Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش برای تغییر شرایط بداسب‌های درشکه میدان نقش جهان اصفهان به سال ۱۳۹۰ بازمی گردد، اما درگیرودار وعده‌ها با گذشت یک دهه وضعیت بدتر و هویت تاریخی میدان صفوی در جاذبه اسارت محوشده است.

یکی از سورچی‌ها با صورتی آفتاب سوخته و سیگار بر لب با ریشخند می‌گوید: وضعیت زندگی آدم‌ها را رها کردی و دلت به حال اسب‌ها می‌سوزد؟ خیالت راحت این‌ها به این شرایط عادت دارند، وقتی می‌دوند دمای بدنشان کم می‌شود؛ از او می‌پرسم در این گرما که سایبانی برای استراحت خود و اسب‌ها ندارید، اذیت نمی‌شوید؟ می‌گوید: چندین بار درخواست کردیم، اما مسئولان شهرداری اهمیتی ندادند، می‌گویند در محوطه نمی‌شود کاری کرد، میراث فرهنگی ایراد می‌گیرد؛ حتی درخت کاجی قبلاً اینجا بود سایه داشت، آن را هم کندند که مزاحم نباشد، یکی دیگر از سورچی‌ها جلو می‌آید و می‌گوید: شیفت اسب‌ها را هفتگی تغییر می‌دهیم که اذیت نشوند، هر کدام از سورچی‌های میدان ۲ اسب دارند و هفتگی آن‌ها را تعویض می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این سورچی که خود را محمد معرفی می‌کند، می‌ گوید: میدان فعلاً حدود هشت درشکه دارد و میانگین سن اسب‌ها بین هفت تا ۹ سال است.

به گفته او  هزینه خوراک روزانه هر کدام از این اسب‌ها با گرانی کاه و جو حدود ۲۵۰ هزار تومان است. ساماندهی وضعیت نگهداری اسب‌های درشکه میدان نقش جهان در سال‌های اخیر بار‌ها در یک دهه اخیر مطرح شده، اما جز وعده نتیجه‌ای در پی نداشته و درگیر و دار وعده‌ها و اختلاف نظر‌ها در خصوص حذف درشکه سواری و مسئله حیوان آزاری شرایط بدتر شده است.

نه موافقیم نه مخالف درشکه سواری

 مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان  می‌گوید: ما نه موافقیم و نه مخالف درشکه سواری، اما به افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند احترام می‌گذاریم، از سوی دیگر نیز درشکه رانی برای بسیاری جاذبه دارد.

به گفته  علیرضا ایزدی افرادی برای درشکه سواری ساعت‌ها در صف منتظر می‌مانند و به همین دلیل درشکه سواری در حال تبدیل شدن به یک تصویر از میدان است و حذف آن کار منطقی نیست باید بگذاریم این رویداد‌ها حتی در بافت‌های گسترده‌تری انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان خاطرنشان می‌کند: اگر دیدگاه درباره حیوان آزاری مطرح است باید گفت هیچ کسی چه در نگاه انسانی و دینی ما دوست ندارد قطعاً صاحبان این‌ها هم به هیچ وجه خودشان رضایت به کاری نمی‌دهند که موجب حیوان آزاری شود.


ایجاد استراحتگاه در بیرون از فضای میدان مشکلی ندارد

ایزدی می‌گوید: اگر خارج از میدان نقش جهان، پشت مسجد شیخ لطف الله فضا‌های دیگری در نظر بگیرند و زمین خالی باشد که در ساعات استراحت سایبان سبک و مناسبی برای این‌ها ایجاد کنند حرفی نداریم، اما داخل میدان به هیچ وجه شایسته نیست که آنجا را به فضای نگهداری تبدیل کنیم، زیرا دید و منظر اثر تاریخی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اصلاً اتفاق خوبی نیست، اما بیرون و اطراف آن مشکلی نیست.

