Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا تعطیلی فعالیت ها آن هم به علت گرد و غبار در این استان سابقه ندارد، استانی که نه صنعت آلاینده زیاد دارد و نه خشکی کویر را داشته است، اما اکنون ریزگردها، در آسمان استان بویژه بجنورد جولان می دهند.

سنجش میزان آلایندگی هوا در خراسان شمالی تنها در ۲ شهر بجنورد و جاجرم میسر است، این شاخص در بجنورد به صورت لحظه ای به ۵۰۰ رسید و در جاجرم هم میانگین حدود ۵۰۰ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دیروز بیشترین میزان آلودگی هوا در شهر جاجرم گزارش شد به طوری که این پدیده، پنج نفر را در این شهر راهی بیمارستان کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره گفت: دیروز در پی آلودگی هوا، چهار نفر زن و یک نفر مرد با میانگین سنی ۷۰ سال در بیمارستان بستری شدند، حال عمومی این بیماران خوب گزارش شده است.

محمدرضا جمعه زاده با اشاره به آمادگی مراکز درمانی استان برای پذیرش بیماران با علائم تنفسی، گفت: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار تمامی بیمارستان های استان با آمادگی کامل ظرفیت پذیرش بیماران را دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان با توجه به آلودگی هوا از منزل خارج نشوند، یادآور شد: در وضعیت بروز گرد و غبار از عموم مردم به ویژه بیماران قلبی، تنفسی و سالمندان درخواست می‌شود توصیه های پزشکی را کاملا رعایت کرده و در حد امکان از منزل خارج نشوند.

انگشت شماتت بر خشکسالی ها 

مسوولان استان معتقدند که علت اصلی آلودگی هوا مربوط به خیزش گردو غبار است، دیروز میزان آلایندگی هوا در بجنورد، شاخص کیفیت هوا را تا حد بحران پیش برد.

به گفته کارشناسان محط زیست خراسان شمالی زمین های کشاورزی رها شده منشا این گرد و غبارها است، زمین هایی که سبزینگی خود را از دست داده و اکنون کانون گردو غبار شده است، برخی هم می گویند گرد و غبار منشا خارجی دارد و از کشورهای همسایه وارد استان شده است. 

این کارشناسان بر این باورند که خیزش گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اکنون در اطراف شهر بجنورد واحدهای آلاینده نظیر سنگ شکن ها و کارخانه آسفالت فعال است که باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند البته علت مهم بروز این پدیده خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی در مراتع است. 

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.  

ریزگردهای قره قوم ترکمنستان در آسمان خراسان شمالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از علت های آلودگی هوا و افزایش ریزگردها در آسمان استان، کانون ها در بیابان قره قوم کشور ترکمنستان در همسایگی استان است.

مجید بیجندی اظهار داشت: گردوخاک در این بیابان استان را تحت تاثیر قرار داده است و در روز گذشته کیفیت هوا به شدت کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از منشا آلودگی هوای استان در استان سمنان است افزود: کانون های استان سمنان در مجاورت ما، خراسان شمالی  را تحت تاثیر قرار داده است، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که توده جدید از گردوغبار از سمت استان سمنان امروز هم شهرستان های خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو آلودگی هوا امروز هم در این مناطق تداوم دارد.

وی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته با صدور اطلاعیه، هشدار لازم داده شده و پیش بینی برای کاهش کیفیت هوا و انتشار آلاینده و گرد و خاک در آسمان استان اطلاع رسانی شده بود، درباره علت پدیده ریزگردها در آسمان استان و کشور گفت: یکی از اصلی ترین علت ها، خشکسالی و کاهش بارندگی ها است، ۸۰ درصد از پهنه استان درگیر خشکسالی است و به همین علت با وزش کوچکترین باد شاهد انتشار ذرات گرد و غبار هستیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی افزود: کاهش بارش و خشکسالی های مداوم و کانون های گردوغبار در داخل و خارج از کشور در بروز پدیده گردوغبار تاثیرگذار بوده و شهرستان های استان را درگیر کرده است.

به گزارش ایرنا بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، حکایت های خوش و ناخوش برای این کشور و استان های خراسان شمالی و رضوی دارد.

بیابان قره قوم که از واژه ترکی- ترکمنی به معنای شن سیاه گرفته شده افزون بر ۷۰ درصد از خاک ترکمنستان همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.

آلودگی هوا و تعطیلی فعالیت‌های ۶ شهرستان استان 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: افزایش غلظت ریزگردها در آسمان استان سبب شد تا فعالیت های مختلف اداری، بانکی و بخش خصوصی دیروز و امروز تعطیل شود. 

جواد نظری اظهار داشت: افزایش میزان ریزگردها در آسمان بجنورد مرکز استان، کیفیت هوای این شهر را با شاخص آلودگی ۵۰۰ در وضعیت بحرانی قرار داد و بر این اساس کارگروه اضطرار آلودگی هوا برگزار شد.

وی تصریح کرد: با تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای خراسان شمالی؛ فعالیت تمامی بخش های خصوصی، دولتی، مراکز فرهنگی، ورزشی، اصناف و بازاریان و بانک های شهرستان های بجنورد، گرمه، جاجرم، فاروج، شیروان و مانه و سملقان در شیفت عصر دیروز و همچنین امروز تعطیل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی افزود: اینک دستگاه های مختلف به ویژه اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر به حالت آماده باش درآمده اند و سایر دستگاه ها نیز برای خدمات رسانی در شرایط خاص آمادگی دارند.  

وی گفت: گروه های حساس شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار با افزایش غلظت آلاینده ها بیش از سایر دیگران در معرض خطرات جبران ناپذیر هستند،  این افراد در شرایط ناسالم بودن هوا از حضور و فعالیت طولانی مدت در فضای باز خودداری کنند.  

نظری افزود: جولان ریزگردها در آسمان خراسان شمالی دیروز افزایش یافت، البته منشاء این ریزگردها که از روزهای گذشت، ه این استان را تحت تاثیر قرار داده که  بخشی از این آلودگی در داخل و بخشی در خارج از کشور است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود ریزگردها  اواخر وقت فردا سه شنبه از استان خارج و کیفیت هوا بهتر شود.   

تطعیلی دیرهنگام

تعطیلی فعالیت ها در ۶ شهرستان استان در حالی است که پیش از این هواشناسی استان نسبت به پدیده گردوغبار هشدار داده و اعلام کرده بود که کیفیت هوای استان کاهش می یابد.

تعطیلی دیرهنگام فعالیت ها در شهرستان های استان سبب گلایه شهروندان شده است. 

غلظت آلاینده ها در آسمان استان و افزایش آلودگی هوا از پاسی از دوشنبه شب کاملا محسوس بود و شاخص کیفیت هوا روند افزایشی داشت اما نشست کمیته اضطرار آلودگی هوا صبح دیروز برگزار شد تا تصمیم لازم گرفته شود. 

شاخص آلودگی ۵۰۰ در بجنورد

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: افزایش میزان ریزگردها در آسمان بجنورد مرکز استان، کیفیت هوای این شهر را با شاخص آلودگی ۵۰۰ در وضعیت بحرانی قرار داد.

حسین هراتی اظهار داشت: آمار ثبت شده در تنها ایستگاه سنجش آلایندگی هوای مرکز استان، شاخص عدد ۵۰۰ را نشان داد که برای همه گروه‌ها ناسالم است.

شمار روزهای هوای آلوده در بجنورد هفت برابر شد 

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بهار امسال کیفت هوای بجنورد در هفت روز از شرایط سالم خارج شد که این رقم در مدت مشابه پارسال یک روز بود.

جواد عمارلو اظهار داشت: بهار امسال هوای آسمان بجنورد در ۶ روز برای گروه های حساس ناسالم شد که این رقم در مدت مشابه پارسال یک روز بود همچنین امسال هوای  مرکز استان در یک روز برای تمام گروه ها ناسالم شد که در مدت مشابه پارسال در هیچ روزی در این شرایط قرار نگرفت. 

وی خاطرنشان کرد: بهار امسال کیفیت هوای مرکز استان تحت تاثیر گرد و غبار غرب کشور قرار گرفت و از این رو میزان گرد و غبار در آسمان بیشتر شد و آلودگی هوا افزایش یافت.

عمارلو افزود: بهار امسال مردم بجنورد در ۲۲ روز در هوای پاک استنشاق کردند که این رقم در بهار پارمسال همین تعداد بود. 

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بهار امسال کیفیت هوای بجنورد در ۶۴ روز در شرایط سالم بود که این رقم در مدت مشابه پارسال ۷۰ روز ثبت شده است. 

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است. 

فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده در حاشیه بجنورد، منبع اصلی گرد و غبار و علت مهم آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی است.

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق  کشور واقع است. 

برچسب‌ها بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی آلودگی هوا خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی آلودگی هوا بجنورد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی آلودگی هوا خراسان شمالی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مدت مشابه پارسال ریزگردها در آسمان آسمان استان تحت تاثیر قرار خراسان شمالی گفت آلودگی هوای کیفیت هوای مرکز استان شهر بجنورد آلودگی هوا بهار امسال گرد و غبار کیفیت هوا فعالیت ها هوای مرکز قره قوم گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ محمد باقر قاصری در همایش آداب و اسرار حج که با حضور زائران در مصلی امام خمینی بجنورد برگزارشد؛ گفت: امسال هزار و ۲۶۰ زائر در قالب ۹ کاروان (دو کاروان اهل سنت و هفت کاروان شیعه) برای انجام اعمال حج ابراهیمی از اواخر اردیبهشت ماه راهی سرزمین وحی می‌شود.
وی از آمادگی حج و زیارت و تهیه اقلام تدارک برای اعزام زائران به مکه خبردادو گفت: همه آموزش‌های لازم به زائران داده شده و همچنین تا چند روز آینده رواید آنان برای عظیمت به سرزمین وحی صادر می‌شود.
رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد هم در این همایش خطاب به زائران گفت: شما زائران حج تمتع در یک مجمع بین المللی شرکت می‌کنید که از همه کشور ها‌ی مسلمان در این اجتماع عظیم حضور دارند وزائران ایرانی، نماینده ایران، شهداو شیعیان هستند، بنا براین تکلیف شما سنگین است و باید ادب و اخلاق ایرانی اسلامی را با خود ببرید.
حجت الاسلام مهدوی پور در ادامه با بیان اینکه زیارت خانه خدا را بسیار ارزشمند و باعث آمرزش گناهان دانست و به زائران توصیه کرد: کمتر در کوچه بازار حضور داشته باشند و وقت خود را به عبادت و دعا و زیارت خانه خدا بگذرانند.

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی 
  • شرکت ۹ هزار و ۷۹۲ نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خراسان شمالی
  • برگزاری آئین دسته‌روی روز شهادت امام صادق(ع) در بجنورد
  • ابلاغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان‌شمالی
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت