Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@02:14:44 GMT

کرمانشاه جزو ۳۷ شهر خلاق غذا در دنیا است

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۳۶۸۴

کرمانشاه جزو ۳۷ شهر خلاق غذا در دنیا است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در آیین پلاک کوبی کرمانشاه جهانشهر خلاق خوراک با اشاره به چهار سال تلاش مسئولین کرمانشاه برای ثبت این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک، اظهار کرد: پس از چند سال تلاش، کرمانشاه جزو یکی از ۳۷ شهر خلاق خوراک جهان قرار گرفت، چرا که خوراک‌هایش برجسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هرچند که کرمانشاه ده‌ها ویژگی مهم دیگر دارد، اما یکی از این ویژگی های مهم بحث تنوع غذایی آن است، چرا که خوراک نماد تاریخ کهن، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت است‌.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه مردم کرمانشاه در طول قرن ها به این جنبه فرهنگی زندگی خود توجه کرده اند، گفت: در کرمانشاه تنوع فرهنگی، زبانی، قومی، مذهبی و آداب رسوم غنی و طبیعت بکر و آب و هوای چهار فصل را شاهد هستیم، که چنین ظرفیتی در دیگر کشورهای دنیا بی‌نظیر است، به گونه‌ای که در اروپا می‌بینیم بسیاری از کشورها شبیه هم هستند و این میزان تنوع فرهنگی را ندارند که این نشان از تمدن و فرهنگ کهن این مرز و بوم است.

وی ادامه داد: تاریخ و تمدن چیزی نیست که آن را بتوان با پول خرید، اما می‌توان بلندترین برج‌ها را با پول ساخت. سنت‌هایی مانند تنبور نوازی و آیین نوروزی را یک شبه و با پول نمی توان بدست آورد، بلکه سال‌ها و قرن‌ها می‌گذرد تا خلق شوند و نیاز به تاریخ دارند.

ایوبی با پر اهمیت خواندن و ارزشمند دانستن این جنبه تاریخی، اظهار کرد: یکی از این نمادها بحث خوراک و تنوع غذایی است که ما امروز جشنی در این راستا برگزار می‌کنیم.

وی با تاکید براینکه مردم و مسئولان کرمانشاه هم قدردان این ظرفیت هستند، گفت: وقتی با مسئولین این استان صحبت می‌کنیم یکی از درخواست‌های آن‌ها ثبت جهانی تاق‌بستان است که نشان می‌دهند علاقمند به خلق زیبایی برای شهرشان هستند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه علاوه بر آثار تاریخی، می‌توان زیبایی را با اهالی فرهنگ و هنر هم خلق کرد، گفت: پوران درخشنده، شهرام و حافظ ناظری و دیگر هنرمندان از این استان هرکدام می‌توانند زیبایی‌هایی را برای این استان خلق کنند و امیدواریم در کنار مسئولین استان باشند و در این راستا قدم بردارند.

وی با تاکید براینکه معرفی زیبایی‌های کرمانشاه نیازمند حفظ اصالت‌های آن است، افزود: باید محلی و منطقه‌ای زندگی، اما جهانی فکر کنیم. به معماری اصیل خود توجه کنیم تا هر گردشگری وارد شهر می‌شود با عناصر اصیل داخل آن شهر آشنا شود.

ایوبی با بیان اینکه همه شهرها و کشورها در حال تلاش برای خلق تصویری زیبا از خودشان هستند، عنوان کرد: رقابت سختی بین کشورها و شهرهای دنیا در حال انجام است و اگر بخواهیم در این رقابت حضور داشته باشیم باید خودمان را با تفاوت‌هایی که داریم معرفی کنیم که این تفاوت‌ها می‌تواند همان فرهنگ، هنر و تاریخ ما باشد که ایران باعظمت ما با تمدن چند هزار ساله این تفاوت‌ها را با دیگر کشورهای دنیا دارد.

