Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@21:44:47 GMT

افزایش شکاف سیاسی در آمریکا

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۶۷۰۷

افزایش شکاف سیاسی در آمریکا

یکی از مهم‌ترین اختلافات دیرینه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر قانونی است که با عنوان Roe v Wade یاد می‌شود. این قانون که در سال ۱۹۷۳ به تصویب رسیده بود به زنان اجازه می‌داد پیش از ۶ ماهه ابتدای بارداری اقدام به سقط جنین کنند. اما دیوان عالی آمریکا بامداد جمعه در حکمی که با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شد علیه حق زنان برای سقط جنین حکم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
از آنجا که اکثریت قضات کنونی دیوان عالی آمریکا با محافظه‌کاران است (۶ جمهوری‌خواه و سه دموکرات)، این حکم توانست با رأی جمهوری‌خواهان باطل شود. انستتیوت گاتماخر که طرفدار حق سقط جنین است، تخمین می‌زند ۲۶ ایالت آمریکا به‌خصوص در جنوب و غرب مرکزی این کشور حق سقط جنین را لغو خواهند کرد. در سال ۲۰۱۶ «رو دربرابر وید» به رأی گذاشته شده بود اما در آن زمان چون قضات میانه‌رو و پیشرو در اکثریت بودند، لغو آن رأی نیاورده بود.

تصمیم خدا
گفتنی است عقاید مذهبی و سیاسی در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با اختلاف‌نظرهای فراوانی روبه‌رو است. جمهوری‌خواهان عمدتاً سنتی و دارای گرایش‌های مذهبی‌تر با سقط جنین و همجنس‌گرایی به‌شدت مخالف‌اند و اجرای مراسم مذهبی را در مدارس به‌شدت دنبال می‌کنند. همین مسئله سبب شده بر سر تصمیم جدید هم جدالی سخت میان طرفین شکل بگیرد.به‌طور نمونه رئیس دموکرات مجلس نمایندگان ضمن انتقاد از این اقدام دادگاه عالی مدعی شد امروز زنان آمریکایی آزادی کمتری نسبت به مادران خود دارند. نانسی پلوسی در ادامه افزود: تصمیم‌گیری درباره سلامتی یک زن نباید توسط «جمهوری‌خواهان راست افراطی» اتخاذ شود. باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده نیز ضمن انتقاد از این تصمیم گفت: این دیوان نه تنها تقریباً ۵۰ سال تاریخچه در این زمینه را تغییر داد، بلکه حساس‌ترین تصمیم شخصی را که یک فرد می‌توانست اتخاذ کند، به هوس سیاستمداران و آرمان‌گراها واگذار و با این کار به آزادی‌های اساسی میلیون‌ها آمریکایی حمله کرد. اما در طیف مقابل هم واکنش‌ها جالب بود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین و جمهوری‌خواه آمریکا ضمن استقبال از این تصمیم در پاسخ به پرسشی درباره نقش خود در این زمینه گفت: «تصمیم خدا بود». میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا با صدور بیانیه‌ای، تصمیم دیوان عالی را «شجاعانه و صحیح» و «یک پیروزی تاریخی برای قانون اساسی و آسیب‌پذیرترین‌ها در جامعه‌مان» خواند. واتیکان هم ضمن قدردانی از این رأی دیوان عالی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: دفاع از زندگی انسان نمی‌تواند محدود به حقوق فردی باشد و زندگی «اهمیت اجتماعی گسترده‌تری» دارد.

تقابل دو جناح سیاسی
همان‌گونه که گفته شد حکم صادر شده بر سر لغو قانونی بودن سقط جنین تنها یک روز پس از حکم جنجالی دیگری از سوی دیوان عالی آمریکا برای آزادی حمل سلاح در اماکن عمومی صادر شد. این دیوان پنجشنبه در حکمی اعلام کرد آمریکایی‌ها حق حمل سلاح در اماکن عمومی را دارند. به نظر در حالی که کم‌کم انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری نزدیک می‌شود، دادگاه عالی تحت سلطه جمهوری‌خواهان به محیطی برای تقابل دو جناح سیاسی و به چالش کشیدن طیف رئیس‌جمهور مستقر در آمریکا تبدیل شده است. از آنجا که حکم اخیر، پیروزی بزرگی برای فعالان جناح راست و محافظه‌کاران محسوب می‌شود بایدن در سخنانی ضمن فاجعه‌بار خواندن حکم دادگاه عالی، از کنگره خواست برای احیای قانون سقط جنین دخالت کند و از مردم خواست اعتراضات را به شکل مسالمت‌آمیز دنبال کنند. پیش از این وزارت امنیت داخلی ایالات متحده روز ۱۷ خرداد هشدار داد اعلام تصمیم دیوان عالی در مورد حق سقط جنین از جمله عواملی خواهد بود که می‌تواند به تشدید خشونت‌های افراط‌گرایانه در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ۶ ماه آینده دامن بزند.

خبرنگار: زینب اصغریان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمریکا سقط جنین دیوان عالی آمریکا جمهوری خواهان سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۶۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»

مسئله واگذاری روستاهای ارمنستان به جمهوری آذربایجان به موضوع جنجال برانگیزی بدل شده است. در همین راستا، نیروهای پلیس ارمنستان روز جمعه با ساکنان یک روستای مرزی این کشور درگیر شدند و افراد دیگری از جمله یک نماینده مخالف پارلمان را در بحبوحه اعتراضات جاری علیه برنامه «نیکول پاشینیان» جهت واگذاری چهار منطقه مرزی به جمهوری آذربایجان بازداشت کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن‌پرس»، نخست‌وزیر ارمنستان تاکید می‌کند که این تصمیمات برای «تثبیت تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان» اتخاذ شده است.

پاشینیان طی سخنرانی در یک سالن تئاتر در شهر «گاوار» ارمنستان بیان کرد: «یکی از شهروندان از من پرسید که چرا روستاهای خود را به آذربایجان واگذار می‌کنیم. این یک سوال بسیار مهم است. اکنون نمی‌خواهم آنچه را قبلا در برخی سطوح سیاسی گفته‌ام بازگو کنم - در این خصوص که هرگز چنین روستاهایی در ارمنستان وجود نداشته است - اما می‌خواهم مورد بسیار مهمی را بیان کنم. چرا ما چنین تصمیم‌هایی می‌گیریم؟ ما این تصمیم‌ها را می‌گیریم تا تمامیت ارضی ارمنستان را تثبیت کنیم.»

او تاکید کرد: «پست‌های نصب ‌شده در مرز ارمنستان و آذربایجان به عنوان سنگ بنای تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان است. ما این تصمیمات را با این درک می‌گیریم که اگر یکی از پیش نیازهای اساسی دولت شهروندان آن باشند، دومین پیش نیاز سرزمین و تمامیت ارضی آن است. تمامیت ارضی به چه معناست؟ تمامیت ارضی به قلمرو شناخته شده بین‌المللی یک کشور اشاره دارد. ممکن است سرزمینی وجود داشته باشد، اما ممکن است در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشود.»

وزارت کشور جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد که ارمنستان تعیین مرز با جمهوری آذربایجان در بخش باغانیس-ووسکپار در استان تاووش را آغاز کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌اش تاکید کرد: «به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود