Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@01:13:21 GMT

از تحقیر تا عزت در مقابل امریکا

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۴۹۷۰

از تحقیر تا عزت در مقابل امریکا

​​​​​​​ خانم کونیکو یامامورا یا همان سبا بابایی یگانه مادر شهید از کشور ژاپن است که در این کتاب سوار بر بال‌های خاطراتش می‌شویم و از دل شهرها و حتی روستاهای سرزمین آفتاب به کف خیابان‌های تهران می‌رسیم.

روزنامه ایران: کونیکو یامامورا که در زبان ژاپنی به معنای دختر وطن است، به لطف حافظه خوبش و نیز به لطف قلم توانای حمید حسام و مسعود امیرخانی خاطراتش را دقیق و با جزئیات روایت کرده که مخاطب همزمان با خواندن کتاب در ذهنش شروع به تصویرسازی می‌کند و این موضوع جذابیت اثر را برای خواننده دوچندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وقتی به روایت روزهای کودکی‌اش در ژاپن و شهر اَشیا می‌پردازد و از سبک زندگی و آداب و رسوم خودشان سخن می‌گوید، ناخودآگاه مخاطب را به قیاس و کشف نقاط اشتراک و افتراق فرهنگی ایران و ژاپن وا می‌دارد. برای نمونه آنجایی که به بهانه‌های مختلف مثل روز شکرگزاری از طبیعت، جشن می‌گیرند یا آنجایی که پای آداب و رسوم ازدواج درمیان است! اینکه مردان ژاپنی از معشوقه خود به چه شیوه‌ای  خواستگاری می‌کنند و اینکه دختران ژاپنی باید مهارت‌هایی مثل درست‌کردن چایی سبز و گل‌آرایی را قبل از ازدواج آموخته باشند، نکاتی است که نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند. مخاطب با خواندن این اثر با برخی آداب و اعتقادات سنتی مردم ژاپن آشنا می‌شود و این از جمله ویژگی‌های جذاب این اثر است که مخاطب را به‌واسطه ارائه اطلاعات شنیده نشده با خود همراه می‌کند.


خانم کونیکو یامامورا، دختر ژاپنی است که با یک تاجر ایرانی به‌نام اسدالله بابایی ازدواج می‌کند و پس از آن مسلمان می‌شود و به دنبال اسلام آوردنش، نام قرآنی سبا را برای خود انتخاب می‌کند. نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که اسلام او به اصطلاح شناسنامه‌ای و موروثی نیست. در حقیقت او ایمانش به اسلام را از تجلی روح معارف و احکام در اعمال و رفتار همسرش گرفته بود و بارها در کتاب دلیل شوق و علاقه‌اش به اسلام را مهربانی، صداقت و رفتار با اخلاص همسرش بیان می‌کند.


در نگاه اول شاید تصور اینکه دختری از دورترین نقاط شرقی کره زمین روزی چطور و چگونه با آن همه مسافت به ایران می‌رسد و نه تنها خودش بلکه فرزندانش هم سرباز امام خمینی(ره) می‌شوند و پا به ‌پای انقلاب پیش می‌روند، کمی دور از تصور باشد اما او علاوه بر این‌ها، محل زندگی خود را که سرشار از آرامش و محبت بود، تبدیل به مرکزی برای هماهنگی مبارزان انقلابی علیه شاه کرد. در نهایت دست تقدیر برای کونیکو این‌گونه رقم خورد که از سرزمین آفتاب، تنها مادر شهید در ایران باشد و فرزند خوش‌سیمایش را در سن 19 سالگی در عملیات والفجر یک در راه اسلام قربانی کند.
او از بچگی طعم جنگ را از عمق جان درک کرده بود و صدای انفجار در گوشش از بمب اتم هیروشیما و ناکازاکی تا موشک‌های صدام صدا می‌کرد. او روایتی تلخ از شکست و تحقیر کشورش توسط امریکا بیان می‌دارد و در عین حال روایت از مبارزات ایران در مقابل دشمنانش ارائه می‌دهد که به‌طور کل متفاوت است. «ایرانی نبودم، از خاور دور از سرزمین خورشید تابان آمده بودم. اما غرور شکسته شده‌ام در هیروشیما و ناکازاکی را اینجا، هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین مادری‌ام بازیافتم.» (قسمتی از متن کتاب)


بعد از شهادت محمد بابایی، خانم یامامورا از پا ننشست و فعالیت‌هایش را در بسیج، مراکز جهادی، درمانی و فرهنگی ادامه داد و با توجه به کثرت استعدادهایش در عرصه‌های مختلف هر کاری از دستش برمی‌آمد برای انقلاب انجام داد؛ از کمک به رزمندگان مجروح در پشت جبهه گرفته تا کمک به مردم زلزله‌زده در شهرستان بم.
از آنجایی که روایت این کتاب از پیوند دو عاشق غیر همزبان است، ظرفیت ترجمه به زبان‌های مختلفی را دارد و خواننده این کتاب با هر زبان و ملیتی می‌تواند حس همزادپنداری با این کتاب برقرار کند و این هم از دیگر ویژگی‌های فوق‌العاده این کتاب است.
این کتاب در سال 99 در  248 صفحه، توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب عرضه شد و اکنون پس از سه سال به چاپ دهم رسیده است.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است

حجت الاسلام محرمعلی چراغی در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، در سخنانی اظهار داشت: امروز به عینه‌ شاهد توطئه های شومی از سوی دشمنان علیه اسلام هستیم.
 
کارشناس ادیان و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: در این میان شاهد جنگ اسرائیل با مردم غزه از یک سو و از سوی دیگر هجمه فرهنگی علیه مسلمین و باورهای دینی آنان هستیم.
 
حجت الاسلام چراغی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: دشمن به خوبی می‌داند که نمی‌تواند در یک جبهه علیه جهان اسلام اعلام نبرد کند بنابراین با اعمال یک جنگ چند جانبه و ترکیبی به دنبال تقابل و تضعیف و حتی از بین بردن دین اسلام است.
 
کارشناس ادیان و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه اظهار کرد: بارزترین نماد دشمنی کشورهای غربی و اروپایی ها با دین مبین اسلام تلاش آنان برای گسترش اسلام هراسی در سطح بین المللی است.
 
این استاد حوزه علمیه کرمانشاه تصریح کرد: بنابراین باید با استفاده از امکانات لازم چهره واقعی و راستین دین مبین اسلام که آیینی رحمانی است را به جهانیان بشناسانیم و خود افکار جهان درباره این دین آسمانی و رحمانی خود قضاوت کنند.
 
وی در پایان سخنان خود ضمن محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ روز از تهاجم صهیونیست‌ها به غزه می‌گذرد ولی در این مدت هیچ کدام از کشورهای جهان و حتی دولت های اسلامی به جز ایران و یمن در مقابل این نسل کشی بزرگ از خود واکنش نشان ندادند که این برای بشریت مایه شرمساری است.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • از این بردها زیاد داشتم | سرمربی پرسپولیس را نباید تحقیر کنیم
  • حسینی: هرگز حریف را تحقیر نمیکنم
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است