آمار سفر در آخرین سال قرن/چالش های پیش روی گردشگری
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۶۰۰۴
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ پیکهای متعدد کرونا، واکسیناسیون سراسری و تلاشهای کرونا برای خانه نشین کردن مردم چیزی بود که به عنوان چکیده ای از آخرین سال قرن تجربه کردیم. اما شور زندگی و شوق سلامتی به تمام این خانه نشینی ها چربید. واکسیناسیون مستمر، نوید روزهای خوش سفر شد. کم کم قید و بندها و محدودیتهای کرونایی از تن مردم باز شد و دست آخر انسان با دنیای سفر آشتی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این دوران شرکتها و مراکز مطالعاتی متعددی به بررسی نحوه سفرهای انجام گرفته، میزان سفرها و چالشهای آن پرداختند. بخش پژوهش یکی از هلدینگ های گردشگری نیز به تازگی مطالعاتی را درباره فروش محصولات مرتبط با سفر در سال ۱۴۰۰ انجام داده که بررسی آنها برای دریافت اطلاعاتی از سفر در سالی که پس از دو سال رکود، کرونا اجازه جابه جایی و سفر با رعایت پروتکلها را داده بود، حائز اهمیت است. همچنین در این گزارش چالشهای مربوط به سفر در هر یک از صنعتهای مرتبط با گردشگری ذکر شده است در این گزارش سالانه آمده:
تعداد فروش پرواز داخلی نسبت به دوران قبل از کرونا ۱.۱ برابر بیشتر شده است. در واقع این تعداد محصول در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد بیشتری داشته اما رشد کمتری هم نسبت به سال ۹۸ داشت.
همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد فروش بلیت قطار نسبت به دوران قبل از کرونا ۱.۲۷ برابر شده است. این مقیاس رشد در فروش بلیت پرواز خارجی یک و نیم برابر شده و تعداد فروش هتل نیز ۳.۳۲ برابر شده است.
همچنین براساس این بررسیها میزان فروش بلیت اتوبوس ۱.۳۸ برابر بوده ولی میزان فروش تور گردشگری نسبت به سال ۹۹ حدود ۵.۱ برابر شده به این دلیل که در سال ۹۹ کمتر تور گردشگری فروخته میشد.
میانگین نرخ هر یک از صنعتهای مرتبط با سفر
اما میانگین قیمت این محصولات در سال ۱۴۰۰ نیز توسط این شرکت گردشگری بررسی شده و نشان میدهد که میانگین قیمت بلیت پرواز داخلی حدود ۷۸۵ هزار تومان و پرواز خارجی بیش از چهار میلیون تومان، قطار ۱۶۵ هزار تومان، اتوبوس ۱۲۰ هزار تومان و تور گردشگری ۵ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان بوده است.
اتاق هتلهای داخل ایران نیز تقریباً ۸۲۰ هزار تومان متوسط قیمتی داشته اند که به گردشگر فروخته شده اند. در این میان بیشترین مسیرهای پرواز داخلی تهران_ مشهد، تهران_ اهواز و تهران شیراز و برعکس آن مسیرها بوده است. گردشگرانی هم که به خارج از کشور رفته اند بیشتر در مسیرهای استانبول_ تهران، دبی_ تهران و پس از آن تبریز_ استانبول تردد کرده اند. همچنین تورها در مسیرهای تهران کیش، تهران مشهد، اصفهان کیش و مشهد کیش پرمسافر بوده اند.
از آنجا که مشهد یکی از مهمترین مقصد گردشگران بوده، به همین دلیل مسیر تهران مشهد هم در رده اول مسیرهای ریلی پر طرفدار بوده است و بعد از آن مسیر قم و تبریز بیشترین مسافر ریلی را داشته است. اما گردشگرانی که مسیرهای جادهای را طی کرده اند بیشتر از اصفهان، مشهد، رشت و تبریز به تهران آمده اند.
همچنین براساس این پژوهشهای آماری؛ مسافران سال ۱۴۰۰ بیشتر در تهران به هتل رفته اند و بعد از آن مشهد، کیش، شیراز و اصفهان مسافر هتلی به خود دیده است. این بررسیها نشان میدهد که بیشترین مسافرتها به شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز بوده است.
بیشترین سوال درباره استرداد و قوانین سفر
در این بررسیها بیشترین تماس با پشتیبانی فروش محصولات گردشگری به دلیل استرداد و اطلاع از قوانین سفر بوده است این موضوع طبیعی است چون یا برخی میخواستند سفرشان را به دلیل کرونا لغو کنند یا در تردید بودند که مقصد گردشگری چه قوانینی را در این دوران برای گردشگران دارد. اما راهنمایی درباره خرید از وب سایت، بررسی مسیر و مشاوره سفر از دلایل دیگر تماس کاربران با پشتیبانیها بوده است.
اما چالشها و ناهمواریهایی که این آمارها نشان میدهد کم نیست. مثلاً در صنعت هوایی و پرواز داخلی محدودیت در ظرفیت پروازها وجود داشت و پروازها در ابتدای سال ۱۴۰۰ با ۶۰ درصد ظرفیت مسافر میگرفتند. در دی ماه همین سال پروازهای داخلی با افزایش قیمت رو به رو شد و ۵ درصد هم ارزش افزوده به آنها اضافه شد. در عین حال کمبود ظرفیت ناوگان هوایی کشور یکی دیگر از این چالشها بود. این چالش همیشگی با سیر نزولی کرونا و عطش جامعه به سفر بیشتر خود را نشان داد به عبارت دیگر در بیشتر مسیرها، با وجود تعدد مسافر، صندلی به میزان تقاضا وجود نداشت.
در صنعت پرواز خارجی هم شاهد بودیم اعمال ارزش افزوده در دی ماه ابلاغ شد اما به مرور توسط برخی شرکتهای هواپیمایی حذف شد. بنابراین شفاف نبودن قانون در کنار عدم وحدت رویه در شرکتهای هوایی، باعث تشدید شبهه در بازار و حتی افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی در برخی از مسیرها شد. تغییر مداوم مجوز بهداشتی ورود به کشور، مانند تست، واکسن و ترکیب این دو، کاهش بازه زمانی تست برای ورود به کشور از ۹۶ به ۷۲ ساعت، بلاتکلیفی مسافران به دلیل تغییر شرایط کرونایی در کشورهای مقصد، محدودیت واکسن در برخی کشورها از جمله محدودیتهای کرونایی بود که مسافران پروازهای خارجی با آن رو به رو بودند.
چالشهای صنعت ریلی هم متعدد بود. عدم امکان برنامه ریزی سفر برای مسافران قطار به دلیل پیش فروش بلیتها در بازههای کوتاه مدت، ظرفیت ناوگان محدود و توسعه نیافته به رغم تقاضای بالا، اجرای فاصله گذاری اجتماعی به رغم اجرا نشدن این پروتکل در سایر صنایع حمل و نقل از جمله این موارد بود. یکی از موارد حائز اهمیت در چالشهای مربوط به صنعت جادهای و سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی، مقاومت کلی این صنعت نسبت به آنلاین شدن بازار، جاماندن قیمت بلیت اتوبوسها از نمودار رشد قیمتها بود. مسئله دیگر کاهش دستوری و ناگهانی کارمزد ارائه دهندگان آنلاین خدمات گردشگری توسط ارگانهای غیر مرتبط و ضرردهی OTA ها بود
نبود توجیه برای سرمایه گذاری روی هتل
قیمت گزاف زمین، هزینههای بالای ساخت و ساز و تراز نبودن درآمد در بازگشت سرمایه از ریشههای اصلی چالش نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه داران در سرمایه گذاری روی ساخت هتل بود. همچنین از آنجا که این صنعت به زیرساختهای گردشگری کشور مانند ظرفیت پروازها وابسته است بنابراین از کامل نبودن سبد و ظرفیت محدود ناوگان حمل و نقل به ویژه هوایی و ریلی تأثیر میگیرد.
همچنین نبود زیرساخت نرم افزاری یکپارچه در هتلها باعث میشود هتلها نتوانند به سیستمهای آنلاین فروش متصل شوند در نتیجه ظرفیت فروش و درآمد شأن کاهش پیدا میکند و هزینه بازاریابی شأن بیشتر میشود.
کمبود نیروی انسانی آموزش دیده در هتلها یکی دیگر از چالشهای صنعت هتلداری بوده است تمایل کم جامعه برای ورود به شغلهای مربوط به هتلداری به علت دریافتی پایین و کمبود مراکز آموزشی مرتبط دلیل اصلی این مشکل است علاوه بر این هتلهای انگشتشماری هستند که به آموزش افراد اهمیت میدهد و در این زمینه سرمایهگذاری میکنند.
به دلیل ازدیاد روز افزون بازیگران صنعت تور حاشیه سود این صنعت به شدت در حال کاهش است
در حوزه چالشهای صنعت تور هم باید گفت به دلیل ازدیاد روز افزون بازیگران صنعت تور حاشیه سود این صنعت به شدت در حال کاهش است. این موضوع باعث شده تا قدرت توسعه برای سرمایه گذاری روی تورهای تجربه محور که حاشیه سود مناسبی هم دارند از بین برود به علاوه یکی از موانع پیش روی رشد بیشتر این بازار تأمین نقدینگی در آژانس هاست. دفاتر مسافرتی در دوره کرونا شرایط مالی سختی را گذراند و بخشی از نقدینگی خود را برای زنده نگه داشتن کسب و کار هزینه کردند.
همچنین ظرفیت محدود تورهای گردشگری و افزایش قیمت آن در دوران کرونا چالشهای دیگر این صنعت بود. ظرفیت پرواز و هتلهای موجود در کشور در بازه پرتقاضای سفر پاسخگوی نیاز بازار نیست در نتیجه باعث میشود قیمت تورها به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند متأسفانه این اتفاق هزینههای سفر را برای خانوادهها در تعطیلات افزایش میدهد و در بسیاری از موارد مانع سفر آنها میشود.
کد خبر 5533956 فاطیما کریمیمنبع: مهر
کلیدواژه: گردشگری سفرهای تابستانی سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران شورای شهر تهران حج تمتع سازمان حج و زیارت شهر تهران شهردار تهران آلودگی هوا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران علیرضا زاکانی عید سعید قربان شورای شهر قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قوه قضاییه سرمایه گذاری پرواز داخلی سال ۱۴۰۰ هزار تومان برابر شده فروش بلیت چالش ها هتل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام آمار فروش تماشاخانههای دولتی
آمار فروش نمایشهای مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهای مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشتماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامهخوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشتماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.
انتهای پیام