Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@04:52:17 GMT

دست مرمت گران بر سر موزه های قاین

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۷۷۶۵

دست مرمت گران بر سر موزه های قاین

عباس‌زاده گفت: کار مرمت موزه‌های مشاهیر و مردم‌شناسی قاین که در منزل تاریخی مرحوم سلطانی قرار دارند، آغاز شده است.  

او گفت: در این دوره مرمت، تزئینات گچی و کاه‌گل نمای حیاط، پی‌سازی و استحکام‌ بخشی دیواره بنا، کاه‌گل نمای بیرونی، سبک‌سازی پشت و هم‌چنین ایجاد کانال زهکشی در برنامه قرار دارد.

عباس‌زاده گفت: عمده کار در این مرحله، رسیدگی به ضلع و ایوان غربی بنا است؛ اصل این بنا متعلق به دوره‌ی زندیه بوده و در دوره‌ی قاجاریه تغییراتی در آن ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاین گفت: پلان بنا به‌صورت مستطیلی و دارای پیشخوان، هشتی ورودی، دالان، ایوان تابستانی و زمستانی و فضا‌های نشیمن، مطبخ و انبار بوده است.  

او گفت: در ضلع شمالی بنا ایوان زمستانی و در ۲ سوی آن ۲ اتاق طویل قرار دارد؛ این بنا به شماره ۴ هزار و ۸۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عباس زاده گفت: با توجه به شروع فعالیت‌های مرمتی در بنا‌های تاریخی خانه سلطانی و آب انبار بازار قاین، این موزه ها به مدت یک ماه تعطیل هستند.  

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرمت و بازسازی موزه مردم شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۷۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست

دریافت 12 MB

صدای طوطی ها و شر شر فواره ها سمفونی رایج تمام کاخ موزه های تهران است. از در ارگ که وارد شوید چشمانتان بر روی استخری پر از فواره سر می‌خورد و به ایوانی مرتفع می‌رسد که پارچه هایی بلند مثل گوشواره هایی از جنس الیاف طبیعی از دو طرفش آویزان است و بر روی تخت مرمرین بزرگی سایه افکنده.

می‌گویند فتحعلی شاه با الهام گرفتن از تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته دستور می‌دهد این تخت را از مرغوبترین سنگ مرمر معادن یزد در اصفهان حجاری و به شکل سکویی دیواره دار بلند در وسط ایوان قرار دهند. تا بر روی آن جلوس کنند و دیوان و پریان از او محافظت کنند.

ایوان تخت مرمر محل برگزاری مراسم بارعام (تشریفات، سلام و سایر مراسم رسمی) و تاجگذاری بوده و پادشاهان قاجار در این مکان به مراسم سلام می نشستند و طبقات مختلف مردم را در مواقع خاص بار عام می دادند. سابقه این رسم چند هزار ساله را می توان در دوره های مختلف تاریخی ایران دید.

از پلکان کنار عمارت که بالا بروید دو ستون مرمری مانند دختران خجالتی در پشت پارچه ها پنهان شده اند که از شگفتی‌های این عمارت هستند. بر اساس روایت‌ها آغا محمد خان قاجار پس از تصرف شیراز و ویران کردن قصر وکیل آن‌ها را به تهران منتقل می‌کند. اما کسی نمیداند این دو ستون یکپارچه ۶ متری با این وزن سنگین چگونه در آن دوران از شیراز به تهران رسیده اند!؟کسی چه می داند!

کد خبر 847607 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری

دیگر خبرها

  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • برآورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل در شهرستان زیرکوه
  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • کشف ۵۰۰ میلیون ریال چک‌پول تقلبی در ایوان
  • ده‌‌روسی: بازگشت رم به چمپیونزلیگ غیرممکن بود
  • گذر زمان بر پل زمانخان سامان
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • بیشترین خسارت سیل در خراسان جنوبی به محورهای موصلاتی وارد شد
  • بازگشت ایوان اندیکا به تمرینات گروهی رم
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد