آیتالله اراکی: اینکه توصیه میشود زن از خانه بیرون نیاید به معنای حبس خانم در خانه نیست/
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۶۶۶۶
به گزارش جماران؛ به نقل از مرکز خبرحوزه، آیتالله محسن اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: خانه در نگاه غربیها خوابگاه است، اما همین خانه در نگاه اسلام یک نهاد و محل رشد و پرورش انسانیت و آرامش تعریف میشود و خانواده نیز در درون همین خانه شکل میگیرد.
آیتالله محسن اراکی، امروز ۱۱ تیر در وبینار تخصصی «چالشها، مدلسازی و سیاستهای راهبردی جوانسازی جمعیت با محوریت نقشآفرینی ازدواج بههنگام» با اشاره به اهمیت موضوع نظام خانواده، ازدواج بههنگام و جوانی جمعیت، بیان کرد: باید دانست که بین تمدن اسلامی و تمدن غرب، تفاوت زیادی در موضوع تعریف انسان و همچنین نظام خانه و خانواده وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: یکی از مفاهیم بنیادین نظام خانواده، مفهوم «انسان» است، با این توضیح که انسان در تعریف تمدن غرب، مالک خودمختار کره زمین شناخته شده و سرشت این موجود، شرارت تعریف میشود. بر همین اساس، بحث بسیاری از فلاسفه غربی بر این مبناست که اگر انسانی یافت شد که ظلم و شرارت ندارد، احتمالا بیمار است و باید معالجه شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با این نگاه، مسئله آنان در نگاه به انسان، محدود کردن ظلم و نه برقرار کردن عدل است، به بیان دیگر از آن جا که به شرارت انسان معتقدند، لذا بحث میکنند که چگونه میتوان شر و ظلم انسانها را به حداقل رساند.
استاد دروس عالی حوزه سپس به تبیین نگاه تمدن اسلامی به مفهوم انسان پرداخت و اظهار کرد: انسان در نگاه اسلام، خلیفه خدا بر روی زمین است که سرشت او بر عدالت و نه بر ظلم نهادینه شده، اما گاهی ظلم از بُرون بر انسان تحمیل میشود.
وی افزود: اکنون باید گفت نخستین محیطی که انسان عادل در آن رشد میکند، محیط خانه و سپس خانواده پاک است، به بیان دیگر لازم است تا قبل از مفهوم خانواده، به مفهوم مسکن، بیت و خانه و اهمیت آن توجه داشت و آن را تبیین کرد.
آیتالله اراکی در ادامه به بیان برخی روایات توجه داد و افزود: در برخی روایات ما، از ازدواج به «ما بُنی فی الاسلام بیت افضلُ مِن النّکاح» تعبیر شده، به این معنا که ازدواج ساختن نهاد خانه است.
خانه در نگاه غربیها خوابگاه استوی اضافه کرد: خانه در نگاه غربیها خوابگاه است، اما همین خانه در نگاه اسلام یک نهاد و محل رشد و پرورش انسانیت و آرامش تعریف میشود و خانواده نیز در درون همین خانه شکل میگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه عنوان کرد: در نگاه اسلامی و بر پایه تقسیم کار، مسئول درون خانه، خانم خانه و مسئول برون خانه، مرد است.
وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: این که میگویند مسجدِ زن، خانهاش است یا توصیه میشود زن از خانه بیرون نیاید، به معنای حبس خانم در خانه نیست، بلکه به معنای عدم ترک محل مسئولیت است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس به تفاوت نگاه تمدن اسلامی و تمدن غربی به ازدواج توجه داد و تصریح کرد: ازدواج در تمدن غربی، زندگی کردن دو نفر با خواستههای متفاوت با یکدیگر است، اما نگاه اسلام این است که دو نفر میخواهند در یک محیط و مسکن آرام، تبدیل به یک شخصیت واحد شوند.
مردسالاری در اسلام نداریموی با تأکید بر این که در اسلام مردسالاری وجود ندارد، اظهار کرد: در نگاه اسلام تعبیر «جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» در خانواده و همچنین خدمتگزاری زن و شوهر و فرزندان مطرح است، به بیان دیگر زن و شوهر در نگاه اسلام هر دو فدای همدیگر میشوند و این اتحاد شخصیتی به همه اعضای خانواده نیز منتقل میشود، ضمن آن که زن و شوهر میتوانند بر اساس وحدت شخصیت در آخرت هم به یکدیگر ملحق شوند.
وی یادآوری کرد: بر این اساس خانواده اسلامی و اصیل بر مبنای یک بافت واحد شکل میگیرد و آن گاه، همراهی و همکاری در بین اعضای خانواده نیز دیده میشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که بسیاری از آفات مانند عدم فرزندآوری به دلیل خودخواهی و زیر بار مسئولیت خانه نرفتن، دامنگیر جامعه شده است، تصریح کرد: دشمنان به خوبی به این موضوع پی بردهاند که منبع قدرت جوامع اسلامی در خانه و خانواده است، لذا تلاش میکنند تا این منبع قدرت را دچار خدشه کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خواستار نقشآفرینی رسانهها و مراکز دانشگاهی، حوزوی و تحقیقاتی در تبیین بیشتر نقش راهبردی خانه و خانواده در تضمین و افزایش قدرت و اقتدار جوامع اسلامی شد.
وی در پایان با اشاره به این که بر اساس آیات قرآن، مرکز انتشار خیر، ارزشهای متعالی و تحقق حاکمیت امامت عدل، «اهل البیت» هستند، اظهار کرد: ضروری است تا اهل علم و تحقیق توجه بیشتری به تبیین نقشآفرینی حکومتهای عدل الهی مانند حکومت انبیاء داشته باشند و آن را برای مردم بازگو کنند.
منبع: جماران
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا آیت الله محسن اراکی آیت الله اراکی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نگاه اسلام خانه در نگاه خانواده نیز همین خانه آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۶۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات یک تصمیم پرسروصدا؛ ژوزه مورایس چگونه مسلمان شد؟
مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بیتردید یکی از متفاوتترین مربیان خارجی است که در سالهای اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانهای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگیهای قابل تحسین او، علاقهای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز میدهد.
این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سالها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ میکنند.
حادثهای که زندگی مورایس را تغییر داد
به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.
او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما میشود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.
میخواهم مسلمان شوم
اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و میگوید: «من میخواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.
ازدواج با دختر ایرانی
از مدتها قبل زمزمههایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگتر شد و رسانهها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته میشود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانیاش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار میشود.
منبع: ورزش سه