Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی عسگری در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به اینکه ضرورت دارد اقتصاد کشور از طریق دریافت مالیات اداره شود، گفت: در این مسیر البته من با تعیین پایه‌های مالیاتی خرده‌ریز خیلی موافق نیستم، وی در توضیح این مطلب ادامه داد: تعیین این مالیات‌ها فقط وقت سازمان مالیاتی و وقت دولت را می‌گیرد و دولت و مردم را سرگرم می کند دست آخر نیز چیزی به دست نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: اگر دولت واقعا به دنبال درآمدهای خانه‌های خالی می گردد باید برود و لایحه مجموع درآمد را سریع‌تر نهایی کند و به مجلس ارائه بدهد و از هر منبعی که درآمد کسب می کند بگوید که دیگر نیاز به اینکه خانه پر یا خالی باشد یا ماشین لوکس یا غیر لوکس باشد ضرورت ندارد.

بیشتر بخوانید:

دارندگان دستگاه کارتخوان بخوانید/ توضیح نایب رییس اتاق اصناف درباره جزییات طرح مالیات از کارتخوان‌ها

مالیات‌گیری از خریدوفروش دلار/ هجوم افغان‌ها به بازار ارز ایران


وی اضافه کرد: بالاخره تورم ایجاد شده و یک ماشینی لوکس شده مردم که گناهی ندارند. بنظر من، این‌ها مواردی که نظام مدیریتی را بیشتر سرگرم می کند و چیزی هم برای نظام مالیاتی در نمی آید و مردم هم پای کار نمی آیند.

لازم به توضیح است که در خرداد ماه، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات برآورد شده خانه‌های خالی فقط یک میلیارد تومان وصول شده است. سعید توتونچی گفته بود: تاکنون اطلاعات حدود ۴۹۳ هزار واحد خالی در یک بخش و ۱۲۰ هزار واحد در بخشی دیگر از طریق وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

پایه‌های مالیاتی در کشورهای توسعه یافته

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سئوال که اگر تجربه نشان می‌دهد حجم درامد مالیاتی ناشی از این پایه‌های تعیین شده زیاد نیست، چرا همچنان این پایه‎‌ها اعلام می‌شوند؟ گفت: به هر حال بعضی‌ها خوششان می‌آید این چیزها را مطرح کنند، مثلا از ماشین لوکس در جامعه خوششان نمی‌آید پس می روند و یک پایه مالیاتی می‌گذارند که ما باید کاری را بکنیم که دنیا کرده است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در حال حاضر دنیا برروی سه پایه مالیاتی متکی است و منابع درآمدی خودش را از آن سه پایه مالیاتی می‌گیرد. چندتا از این پایه‌های مالیاتی را در ایران داریم و هرکدام نیز درآمد اندکی برای نظام مالیاتی کسب می کند جز وقت تلف کردن نظام مالیاتی و سرگرم کردن و دواندن مردم هیچ اثری ندارد. یکی مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر شرکت‌هاست که همه دنیا این مالیات را می‌گیرند. دیگری مالیات بر مجموع درآمد که از همه آحاد جامعه بر اساس خانوار است که همه باید اظهارنامه بدهند و اعلام کنند درآمد سالانه‌ایی که دارند چقدر است و از چه منابعی درآمد دارند و هزینه‌هایشان هم دیده می شود و هزینه‌هایشان نیز از درآمدشان کم می کنند. همچنین از این فرمول درآمد مشمولی که دارند درمی آید و به نرخ مالیات می رود.
دیگری نیز، درآمد ارزش افزوده است، این سه پایه مالیاتی در کشورهای توسعه یافته است.

وی ادامه داد: امروزه بیش از ۹۵ درصد درآمد مالیاتی‌شان را از این ۳ منبع می‌گیرند و وقت خودشان را تلف منابع مختلف نمی‌کنند. همچنین مردم را هم سردرگم کوچه و خیابان و ادارات نمی کنند. دولت‌ها اگر دنبال درآمد واقعی و عدالت هستند و به دنبال این هستند که مردم هم راضی باشند و نظام‌های دیگرشان هم در کنار مالیات به پیش ببرند(مثل نظام تامین اجتماعی)، باید برروی این سه پایه مالیاتی اتکا کنند و این سه پایه را در اقتصاد جا بیاندازند.

عسگری گفت: امروز مانند دوره‌های و سنوات قبل نیست که پایگاه اطلاعات نداشته باشیم. امروزه اطلاعات در همه چیزها جمع آوری شده است و باید تبادل اطلاعات صورت گیرد و نظام مالیاتی براساس ماده ۱۶۹ که ۸ سال قبل قانون آن مصوب شده درآمدها را شناسایی کند و این اطلاعات را بگیرد و مبنای درآمد قرار دهند.
مشروح این مصاحبه در روزهای آتی در خبرگزاری خبرانلاین منتشر خواهد شد.
223223

کد خبر 1647548

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مالیات مالیات بر ارزش افزوده فرارمالیاتی سه پایه مالیاتی نظام مالیاتی پایه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۵۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون

 به گزارش «دیلی میرر» وزیر امور خارجه انگلیس به‌تازگی برای یک سفر پنج روزه به تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و مغولستان با هواپیمای «امبرائر لینژ ۱۰۰۰» سفر کرد.

«اتحادیه هوانوردی»، شرکت چارتری که این جت را اداره می‌کند، در وب‌سایت خود درباره این نوع هواپیما نوشته است که یک متخصص سرو نوشیدنی‌های الکلی در داخل به مسافران کمک می‌کند و یک منوی غذایی مناسب برای مسافران درخواست‌کننده فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این هواپیما، می‌توان به میز ناهارخوری اختصاصی آن، به‌علاوه یک مکان استراحت جداگانه با مبلمان بسیار راحت و بزرگ اشاره کرد.

«امیلی تورنبری» دادستان کل دولت سایه انگلیس در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «می‌دانم که دیوید کامرون ممکن است در سفر به چندین کشور در یک هفته نیاز به اجاره هواپیما داشته باشد، اما این توجیهی ندارد که صد‌ها هزار پوند با هزینه مالیات‌دهندگان برای اجاره یکی از مجلل‌ترین جت‌های خصوصی موجود در بازار هزینه کند.»

هواپیمای «امبرائر لینژ ۱۰۰۰»

قبل از سفر کامرون، دولت لندن گفت وزیر خارجه انگلیس از این سفر برای «ارتقای فرصت‌ها برای کسب‌وکار‌های بریتانیایی استفاده خواهد کرد و ۵۰ میلیون پوند بودجه جدید برای حمایت از حاکمیت و استقلال دولت‌ها در سراسر این منطقه اعلام خواهد کرد.»

به دنبال جنجال‌های به وجود آمده، یک سخنگوی دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه انگلیس گفت: «وظیفه وزیر خارجه مستلزم سفر به خارج از کشور برای پیگیری منافع بریتانیاست. این موثرترین راه برای انجام این کار در این مورد بود. ارزش پول در تمام تصمیمات سفر در نظر گرفته می‌شود و هزینه‌ها به طور معمول برای شفافیت منتشر می‌شود.»

سال گذشته، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه وقت انگلیس که قبل از کامرون مشغول به کار بود، به خاطر قبض ۴۰۰ هزار یورویی (۳۴۸۰۰۰ پوند) بابت استفاده از همین مدل هواپیما برای یک تور هشت روزه در کارائیب و آمریکای لاتین مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین حال «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس به دلیل علاقه‌اش به سفر‌های هوایی کوتاه‌مدت برای سفر‌های داخل بریتانیا مورد انتقاد قرار گرفته است.

طبق اعلام دفتر نخست‌وزیری، در فوریه ۲۰۲۳ ریشی سوناک از «دورست» با هلیکوپتر به لندن سفر کرد و صبح روز بعد با جت به این منطقه واقع در جنوب‌غربی انگلستان بازگشت. سوناک ماه گذشته هم طی ۱۰ روز سه مرتبه از هواپیما‌های نیروی هوایی سلطنتی استفاده کرد. او برای عزیمت به مراسمی، یک پرواز چهل دقیقه‌ای در هواپیمایی با ۱۴ صندلی به «بلک‌پول» واقع در «لنکشایر» داشت و به سوالات مردم پاسخ داد. این سفر، بعد از پرواز‌های او به «اسکاتلند» و «لیدز» انجام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است
  • خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است