وی متذکر شد: اگر به این تفاوت‌ها توجه کنیم دیده می‌شویم، اما اگر بی‌توجه باشیم دیده نخواهیم شد. یکی از راه‌های دیده شدن توجه به همین مقوله خوراک‌ها است که باید تمام خوراک‌های کهن را شناسایی و معرفی کنید تا مردم در رستوران‌ها از آن استفاده کنند و شهری متفاوت شوید.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پایان با تاکید بر نفش حفظ معماری اصیل شهرها در معرفی آن‌ها، عنوان کرد: این موضوع هم که امروزه مورد توجه قرار گرفته به نشان دادن تفاوت شهرها با همدیگر کمک می‌کند.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه فارس دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران حجت الله ایوبی کمیسیون ملی یونسکو در ایران شهر خلاق تفاوت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۳۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون؛ جنگ ردمی نوت 13 و A25

فرارو- مقایسه ردمی نوت 13 و گلکسی A25 تقابل بهترین گوشی‌های زیر ۱۰ میلیون فعلی بازار است. ردمی نوت 13 نسخه ۵G با ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی کمی بیش از ۹ میلیون فروخته می‌شود و فروشنده‌های موبایل کف قیمت گلکسی A25 سامسونگ را در همین بازه اعلام می‌کنند.

به گزارش فرارو؛ مقایسه ردمی نوت 13 و گلکسی A25 در بخش دوربین و نمایشگر با برتری میلیمتری گوشی کره‌ای به‌پایان می‌رسد، اما آن‌هایی که موقع خرید گوشی همه‌چیز را فدای قدرت پردازنده و باتری می‌کنند، می‌توانند سراغ خرید ردمی نوت 13 بروند.

مقایسه ردمی نوت 13 و A25 ؛ تفاوت طراحی

گلکسی A25 سامسونگ در حد پنج، شش گرم از ردمی نوت 13 شیائومی سنگین‌تر است. وزن گلکسی A25 سامسونگ بدون احتساب گلس و ... تقریبا ۱۹۷ گرم است و شیائومی، اقتصادی‌ترین گوشی نسل ردمی نوت 13 را با وزن ۱۷۳.۵ گرم روانه بازار کرده است. بخشی از این اتفاق به‌خاطر بزرگتر بودن گلکسی A25 سامسونگ است که در همان نگاه اول می‌توانیم به آن پی ببریم.

گلکسی A25 سامسونگ، فقط چند میلیمتر ارتفاع بیشتری دارد و از نظر سبک و سیاق طراحی نسبت به مدل‌های نسل قبلی خودش، شکیل‌تر است. میان‌رده جدید سامسونگ در رنگ‌های آبی روشن و تیره، لیمویی و مشکی در بازار موجود است و خریداران ردمی نوت 13 نسخه ۵G شیائومی می‌توانند گوشی خودشان را از بین رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و طلایی انتخاب کنند. تا اینجا برتری خاصی در سبک طراحی دوتا گوشی وجود ندارد و بهتر است برای انتخاب گزینه نهایی، سراغ بقیه آیتم‌ها برویم.

مقایسه ردمی نوت 13 و گلگسی A25 ؛ تفاوت نمایشگر

ردمی نوت 13 به‌شکل جزیی از نمایشگر بزرگتری برخوردار است. گفتیم جزیی، چون تفاوت اندازه نمایشگر ردمی نوت 13 و A25 سامسونگ فقط در حد یک‌دهم اینچ است. گلکسی A25 سامسونگ مثل خیلی از میان‌رده‌های کره‌ای با نمایشگری از نوع سوپر AMOLED پا به میدان گذاشته که نسبت به صفحه‌نمایش ردمی نوت 13 بهتر است.

گلکسی A25 سامسونگ به‌لطف نمایشگر سوپر AMOLED از تراکم پیکسل بیشتری برخوردار است و در وهله دوم، از ترکیب نسبتا قابل قبولی در این بخش استفاده می‌کند. رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی هزار نیت، بخشی از مشخصات نمایشگر ۶.۵ اینچی گلکسی A25 است و البته همین عدد و رقم‌ها در مشخصات صفحه‌نمایش ردمی نوت 13 به‌چشم می‌خورد. با این حال نمایشگر سوپر AMOLED مقابل نمایشگر AMOLED حکم به برتری گوشی کره‌ای در این راند می‌دهد.

مقایسه ردمی نوت 13 و گلکسی A25 ؛ تفاوت تراشه

ردمی نوت 13 از حیث پردازنده اوضاع بهتری نسبت به گلکسی A25 سامسونگ دارد. تراشه پنج نانومتری اگزینوس ۱۲۸۰ گلکسی A25 سامسونگ با اینکه چیز زیادی از تراشه شش نانومتری مدیاک دایمنسیتی ۶۰۸۰ ردمی نوت 13 ندارد،، اما موقع اجرای بازی، شرایط به نفع ردمی نوت 13 تغییر می‌کند.

ردمی نوت 13 علاوه بر این، به‌لطف همین تراشه شش نانومتری، در شارژدهی گوشی کمک حال باتری است و طبق محاسبات پنچمارک‌های معروف در این بخش هم شرایط بهتری از رقیب کره‌ای دارد. فراموش نکنیم تفاوت‌های گلکسی A25 و ردمی نوت 13 در بخش پردازنده، آنچنان محسوس نیست، اما خب موقع مقایسه نهایتا باید روی گزینه اصلح دست گذاشت.

مقایسه ردمی نوت 13 و گلکسی A25 ؛ تفاوت دوربین

ردمی نوت 13 روی کاغذ باید از دوربین بهتری نسبت به گلکسی A25 برخوردار باشد، اما در عمل اصلا اینطوری نیست.

ردمی نوت 13 نسخه ۵G که به حسگر اصلی ۱۰۰ مگاپیکسل مجهز شده، درمقایسه با حسگر اصلی ۵۰ مگاپیکسل A25 سامسونگ، موقع زوم کردن و تغییر نور قافیه را می‌بازد. در همین مدت کوتاهی که از حضور ردمی نوت 13 در بازار می‌گذرد، صحبت‌های زیادی از افت کیفیت دوربین در شب مطرح شده، اما A25 سامسونگ به‌رسم میان‌رده‌های قبلی کره‌ای چنین اتهامی ندارد. علاوه بر حسگر اصلی و دوتا دوربین‌های اولتراواید و تشخیص عمق، حسگر سلفی و ۱۳ مگاپیکسلی A25 عکس‌های بهتری نسبت به دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی ردمی نوت 13 ثبت می‌کنند.

مقایسه ردمی نوت 13 و گلکسی A25 ؛ تفاوت باتری

ردمی نوت 13 با اینکه از حیث دوربین و نمایشگر عملکری ضعیف‌تر از A25 نشان می‌دهد، اما موقع مقایسه باتری سربلند از زمین رقابت خارج می‌شود.

ردمی نوت 13 و گلکسی A25 هر دو مثل میان‌رده‌های اسم‌ورسم‌دار بازار، به باتری پنج هزار میلی‌آمپر ساعت مجهز شده‌اند. با این وجود از صدقه‌سر همان تراشه دایمنسیتی ۶۰۸۰، ردمی نوت 13 می‌تواند شارژدهی بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر ردمی نوت 13 با شارژر ۳۳ وات سزگار است و همین آپشن باعث می‌شود در مدت زمان کمتری، ظرفیت باتری از صفر به ۱۰۰ درصد تبدیل شود.

مقایسه ردمی نوت 13 و گلکسی A25

مشخصات

ردمی نوت 13

گلکسی A25

ابعاد

161.1 در 75 در 7.6 میلیمتر

161 در 76.5 در 8.3 میلیمتر

وزن

173.5 گرم

197 گرم

نوع نمایشگر

AMOLED

سوپر AMOLED

سایز نمایشگر

6.6 اینچ

6.5 اینچ

حسگر اصلی

100 مگاپیکسل

50 مگاپیکسل

تراشه اصلی

دایمنسیتی 1080 (شش نانومتر)

اگزینوش 1280 (پنج نانومتر)

ظرفیت باتری

پنج هزار میلی‌آمپرساعت

پنج هزار میلی‌آمپرساعت

کف قیمت

9 میلیون و 100 هزار تومان

9 میلیون و 100 هزار تومان

دیگر خبرها

  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون؛ جنگ ردمی نوت 13 و A25
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • «وعده صادق» خروشی در دل مؤمنان دنیا ایجاد کرد
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر