Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگیگفت: برای تبدیل هر دانشگاه به اندیشکده، نیازمند مشخص شدن نسبت تخصص‌ها به تمدن سازی و نظام سازی هستیم.

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در هجدهمین همایش دبیران هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه سراسر کشور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها منجر به انقلاب فرهنگی نشد بلکه زمینه یک انقلاب آموزی پژوهشی را در مقابله با واکنش‌های ضد انقلاب فراهم کرد، ابراز کرد: این اصلاحات در دانشگاه شایسته نام انقلاب فرهنگی نیست، زیرا در مقابله با واکنش ضد انقلاب برای حفظ انقلاب اسلامی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رحیم پور ازغدی ادامه داد: در دانشگاه‌ها انتظار می‌رود افراد داخل حاکمیت با بودجه حکومت آموزش‌ها را توسعه دهند تا در راستای رفع چالش‌های امروز جامعه حرکت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشکل اصلی دهه پنجم انقلاب باید رصد شود تا در مسیر برطرف کردن نقاط ضعف حرکت کنیم، ابراز کرد: در دانشگاه‌های امروز به جای تولید علم، اساتید به تولید افرادی امثال خود همت می‌گمارند در چنین شرایطی نمی‌توان توقع از تولید علم و تمدن سازی از دانشگاه داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین محصول دانشگاه ترجمه است، عنوان کرد: این دانشگاه نظام ساز نیست چرا که دانشگاه در واقع باید روش‌های علمی و بر گرفته از تقوی الهی در مسیر حل چالش‌ها گام بردارد و به عنوان مثال در زمینه بانکداری اسلامی، نظام واردات، گمرگ، حفظ محیط زیست، گام‌های عملی بردارد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه باید دانشگاه در مسیر اصلاح ساختاری و یا ابتکار عمل ورود پیدا کند چرا که در غیر اینصورت دانشگاه عقیم خواهد بود، گفت: بزرگترین خطر برای دانشگاه‌ها خطر ناکارآمدی است بنابراین اساتید دانشگاه باید در حوزه تولید فکر حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید معیار‌های درستی در زمینه پذیرش دانشجو، متون درسی و آینده شغلی دانشجویان داشته باشد تا در این راستا جایگاه هدف و وسیله تغییر نکند، بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه میلیون‌ها دیپلم بیکار را تبدیل به میلیون‌ها کارشناس ارشد و دکتری بیکار کرده است و در چنین شرایطی در واقع تمام سرمایه اجتماعی و اقتصادی کشور هدر می‌رود.

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در کشور‌های غربی خلا نفت را با تصمیمات عقلانی پر می‌کنند بنابراین در نظام آموزشی ما نیز باید ضمن آگاهی به مشکلات این حوزه، دانشگاه باید خود را موظف به حل کردن یکی از چالش‌هایی اجتماعی کند.

وی تاکید کرد: باید انقلاب اداری در نهاد‌های حاکمیتی ایجاد شود و باید ایجاد اتاق فکر با حضور اساتید حوزه‌‎های مختلف برای چالش‌های جامعه چاره‌اندیشی عملیاتی کرد.

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه مشکل اصلی حلقه اتصال ایدئولوژی با تکنولوژی است و در این میان استراتژی و تاکتیک درست حلقه مفقوده به حساب می‌آید، ابراز کرد: پایان نامه‌های دانشجویی باید به این سمت حرکت کند که پاسخگوی نیاز جامعه باشد در قالب ۵ سال آینده راه حل‌های عملی برای چالش‌ها مطرح شود و هر سال یک گام به تحقق اهداف نزدیکتر شویم.

وی با اشاره به اینکه نهاد‌های حکومتی پشتوانه پژوهشی ضعیفی دارند، ابراز کرد: باید به دنبال تربیت نیروی انسانی باشیم که حلقه وصل نظریه و عمل باشد، زیرا دشمن امروز از شکست فیزیکی ما مایوس شده است، اما برای سبک زندگی و نوع تفکر ما حتی در سطوح بالای علمی برنامه ریزی کرده است.

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه حوزه و دانشگاه و تمام نهاد‌های حاکمیتی باید پاسخگوی تعهداتی که قبول کرده اند باشند و دانشگاه نیز باید مشکلات و معاش مردم را به روش علمی با توجه به ارزش‌های الهی حل کند در واقع دانشگاه باید در مسیر حکومت دینی و تمدن دینی گام بدارم و با عبرت گرفتن از تجارب عقلی، عقلانیت را با چاشنی تحول و شعور اخلاقی در جامعه ایحاد کند.

وی گفت: نظام دانشگاهی باید از تجارب انباشت شده برای اصلاح امور استفاده کند تا دچار مشکلات بعدی نشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسن رحیم پور ازغدی حسن رحیم پور ازغدی نهاد رهبری در دانشگاه ها هم اندیشی استادان و نخبگان رحیم پور ازغدی انقلاب فرهنگی دانشگاه ها عضو شورای چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۳۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیاد‌های معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد، اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم، اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • معلمان نسبت به مسائل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود