Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-29@23:37:47 GMT

تخریب لایه اوزون به دلیل افزایش سفرهای فضایی

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۸۳۲۱

تخریب لایه اوزون به دلیل افزایش سفرهای فضایی

ایتنا - «افزایش پرتاب موشک می‌تواند ساکنان نیم‌کره شمالی را در معرض تابش بیشتر پرتو زیانبار فرابنفش قرار دهد»
بر اساس پژوهشی جدید، در دو دهه آینده افزایش پیش‌بینی‌شده شمار پرتاب موشک برای ماموریت‌های فضایی ممکن است به لایه اوزون آسیب بزند و الگوهای گردش باد در جو را تغییر دهد.

در این پژوهش، که در نشریه جئوفیزیکال ریسرچ اتمسفیرز (Geophysical Research Atmospheres) منتشر شد، آمده است بر اساس روند اخیر رشد تردد فضایی، افزایش احتمالا ده برابری پرتاب‌ها با سوخت هیدروکربنی در دو دهه آینده می‌تواند به لایه محافظ اوزون صدمه بزند و موجب بروز اختلال شدید در جو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، کریستوفر مالونی، نویسنده اصلی این پژوهش از موسسه همکاری‌های تحقیقاتی علوم محیط زیست، در بیانیه‌ای گفت: «باید در مورد آثار احتمالی موتورهای هیدروکربن‌سوز بر جو و بر اقلیم سطح زمین بیشتر بدانیم.»

دکتر مالونی افزود: «باید بتوانیم با انجام تحقیق بیشتر، به درک بهتری از آثار نسبی انواع متفاوت موشک بر اقلیم و لایه اوزون برسیم.»

به گفته پژوهشگران، آسیب‌زاترین مواد منتشره پرتاب موشک از کربن سیاه یا دوده است که نور خورشید را جذب می‌کند و گرما را در خود نگه می‌دارد.

آن‌ها متذکر شدند سالانه حدود هزار تن دوده اگزوز موشک‌ها مستقیم وارد استراتوسفر می‌شود، جایی که لایه اوزون از موجودات زنده سطح زمین در برابر تابش اشعه مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند، اشعه‌ای که می‌تواند موجب ابتلا به سرطان پوست و تضعیف دستگاه ایمنی بدن انسان شود.

پژوهشگران اثر حدود ۱۰ هزار تن آلودگی دوده‌ای را شبیه‌سازی کردند که در نیمکره شمالی طی ۵۰ سال هر سال به استراتوسفر وارد شده است.

آن‌ها هشدار دادند مقدار دقیق دوده‌ منتشرشده از موتورهای هیدروکربن‌سوز متفاوتی که در سراسر جهان استفاده می‌شود به‌درستی مشخص نیست.

 این شبیه‌سازی‌ها آشکار کرد که این میزان پیش‌بینی‌شده انتشار دوده می‌تواند دمای سالانه استراتوسفر را بین ۰.۵ تا ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش دهد‌ــ که برای تغییر الگوهای گردش باد در اتمسفر جهان کافی است.
 
به گفته محققان، لایه اوزون تقریبا در تمام ماه‌های سال، در ۳۰ درجه شمالی به سوی قطب (یا تقریبا در عرض جغرافیایی هیوستون در تگزاس) دچار کاهش ضخامت شده است و بیشترین کاهش این لایه محافظ به میزان ۴ درصد و در ماه ژوئن در قطب شمال رخ داد.

دانشمندان می‌گویند الگوی جغرافیایی از بین رفتن لایه اوزون با توزیع کربن سیاه و گرمایش همراه با آن انطباق دارد.

دکتر مالونی می‌گوید: «جان کلام این است که افزایش پیش‌بینی‌شده پرتاب موشک می‌تواند ساکنان نیم‌کره شمالی را در معرض افزایش تابش پرتو زیانبار فرابنفش قرار دهد.»

پژوهشگران با پیش‌بینی آثار منفی افزایش قابل‌ملاحظه مسافرت‌ فضایی در آینده با استفاده از موتورهای هیدروکربن‌سوز، متوجه شدند اختلال‌ها در جریان‌های جوی و آسیب‌ اقلیمی ممکن است از مورد [شبیه‌سازی‌شده] ۱۰ هزار تن شدیدتر باشد.

مارتین راس، نویسنده دیگر این پژوهش، گفت: «در تحقیق ما، بر اهمیت تقلیل لایه اوزون در اثر ذرات دوده منتشره از موشک‌های سوخت-مایع تاکید شده است.»

دکتر راس افزود: «این شبیه‌سازی‌ها این باور دیرین را هم تغییر می‌دهد که لایه اوزون را فقط موشک‌های سوخت-جامد مورد‌استفاده در پروازهای فضایی تهدید می‌کند. ما [در این پژوهش] نشان دادیم اقدام برای [مقابله با] آثار پروازهای فضایی باید متمرکز بر ذرات باشد.»

منبع: ايتنا

کلیدواژه: لایه اوزون فضا ناسا سفر فضایی لایه اوزون پرتاب موشک شبیه سازی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۸۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای درمانی رایگان با اسنپ

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد.   به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای تسهیل رفت‌و‌آمد کودکان مبتلا به بیماری‌های سخت و همراهانشان در نظر گرفته شده بود که از مناطق کم‌برخوردار برای درمان به تهران سفر می‌کنند. اسنپ هم‌مسیر با کودکان تحت درمان جامعه هدفِ این طرحِ همسو با ماهیت کسب‌وکار شرکت اسنپ کودکانی هستند که برای درمان از محل سکونت خود به شهر تهران سفر می‌کنند.   این کودکان و خانواده‌هایشان اغلب از مناطق کم‌برخوردار هستند و در منطقه‌ محل سکونت خود به مراکز درمانی مجهز یا کادر پزشکی متخصص دسترسی ندارند. اجرای این طرح گامی کوچک برای تسهیل رفت‌وآمد این گروه به مراکز درمانی است.   طرح تخفیف‌ ویژه‌ ۲۰ درصدی به موسسات نیکوکاری از جمله طرح‌های مشابهی است که در تمام طول سال برای تسهیل رفت‌آمد و کاهش هزینه‌های موسسات نیکوکاری اجرا می‌شود. معرفی خیریه‌ پزشکی نوین ماموریت این خیریه پوشش هزینه‌ها و منابع لازم برای درمان کودکان زیر ۱۸ سال و زنان سرپرست خانوار ساکن مناطق کم‌برخوردار است. در راستای این هدف نیز بستر مناسبی را برای همکاری با نیروهای متخصص پزشكى، پرستارى و مددکارى برای تشخیص، درمان، مشاوره و راهنمایى تخصصى رایگان فراهم کرده است.   این خیریه کودکان کم‌برخورداری را که برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی نیاز است به تهران سفر کنند از ابتدای سفرشان تا زمان بهبودی کامل همراهی و حمایت می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند