Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بعد از یک دوره پر فراز و نشیب اتفاق جدیدی به واسطه انتخاب مردم رخ داد که راه نجات کشور از این تصمیم گشوده شد، در تاریخ دولت‌های بعد از انقلاب، هیچ رئیس‌جمهوری به‌اندازه آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده و شرایط هنگام تحویل دولت آنقدر سخت بود که بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در وضعیت بدی قرار داشت و بسیاری از چالش‌های اقتصادی مانند کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی و تورم بالا ماحصل هشت سال سیاست‌گذاری نادرست و ناکارآمدی بود، شرایط در زمان تحویل دولت آنقدر بد بود که مطابق اظهارنظر خود آیت‌الله رئیسی از همان اولین جلسه حضورش در دولت با وزرای روحانی بر سر پرداخت حقوق مردادماه بحث و چالش داشتند! این یعنی شروع کار جهادی در یک شرایط غیر عادی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اتمسفر، مهمترین چالش دولت سیزدهم در آغاز کار، اقتصاد و تامین معیشت مردم بود، اما در عین حال تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران، تفکیک پیشران‌های اقتصادی کشور از مذاکرات وین، پایان دادن به رانت ارزی و دیپلماسی بدیع و گسترده رابطه با همسایگان به کانون تمرکز دیپلماسی دولت سیزدهم تبدیل شد. مهم‌تر از همه این موارد شروع برای بازگشت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بود که دولت‌ گام های مهمی در این زمنیه برداشت؛ حالا در اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در گزارش عملکرد و گفت‌وگوهای تفصیلی متعدد با چهره‌ها به مرور این اتفاقات پرداخته‌ایم.

یکی از شعارها و وعده‌های آیت‌الله رئیسی در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ جهت ارتباط مستقیم با مردم و برگزاری نشست های مردمی بود.  گفت وگـوی مسـتقیم و بی‌واسـطه مسئولان و ازجملـه رئیس‌جمهـور بـا مـردم یکـی از سـنت‌های نیکویی بود کـه بـه دسـت فراموشـی سپرده شـده بـود. بـا تغییـر دولت، خوی نخـوت و اشـرافیت از چهره دولت رخت بربسـت تـا مردم خدمتگـزاران خود را بی‌واسـطه مخاطـب قـرار دهنـد.

۲۶ سـفر اسـتانی رئیس‌جمهـور در مدت کمتـر از یک سـال از آغاز بـه کار دولت و چندین مورد حضور مسـتقیم وی و دیگـر مقامـات دولـت در میـان مـردم بـرای پیگیری و حل مسـائل مردم، شـاهدی از اصلاح مواجهه دولـت در برابر مردم اسـت. آیت‌الله رئیسـی یکـی از معیارهـای اصلـی انتخـاب دولتمردانـش را مردمـی بـودن قـرارداد و خـودش نیز پیشـگام حضـور در میان مردم بوده اسـت. وی پـس از سـال‌ها حضـور در مناصـب مختلـف در کشـور و ارتبـاط رو دررو بـا مـردم، به‌خوبـی دریافتـه کـه سیسـتم بروکراسـی معیوب و سـاختار اداری کـم‌کار ایـران، مانـع اصلـی اجـرای بسـیاری از مصوبـات و تصمیمـات مفیـد اسـت. بـدون پیگیـری میدانـی و شـنیدن مسـتقیم سـخن مردم، نمی‌تـوان کارکـرد تصمیمـات را ارزیابی کـرد.

برای مثال اگـر دولـت تصویـب کنـد کـه تسهیلات بانکـی به اقشـار خاصـی پرداخـت شـود، صـرف ابلاغ ایـن مصوبـه، بـه معنـای اجـرای بـی کم وکاسـت آن از سـوی بانک‌هـا نیسـت. سیسـتم بانکـی معیـوب کشـور نشـان داده تا فشـار و پیگیـری در کار نباشـد، مصوبـات را اجرا نمی‌کند.

اینجـاسـت کـه وجـود یـک رئیـس دولـت پیگیر و حاضـر در میـان مـردم و وزرایـی بـا همـان سـیاق رفتـاری، موجـب اجراشـدن چنیـن تصمیماتـی می‌شـود. مثـل حـذف ضامـن بـرای وام‌هـای خرد که دسـتور آیت‌الله رئیسـی بود و بـا پیگیری‌های میدانـی وزیر اقتصـاد و حضور وی در برخی شـعب بانکـی و برخـورد بـا مدیـران متخلـف، بـه نتیجـه رسـید و فقـط در ۲ مـاه پایانـی سـال گذشـته بیـش از ۶ هـزار میلیـارد تومـان وام خـرد بـدون ضامن بـه عمـوم مـردم پرداخـت شـد. ایـن را مقایسـه کنیـد بـا مصوبـات قبل کـه بـرای پرداخـت وام ازدواج، چنین دسـتوری داده می‌شد که نیـازی بـه ضامـن و کسـر از حقـوق نیسـت امـا حتی یـک بانک هم آن را اجـرا نکرد چـون آن دسـتورات از بالا به پاییـن بود و بـدون هرگونه پیگیری از سـوی دولتمـردان و شـنیدن سـخنان مـردم.

ایـن وزارت بـا توافـق بانک‌هـای دولتـی و خصوصی‌شـده طـرح پرداخـت تسـهیلات خـرد بـر مبنـای اعتبارسـنجی و یـا حداقـل وثایـق را در دو سـطح تـا ۵۰۰ میلیـون ریـال و ۵۰۰ میلیـون ریـال تـا ۱۰۰۰ میلیـون ریـال در گام اول بـرای کارکنـان، بازنشسـتگان و مسـتمری بگیـران دسـتگاه‌های دولتـی، عمومـی، غیردولتـی و شـرکت‌های بـزرگ عملیاتـی و طـی نامـه شـماره ۱۸۰۴۹۶/۶۲ مـورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ موضـوع را بـرای اجـرا بـه بانک‌هـای یادشـده ابـلاغ کرد و از ابتـدای ابلاغ بخشـنامه مزبـور تـا تاریـخ ۱۴۰۱/۲/۳۱ عملکـرد تفکیکـی بانک‌هـا بـه شـرح جـدول زیـر است:

کد خبر 685834 منبع: ایرنا برچسب‌ها انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۰۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر امروز یکشنبه هیئت دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی بویژه در آمریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان عنوان و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند.

بنا به روایت فارس، رئیسی در ادامه، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری در مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیئت دولت با تاکید بر اهمیت موضوع کنترل و نظارت مدیران بر عملکرد زیر مجموعه خود،‌ تصریح کرد:‌ آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

وی در ادامه ضمن ابراز رضایت از گزارشات مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، کنترل و کاهش رشد نقدیندگی و کاهش قیمت ارز، استمرار این روند را نیازمند کنترل و مراقبت ویژه دستگاه‌های مربوط دانست و در این راستا تشکیل منظم شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار را ضروری دانست.

رئیسی همچنین برنامه بازدید خود از مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران را اقدامی در راستای سفرهای استانی و ارتباط نزدیک با مردم این مناطق به منظور پیگیری و رفع مشکلات‌شان دانست وبا بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم و ارتباط نزدیک با آنها از نظر اثرگذاری هیچ جایگزینی ندارد،‌ از همه وزرا خواست ضمن توجه ویژه به ارتباط‌گیری با مردم و شنیدن مشکلات و مطالبات آنها برای آن بخش از مردم جامعه که امکان ارتباط مستقیم با دولتمردان ندارند نیز برنامه‌ریزی کنند.

رئیسی ناظر به گزارش وزیر راه شهرسازی درباره ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور، تصریح کرد: اقتضای قانون و تدبیر نیز آن است که ما با پیشگیری قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع زمینه‌های آن اقدام و تا جایی که امکان دارد از وقوع خسارات و حوادث جلوگیری کنیم.

در ابتدای این جلسه معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به حضور و بازدید رئیس جمهور محترم و تعدادی از وزرا در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران ، این اقدام را اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بازدید از مناطق مختلف پایتخت به منظور پیگیری و رفع مشکلات مردم تهران هم راستا با برنامه سفرهای استانی دانست و از تداوم آن در دیگر مناطق تهران با توجه به تراکم جمعیتی موجود در پایتخت خبرداد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به ورود دولت به موضوع کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات با دستور رئیس جمهور گفت‌: با اقدامات صورت گرفته میزان رسوب کالا در بنادر و گمرکات به حداقل ممکن رسیده و از میزان متوسط دنیا هم پایین‌تر است که این از دستاورد مهم دولت در دو سال و نیم گذشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل معدود کالاهایی که از این فرایند باقی‌مانده بود نیز با پیگیری جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر حل و فصل و مقرر شد این کالاها یا مرجوع شده یا برای مصرف دامی به کشور وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل محموله حاوی روغن در بندر عباس که مورد تاکید جدی رئیس جمهور بود گفت: از سه کشتی حامل روغن که از سال ۹۹ وارد بندر عباس شده بودند، محموله دو کشتی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و ترخیص شده‌اند و محموله سوم که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفت،نیز با پیگیری‌ها صورت گرفته از سوی معاون اول رئیس جمهور،‌ مالک محموله پذیرفت با پرداخت هزینه بارگیری و حل و نقل، محموله سوم را مرجوع کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه امروز به تقدیر رهبری معظم انقلاب از نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بی‌نظیرترین نظامات سلامت در منطقه و همچنین خدمات وسیع درمانی و پزشکی به مناطق محروم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است اشاره کرد و گفت‌: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تلاش مضاعف این روند را ادامه خواهد داد و با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظارت بر سلامت و درمان به صورت مستمر سلامت مردم را پایش و کنترل می کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از بهره برداری از ۸ هزار ۴۰۰ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف از جمله ۲۶۴ هزار واحد در بافت فرسوده و ۵۰۰ هزار واحد روستایی آغاز شده و در فرایند ساخت قرار دارند و همچنین ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ مسکن مهر نیز تحویل شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات صورت گرفته در اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه از به صفر رسیدن پرونده پرداخت دیه از بیت المال خبر داد و افزود:‌ در سال گذشته برای اولین بار در این دولت توانسته‌ایم پرونده‌ پرداخت دیه‌هایی که به عهده دولت بوده با کمک سازمان برنامه و بودجه به صفر برسانیم و درصدد هستیم مشکل تعداد اندکی از پرونده‌های باقی‌مانده که دارای اشکال و ایراده بوده نیز رفع کنیم.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900759

دیگر خبرها

  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • یکشنبه‌های الگونمایی؛ این هفته «ایران جوان بمان(جمعیت)»
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • نماز جمعه پایگاه مردمی است
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد