Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهوری فرانسه به نخست‌وزیر جدید استرالیا گفت که می‌خواهد روی آینده تمرکز کند؛ این مقام‌ها تلاش می‌کنند تا روابط آسیب‌دیده خودشان را که با تصمیم دولت قبلی کانبرا برای خروج از توافق خرید زیردریایی از پاریس تیره شده بود، بازسازی کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از خبرگزاری رویترز، مناسبات میان این دو متحد غربی اکتبر سال گذشته میلادی به پایین‌تری سطح کاهش یافت، آن هم بعد از آنکه استرالیا یک برنامه زیردریایی چند میلیون دلاری با فرانسه را لغو کرد و به جای آن به سراغ ساخت زیردریایی با فناوری انگلیسی و آمریکایی رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کاخ الیزه به استقبال آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر جدید استرالیا رفت و از آن دو پرسیده شد که آیا استرالیا باید عذرخواهی کند یا خیر.

ماکرون پاسخ داد: او مسوول آنچه اتفاق افتاد، نیست. ما درباره آینده صحبت خواهیم کرد، نه گذشته.

تصمیم کانبرا برای خروج از توافق چشم‌نواز مذکور خشم پاریس را برانگیخت. ماکرون برافروخته، سفیر فرانسه را از استرالیا فراخواند و اسکات موریسون، نخست‌وزیر وقت محافظه‌کار استرالیا را به دروغ‌گویی متهم کرد. وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت که کانبرا به این متحدش از پشت خنجر زد.  

اما حزب موریسون در انتخابات ماه مه شکست خورد و جانشین او از حزب کارگر استرالیا قول داد تا مناسبات با فرانسه را بازسازی کند.

آلبانیز در بیانیه خود در کاخ ریاست جمهوری فرانسه از ماکرون بابت استقبال گرمش قدردانی کرد و در تلاش برای رفع اختلافات گفت: اعتماد، احترام و صداقت اهمیت دارد.

پاریس که یک میلیون شهروند ساکن در اراضی اقیانوس هند و آرام و ۸۰۰۰ سرباز مستقر در آنجا دارد، استرالیا را سنگ‌بنای استراتژی هند – اقیانوسیه خود برای مقابله با ظهور چین قرار داده بود. فرانسه به ویژه برای ایجاد مناسبات نظامی با کشورهایی در این منطقه، هواپیمای جنگی در اختیار هند و اندونزی قرار داده است.  

روز جمعه امانوئل ماکرون گفت که دو طرف درباره مسائل دفاعی و ژئو استراتژیک رایزنی می‌کنند اما همچنین "پروژه‌های جدید" در حوزه انرژی تجدیدپذیر، فلزات حیاتی، فضا و قطب‌ بحث خواهند کرد. دو کشور یک سری اراضی در قطب جنوب دارند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: امانوئل ماکرون ، آنتونی آلبانیز

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: امانوئل ماکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد

در حالی‌که ۳ ماه به بازی‌های المپیک پاریس باقیمانده، مقامات فرانسوی رسماً خواستار قرض گرفتن سیستم دفاع هوایی یونان برای بازی‌های المپیک شدند.

به گزارش فارس، براساس گزارش‌های روزنامۀ یونانی «کاتیمرینی»، فرانسوی‌ها به‌طور خاص درخواست انتقال سامانۀ موشکی زمین به هوای کوتاه‌برد کروتال را از نیروی هوایی یونان کرده‌اند.

پیش از این اپراتور فرودگاه‌های پاریس اعلام کرده آسمان منطقۀ پاریس برای مراسم افتتاحیه ۶ ساعت بسته خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • شب موعود رسید: آخرین قهرمانی امباپه در پاریس
  • یونانی‌ها مشعل المپیک را به پاریس تحویل دادند
  • سفر مشعل المپیک از یونان به فرانسه با کشتی قدیمی+ عکس
  • عکس/ جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در پاریس
  • درخواست عجیب فرانسه از یونان
  • فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد
  • تحویل مشعل المپیک به فرانسه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم