Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبی‌اله مرادی، معاون حفاظت محیط زیست استان فارس روز یکشنبه با بیان اینکه زمانی که قانون اصلاح معادن تصویب شد یک جانبه و صرفا به نفع بهره‌ برداران معادن بود افزود: متاسفانه آن زمان  مسائل زیست محیطی و سکونت مردم چندان مورد توجه قرار نگرفت.

وی اظهار داشت : بر اساس این قانون معادنی که خارج از مناطق تحت حفاظت محیط زیست باشند، نیازی به استعلام محیط زیست و اخذ مجوزهای مربوط به آن را ندارند ، این بخش از قانون نیاز به اصلاح دارد ، در مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیز برخورد قانون دوگونه است، برخی از مناطق که ممنوعیت احداث معادن ۱۰۰ درصدی است، اما برخی دیگر از مناطق مجوز معادن از قبل داده شده و معادن فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرادی با اذعان به اینکه برداشت از معادن دوکوهک مشکلاتی را برای هوای شیراز و هم برای بافت خاک ایجاد کرده است افزود: با فعالیت معادن شن و ماسه تمام بافت آبرفتی خاک برداشته شده است.

معاون محیط زیست استان فارس ادامه داد : بافت آبرفتی خاک مانند یک اسفنج عمل می‌کند که مانع بروز سیل می‌شود، اما با برداشت بی‌رویه معادن قانونی و فعالیت معادن غیرقانونی خطر بالقوه سیل را در این کلانشهر ایجاد کردند.

این مقام مسوول با بیان اینکه شورای عالی معادن کشور حکم به جابه‌جایی معادن شمال غرب شیراز داده  است افزود: در پروسه طولانی اداری این جابه‌جایی معلق مانده است. مطالعات و گرفتن مشاور برای سازمان صمت یک حرکت لاک‌پشتی دارد که سبب شده تاکنون برای جابه‌جایی معادن اقدامی انجام نشود.

معاون محیط زیست استان فارس می‌گوید: بر اساس مصوبات شورای عالی معادن  تا زمان جابه‌جایی هر یک از معادن برای تمدید پروانه باید مهلت یک ساله بگیرند یعنی این تمدید باید در راستای جابه‌جایی سریع‌تر باشد.

 برخی ساکنان خانه‌های مسکونی مناطق قلات و دوکوهک در شمال شیراز هم گفته اند خیابان‌ها و معابر مسکونی و راه‌های ارتباطی آنان به دلیل استفاده کامیون‌ها و وسایط نقلیه سنگین دیگر محل ایمنی برای تردد نیست. تصادف‌ها و خسارت‌های مالی و جانی فراوان سکونت در این منطقه را به خطر انداخته است.

برچسب‌ها قانون معادن وزارت صنعت معدن و تجارت شیراز اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قانون معادن وزارت صنعت معدن و تجارت شیراز قانون معادن وزارت صنعت معدن و تجارت شیراز اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس محیط زیست جابه جایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۲۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امیر سلطانی‌محمدی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل خوب اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هدف حل چالش‌های بسیار محیط زیست منعقد شده است.

وی با بیان اینکه همکاری در این تفاهم‌نامه دوطرفه خواهد بود، ادامه داد: استفاده مطلوب از توانایی علمی دانشکده برای حل مشکلات و انجام تحقیقات کاربردی، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیات علمی، طراحی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی - پژوهشی، استفاده متقابل از بانک اطلاعاتی و کتابخانه‌ها، حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان، استفاده از امکانات تحقیقاتی دانشگاه، ارائه خدمات مشاوره‌ای در موضوعات زیست محیطی و همکاری برای ارتقای سطح تحصیلی کارکنان محیط زیست از مفاد این تفاهم‌نامه است.

رئیس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همکاری برای پیشبرد اهداف دو طرفه، چاپ مقالات و کتب علمی، پذیرش دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی و کارورزی، همکاری در راه‌اندازی نشریات علمی و کمک برای ترجمه متون علمی، برگزاری نشست‌های سه‌جانبه میان صنایع، دانشگاه و محیط زیست برای شناسایی مشکلات، بررسی و ارائه راهکار از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تنها دانشکده تخصصی آب کشور است. در این دانشکده چهار گروه تخصصی آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی، مهندسی محیط زیست و هیدرولوژی و منابع آب فعال هستند و در مقطع کارشناسی یک رشته، در مقطع ارشد ۱۰ رشته گرایش و در مقطع دکتری تخصصی نیز سه رشته گرایش تدریس می‌شوند. در این دانشکده، تمرکز روی گسترش دوره تحصیلات تکمیلی است.

دیگر خبرها

  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • ‌ پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست