Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- بررسی گزارش ماهانه 11 بانک بورسی نشان می‌دهد رشد مانده تسهیلات اعطایی در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت قابل توجهی داشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، بانک مرکزی در دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود را مهار تورم تعیین کرده است.
علاوه بر سیاست کنترل نرخ ارز که در هفته‌های اخیر موجب بازگشت ثبات به بازار شده است، سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها از ماه‌ها پیش در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنترل نقدینگی از محل عدم استقراض دولت از بانک مرکزی و عدم اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و همچنین کنترل رشد خلق پول بانکی قابل تحقق است.
در سال جاری دولت تاکنون تنخواهی از بانک مرکزی دریافت نکرده و این خود در مهار رشد نقدینگی موثر بوده است. همچنین اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی به دو دلیل مهار شده است. اول، منوط شدن اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی به ارائه وثیقه نقدشونده و دوم کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها.
براساس برنامه بانک مرکزی رشد ترازنامه بانک‌های تجاری 2 درصد در هر ماه و 24 درصد در سال قابل افزایش است. این سقف  برای بانک‌های تخصصی 2.5 درصد در هر ماه و 30 درصد در سال است.
البته این نسبت‌ها در سال 1401 تغییر کرده و بانک مرکزی براساس شاخص‌هایی چون نرخ کفایت سرمایه، سقف رشد ترازنامه بانک‌ها متفاوت خواهد بود. در همین باره میرعمادی مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی گفته است: بانک ها به لحاظ شاخص های ثبات و سلامت دارای وضعیت های متفاوتی هستند و براساس مقررات پیش‌بینی شده در بانک مرکزی به بانک‌های دارای وضعیت شاخص ثبات و سلامت سالم‌تر اجازه رشد ترازی بیشتر و به بانک‌هایی که در وضعیت ناسالم‌تری فعالیت می‌کنند، اجازه رشد ترازی کمتری داده می‌شود.
 بنابراین بانک‌های بد اجازه رشد 2 درصدی ترازنامه در هر ماه نخواهند داشت.
سمت راست ترازنامه بانک‌ها گزینه‌های متعددی دارد اما به دلیل اینکه گزارش عملکرد ماهانه بانک‌ها صرفا جزئیات مانده تسهیلات اعطایی، تسهیلات اعطایی و تسهیلات وصولی را ارائه می‌کند، جدول زیر صرفا ارقام رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال 1400 است.
 منبع: گزارش عملکرد ماهانه بانک‌ها در کدال
بانک     3 ماهه اول 1400     سه ماهه اول 1401     درصد تغییر
پاسارگاد     17.5+     9.3+     46.8-
صادرات     15.3+     3.2+     79-
خاورمیانه     21.5+     1.9+     91.1-
پارسیان     15.7+     0.6+     96.1-
دی     5.9+     4-     250-
ملّت     29.2+     1.29-     104.3-
اقتصاد نوین     22.3+     3.19+     85.6-
سینا     27.6+     6+     78.2-
کارآفرین     8+     1.7+     78.7-
تجارت     14.1+     7.1+     49.6-
پست بانک     1.6+     3.2+     100+
 هنوز آماری از حجم رشد نقدینگی در 3 ماهه اول منتشر نشده اما با اعمال سیاست کنترل ترازنامه و نقدینگی در 2 ماهه اول امسال رشد نقدینگی در سطح 2.3 درصد کنترل شده است. در حالی که این رقم در دو ماهه اول سال گذشته 3.6 درصد بود. در واقع سیاست‌های دولت سیزدهم موجب کاهش 36 درصدی سرعت رشد نقدینگی در 2 ماهه اول امسال شده است.
جدول و نمودار بالا نشان می‌دهد بانک ملت که بیشترین مانده تسهیلات اعطایی بین بانک‌های بورسی را دارد و  در سه ماهه اول سال گذشته 29.2 درصد در مانده تسهیلات اعطایی رشد داشته است، در سه ماهه اول امسال افت 1.29 درصدی در این بخش داشته است. از میان این 11 بانک در بهار سال گذشته 8 بانک رشدهای 2 رقمی در مانده تسهیلات داشته‌اند اما در بهار امسال هیچیک از این بانک‌ها رشد دورقمی در این حوزه نداشته‌اند.
سیاست‌های کنترل نقدینگی دولت سیزدهم موجب شد نرخ تورم براساس گزارش بانک مرکزی از 59.3 درصد در شهریور ماه سال 1400 به 41.9 درصد در اردیبهشت ماه امسال برسد. باوجود افزایش مقطعی نرخ تورم در خرداد ماه، در صورت استمرار سیاست‌های کنترل نقدینگی، نرخ تورم در ماه‌های آینده به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بانک ها مانده تسهیلات اعطایی ترازنامه بانک ها ماهه اول امسال بانک مرکزی رشد نقدینگی سه ماهه اول بانک ها سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه‌های حراج شده از استاندارد‌های بانک مرکزی برخوردارند

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اصغر بالسینی با بیان اینکه سکه‌های ضرب‌شده و تحویل‌داده‌شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شامل تمام سکه، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب بانک مرکزی هستند، اظهار داشت: همگی این سکه‌ها از استاندارد‌های بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.

وی ادامه داد: سکه تمام بهار آزادی عرضه‌شده در مرکز مبادله ایران، ۸.۱۳۶ گرم است. دارندگان توجه داشته باشند که عیار آن ۹۰۰ در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا (ع) است.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به اینکه طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی (ع) و بارگاه امام رضا (ع) است، گفت: عیار هر دو سکه ۹۰۰ در هزار است. وزن نیم‌سکه ۴.۰۶۸ گرم است و این عدد برای ربع سکه ۲.۰۳۴ گرم است.

بالسینی در پایان با تاکید بر اینکه عیار هر سه نوع سکه تحویل‌داده‌شده در مرکز مبادله ایران، ۹۰۰ در هزار و معادل ۲۱.۶ است، بیان کرد: دارندگان این سکه‌ها مراقب افرادی باشند که با طرح مسائل واهی درباره عیار و کیفیت سکه تحویلی مرکز مبادله به دنبال سوءاستفاده هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سکه‌های مرکز مبادله کاملا استاندارد است
  • سکه‌های حراج شده از استاندارد‌های بانک مرکزی برخوردارند
  • سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی | خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا