Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ابراز امیداری که با فراهم آوردن زمینه فعالیت های فرهنگی و ایجاد پیوند میان این کشورها، بتواند کمک بسزایی به دانش‌افزایی در حوزه ادبیات سه کشور ایران، ترکمنستان و تاجیکستان کند.

به گزارش ایسنا، غلامعباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در مراسم رونمایی از کتاب ۳۰ داستان کهن پارسی که با حضور سفیر تاجیکستان در رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد، با اشاره به نشست های ادبی و فرهنگی که در گذشته با سفیر تاجیکستان انجام شده، گفت: از آن جا که یکی از فعالیت های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد آموزش زبان فارسی می‌باشد و مردم کشور تاجیکستان نیز فارسی زبان هستند، فرصت را مغتنم دانسته، مراسم رونمایی از کتاب ۳۰ داستان کهن پارسی را با مشارکت سفارت تاجیکستان برگزار می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، برگزاری چنین برنامه هایی را نشانه تفاهم و همدلی و همراهی سفارت تاجیکستان و فارسی آموزان رایزنی فرهنگی و والدین آنها دانست.

ارباب خالص همچنین با تشکر از دولت ترکمنستان به خاطر فراهم آوردن زمینه فعالیت های فرهنگی و ایجاد پیوند بیش از پیش بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که برنامه هایی از این دست به دانش افزایی در حوزه ادبیات سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و تاجیکستان کمک بسزایی کند و بتوان برنامه های مشترک فرهنگی چندجانبه ای را در آینده اجرا کرد. 

نویدرسولی رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان نیز در این مراسم اظهار داشت: کتاب ۳۰ داستان کهن پارسی گزیده ای از مجموعه هشت جلدی قصه های خوب برای بچه های خوب مرحوم مهدی آذر یزدی نویسنده کودک و نوجوان اهل خرمشاه یزد ایران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره زندگی مرحوم آذر یزدی گفت: تنها لذت زندگی‌ او، کتاب خواندن بود. او اولین نویسنده‌ای است که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد. به همین دلیل است که عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را به او داده‌اند.

رسولی با اشاره به انتخاب داستان های اخلاقی و آموزنده و چاپ کتاب ۳۰ داستان کهن پارسی گفت: داستان ها، نقشی مهم و حیاتی در رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان دارند. کتاب هایی که می خوانند و شخصیت هایی که از طریق ادبیات با آن‌ها آشنا می شوند، می توانند به دوستانشان تبدیل شوند. رایزنی فرهنگی با انتشار کتاب دو زبانه فارسی و ترکمنی ۳۰ داستان کهن پارسی و با وجود مشترکات فرهنگی دو کشور در صدد بوده تا کودکان و نوجوانان ترکمن، بیشتر با آموزه های اخلاقی که بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان مشترک است، آشنا شوند.  

فرخ شریف زاده سفیر جمهوری تاجیکستان نیز ضمن قدردانی از دعوت وی در این مراسم گفت: امروز برای من افتخاری است که به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دعوت شده ام. ما دارای تاریخ و فرهنگ مشترکی هستیم و وظیفه اصلی ما احیای تاریخ و فرهنگ مشترکمان است. وقتی که ما از این مشاهیر و بزرگان یاد می کنیم روح آنها شاد می‌شود.

سپس؛ آقای فردوس هاشم خواننده شهیر تاجیکستانی با توجه به قصه های برگرفته از گلستان سعدی، مثنوی مولوی و... اشعاری را از این شعرای نامدار خواند.

 مراسم رونمایی از کتاب ۳۰ داستان کهن پارسی با حضور سفیر تاجیکستان و «فردوس هاشم» خواننده شهیر آن کشور در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد برگزار شد. در این مراسم فرخ شریف زاده سفیر تاجیکستان، «فردوس هاشم» از خوانندگان بنام تاجیکستان، سفیر کشورمان، جمعی از کارکنان سفارت و اقشار مختلف جامعه ترکمنستان از جمله فارسی آموزان و والدین آنها و نیز ایرانیان مقیم عشق‌آباد در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد.

گفتنی است؛ به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان، کتاب ۳۰ داستان کهن پارسی منتخب قصه های خوب برای بچه های خوب به دو زبان فارسی و ترکمنی در ۲۹۰ صفحه در اسفند ۱۴۰۰ هجری شمسی در راستای طرح تاپ و توسط مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی به چاپ رسیده است. 

این مراسم با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری، رونمایی از کتاب ۳۰ داستان کهن پارسی، اهدای جوایز به برندگان مسابقه نقاشی و خوشنویسی امام رضا(ع)، بازدید سفیر تاجیکستان و همراهان وی از رایزنی فرهنگی و آشنایی با فعالیت‌های نمایندگی و پذیرایی پایان یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و ترکمنستان جمهوری اسلامی ایران سفیر تاجیکستان رایزنی فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۰ اردیبهشت

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مهمترین اخبار و رویداد‌های ورزشی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در بسته زیر بخوانید.

 

جام جهانی پاراتیراندازی؛ تیم تپانچه بادی خفیف طلا گرفت تیم تپانچه بادی خفیف کشورمان در رقابت‌های جام جهانی کره جنوبی به مدال طلا رسید.   تیم والیبال دانش‌آموزی ایران قهرمان جهان شد تیم والیبال دانش‌آموزی ایران با شکست سه بر صفر آلمان در رقابت‌های دانش‌آموزان جهان - صربستان۲۰۲۴، قهرمان جهان شد.   تبریک رئیس جمهور درپی قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در جهان رئیس جمهور کشورمان در پیامی قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های دانش‌آموزان جهان را تبریک گفت.   چهار بوکسور امید فردا در رینگ آسیایی؛ سلطانی نخستین نشان ایران را قطعی کرد مهدی سلطانی بوکسور وزن ۵۴ کیلوگرم تیم جوانان کشورمان، نخستین نشان ایران را در رقابت‌های قهرمانی آسیا قطعی کرد.   در فاصله سه هفته تا پایان لیگ برتر هندبال؛ جشن قهرمانی مسی‌های شکست ناپذیر در دل کویر تیم صنعت مس کرمان در هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال ایران با برتری مقابل زغال سنگ طبس و در فاصله ۳ هفته تا پایان بازی‌های لیگ، جشن قهرمانی برپا کرد.   تغییر نام استقلال تهران به استقلال خلیج‌فارس مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس از تغییر نام آبی‌های تهران به استقلال خلیج فارس خبر داد.   قرعه کشی یک چهارم جام حذفی فوتبال سپاهان به ملوان رسید و تراکتور به مس رفسنجان قرعه‌کشی مرحله یک چهارم پایانی مسابقات جام حذفی فوتبال ایران برگزار و ۸ تیم حاضر در این مرحله با حریفان خود آشنا شدند.   هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ برتری نیروی زمینی و گیتی پسند در روز جشن قهرمانی زود هنگام مسی‌ها هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان با قهرمانی زودهنگام صنعت مس کرمان و تلاش پرواز برای بقا در لیگ برتر به پایان رسید.   پیروزی ذوب آهن در دومین دیدار مرحله نیمه پایانی لیگ برتر بسکتبال تیم ذوب آهن اصفهان در دومین دیدار مرحله نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال آقایان مقابل تیم طبیعت به پیروزی رسید.   با درخواست کادر فنی و موافقت فدراسیون کشتی محمدعلی گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد محمدعلی گرایی در وزن ۸۲ کیلوگرم به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد.   حضور سجاد گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی ووهان قهرمان المپیکی کاراته کشورمان با دعوت فدراسیون آسیا برای تدریس در نخستین دوره کمپ تمرینی آسیا عازم شهر ووهان کشور چین می‌شود.   انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی نشست کمیته فنی فدراسیون بسکتبال برای معرفی گزینه‌های احتمالی سرمربیگری تیم ملی مردان کشورمان برگزار شد.    

دیگر خبرها

  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • رویداد جامعه‌پرداز برای شناسایی و ارتباط گیری با کنشگران حوزه خانواده
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۰ اردیبهشت
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • ملاقات دختران فوتبالیست با سفیر ایران؛ تورنمنت کافا به ایستگاه پایانی رسید