جرگلان است.

وی به خدمات اورژانس هوایی اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۰ درصد خدمات اورژانس هوایی در حال حاضر به مردم شهرستان راز و جرگلان ارائه می شود تا بخشی از دغدغه های حوزه سلامت و درمان مردم این منطقه مرزی و محروم را رفع کند.

بیمارستان ارتش افتتاح شود

حجت‌الاسلام حسین نادعلیزاده امام جمعه شهرستان راز و جرگلان نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نیاز خدمات درمانی این منطقه مرزنشین گفت: پروژه احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی رازوجرگلان مغفول مانده و همچنان در مسیر وعده‌ها است.

وی در خصوص وضعیت شاخص‌های این شهرستان اظهار کرد: شهرستان مرزی راز و جرگلان با مساحت ۳۱۳۸ کیلومتر مربع و جمعیت بالغ بر ۶۷ هزار نفر که ۴۰ درصد آن تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، نیازمند توجه جدی در توسعه و ارتقای بیشتر شاخصه‌های درمانی و عمرانی است.

حجت‌الاسلام نادعلیزاده با تأکید بر لزوم حل دغدغه‌های ۳۰ ساله مردم منطقه در حوزه سلامت، ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات مردم منطقه، عدم دسترسی به بیمارستان و خدمات درمانی مناسب است. مردم شهرستان مرزی رازوجرگلان سال‌هاست از نعمت بیمارستان بی‌بهره هستند و برای دریافت کمترین نیازهای خدمات درمانی باید با صرف هزینه  و تحمل خطرات تردد جاده‌های کوهستانی و نامناسب به مرکز استان مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان رازوجرگلان در رده محروم‌ترین شهرهای کشور قرار دارد، گفت: براساس اطلاعات آماری موجود، علی‌رغم اجرای طرح تحول نظام سلامت، متاسفانه شاهد عدم تعادل منطقه‌ای و توزیع نامتوازن امکانات درمانی و خدمات بیمارستانی در سطح کشور نسبت به جمعیت در راز و جرگلان هستیم.

حجت‌الاسلام نادعلیزاده با اشاره به همت مردم متدین شهرستان راز جهت تأمین هزینه خرید زمین بیمارستان گفت: در سال‌های گذشته باکمک مردم متدین این شهر، زمینی برای احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی خریداری و در اختیار دستگاه مربوطه قرار گرفت؛ اما علیرغم هماهنگی‌ها و تعیین قرارگاه سازندگی خاتم (ص) بعنوان مجری طرح، اجرای پروژه به دلیل عدم تامین اعتبارات ملی عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به وعده های مکرر مسئولین در اجرای این طرح خدماتی، افزود: مطالبات مردم شهرستان جهت ایجاد بیمارستان در این منطقه مرزی در سازوکار پیچیده اداری معطل مانده و نیاز مبرم مردم به خدمات بهداشتی و درمانی را با مشکلاتی روبرو کرده است. لذا درخواست ما از مسئولان کشوری توجه جدی به نیازها و رفع مشکلات اولیه خدمات رفاهی و درمانی در مناطق محروم است.

مجوز تامین نیرو برای بیمارستان ارتش اخذ شده است

دکتر حسن براتی زاده معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، آخرین اقدامات درخصوص بهره‌برداری از فضای درمانی ارتش واقع در شهرستان راز و جرگلان را تشریح کرد و گفت: هنوز نحوه واگذاری بیمارستان ارتش در راز و جرگلان به علوم پزشکی خراسان شمالی مشخص نشده است.

وی اظهار کرد: جلسات متعددی در این خصوص در سطح کلان و استانی برگزار و با توجه به نیاز درمانی این منطقه محروم و نگاه حمایتی وزارتخانه با ارائه خدمات درمانی در این مرکز موافقت شده است.

وی افزود: مجوز تأمین نیرو از وزارت بهداشت، متناسب با نوع بهره‌برداری فضای درمانی اخذ شده است و با انجام تعهدات لازم از سوی ارتش برای تکمیل تجهیزات موردنیاز یک فضای درمانی، کادر درمانی و متخصص متناسب با نیاز مردم شهرستان و تجهیزات موجود در مرکز، خدمات را به مردم ارائه می‌کنند.

دکتر براتی زاده با تأکید بر اینکه به‌تناسب نوع بهره‌برداری، نیروهای درمانی این مرکز تأمین خواهد شد، افزود: اکنون ۴ پزشک متخصص در رشته‌های اطفال، داخلی، زنان و رادیولوژی خدمات درمانی را به مردم منطقه ارائه می‌دهند و با راه‌اندازی مرکز، تخصص‌های موردنیاز به‌صورت هفتگی نیازهای درمانی مردم منطقه را مرتفع می‌کنند، اما باید تجهیزات لازم به‌منظور ارائه درمان‌های تخصصی توسط ارتش فراهم شده باشد.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی داروخانه شبانه‌روزی و تأمین تجهیزات دیالیزی به دلیل وجود بیماران دیالیزی در این شهرستان‌ از خدمات موردنیاز و مکملی است که باید تأمین شوند.

این مقام مسئول البته با یادآوری این‌که مبنای تأمین نیروی این مرکز توسط دانشگاه علوم پزشکی استان، تجهیز آن توسط ارتش و واگذاری آن به دانشگاه بوده است، عنوان کرد: بر اساس آخرین بازدیدهای انجام شده، این مرکز همچنان نیازمند تأمین تجهیزات کامل و موردنیاز است و هنوز نحوه واگذاری این مکان به دانشگاه نیز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: ارائه هرگونه خدمات درمانی در این مکان نیازمند انعقاد قرار داد با بیمه‌های درمانی به جهت بهره‌مندی بیماران از این خدمات است، اما انجام این امور اصولی و اولیه به دلیل روشن نبودن نحوه واگذاری، نوع تجهیزات و خدمات درمانی که بناست ارائه شود، بلاتکلیف مانده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در بخشی از سخنان خود به بیمارستان ۶۴ تخت خوابی راز و جرگلان هم اشاره و اعلام کرد: این پروژه به‌عنوان خواسته اصلی مردم در دستور کار دانشگاه قرار دارد، فاز اول نقشه‌برداری این پروژه انجام و به وزارت خانه تحویل داده شده است و با تأیید آن فاز دوم نقشه‌برداری نیز آغاز و با اتمام آن مناقصه بیمارستان برگزار می‌شود.

وی گفت: این پروژه امسال دارای اعتبارات ملی مصوب شده از بودجه ۱۴۰۱ است و در سفر ریاست‌جمهور به استان نیز اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

دکتر براتی‌زاده ادامه داد: با همکاری شورای شهر راز و معتمدین شهرستان، زمین این پروژه به دانشگاه علوم پزشکی استان واگذار و مشاوره پروژه نیز مشخص شده و اکنون اقدامات اولیه احداث بیمارستان ۶۴ تخت خوابی راز و جرگلان آغاز شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها خراسان شمالي بيمارستان راز و جرگلان سفر استانی رئیسی علوم پزشکی خراسان شمالی شهرستان راز و جرگلان گفت و گو با ایسنا ساخت این بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان ۶۴ مردم شهرستان خدمات درمانی شهرستان مرزی بهره برداری مردم منطقه سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۷۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها

پس از رایگان شدن پوشش بیمه‌ای پنج دهک ابتدایی جامعه و اقدامات دولت و وزارت بهداشت جهت دسترسی به خدمات درمانی با قیمت ارزان، «درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال» نیز از اواخر سال گذشته نهایتا هم اجرایی شد و بر اساس این مصوبه تمام اقدامات تشخیصی و درمانی و بستری و جراحی در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی برای سنین زیر هفت سال دارای پوشش بیمه، رایگان انجام می‌شود؛ در این گزارش چگونگی اجرای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان کودکان مفید به تصویر کشیده شده است.

دریافت 71 MB

خبرنگار: زهرا روزبروزی/ تصویربردار و تدوینگر: احمدرضا زنگنه

دیگر خبرها

  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • مرزی‌ترین نقطه خراسان شمالی سینما خواهد داشت
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • خدمات تخصصی درمانی با حمایت خیران سلامت شهرستان نور انجام می‌شود
  • استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است