درشکه سواری در نقش جهان پیشینه تاریخی ندارد

یک باستان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات  می‌گوید: درشکه‌سواری در میدان نقش جهان پیشینه تاریخی ندارد و از اواخر دوره پهلوی دوم در دهه پنجاه شمسی به این میدان آورده شد.

به گفته علیرضا جعفری زند: در آن زمان فکر می‌کردند که درشکه سواری در میدان یک جاذبه ایجاد می‌کند، زیرا در آن دوره در کشور‌های اروپایی و شهری مانند لندن چنین پدیده‌ای رواج داشت و در واقع درشکه سواری را در نقش جهان اصفهان به عنوان یک تفریح از اروپا تقلید کردند.

این باستان‌شناس معتقد است: میدان نقش جهان آنقدر جاذبه توریستی دارد که حذف درشکه‌سواری در آن به حساب نمی‌آید.میدان نقش جهان یک جاذبه بی نظیر جهانی است چرا که چشم انداز بسیار بسیار زیبایی برای بازدیدکنندگان و گردشگران دارد؛ از این رو نبودن درشکه سواری کوچک‌ترین خدشه‌ای به میدان وارد نمی‌کند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: من از دیدگاه حقوق حیوانات صحبت نمی‌کنم، زیرا مدعیان خود را دارد، اما هربار که به میدان نقش جهان می‌روم، بد بو بودن اسب‌ها و کثیف کردن محوطه میدان چشم انداز خوبی ندارد ضمن اینکه آزار حیوان در شرایط گرما و سرما اتفاق می‌افتد.

به گفته جعفری زند  چشم و چراغ اصفهان میدان نقش جهان است و اداره میراث فرهنگی نمی‌تواند بگوید درشکه سواری یک جاذبه است و اگر برچیده شود میدان جاذبه خود را از دست می‌دهد، اصلاً این طور نیست.

شهرداری صرفاً مجوز درشکه رانی در نقش جهان را صادر می‌کند

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان می گوید درشکه سواری امروز در بسیاری از کشور‌های دنیا در جاذبه‌های گردشگری و در فصول مختلف وجود دارد، درشکه سواری را اکنون در همسایگی کشورمان در ترکیه و در دل اروپا می‌توان دید و اساساً موضوع بدی نیست.

به گفته  مجتبی شاهمرادی درشکه سواری بخشی از تاریخ و هویت میدان نقش جهان و یکی از جاذبه‌های میدان است،  در مجموع شخصاً فکر می‌کنم درشکه سواری در میدان نقش جهان اتفاق مثبتی است.

شاهمرادی می‌گوید: از سوی دیگر نیز برخی اظهار نظر‌های غیر کارشناسی را شاهد هستیم که مدعی هستند کلاً درشکه سواری در دنیا جمع شده و ممنوع است؛ فکر می‌کنم حفظ حد تعادل مهم است. کاری اگر واقعاً خطا است باید کنار بگذاریم و اگر با رعایت ملاحظاتی درست است باید انجام شود و بتوانیم مسیر متعادلی را پیش بگیریم.

معاون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهردار اصفهان  گفت شهرداری صرفاً مجوز درشکه رانی در میدان نقش جهان را صادر می‌کند، می‌گوید: مسئولیت درشکه‌ها و حیوانات با سورچی‌ها است و خود آنان هستند که زمان و نحوه حضور و رفت و آمد در میدان را تعیین می‌کنند.



پیشنهاد شهرداری برای تغییر ساعات درشکه رانی در تابستان

به گفته او از سورچی‌ها درخواست کردیم خودشان ساعت کاری را صبح‌ها از ساعت هشت تا ۱۱ و بعد از ظهر پنج تا هشت شب تغییر دهند که سورچی‌ها مشکلاتی در این باره داشتند.

معاون شهردار اصفهان امی گوید: حتی به سورچی‌ها اعلام کردیم که در فصل گرم اگر تمایل داشته باشند نیم شیف و در ساعات بعد از ظهر در میدان حضور داشته باشند و ما نیز در ازای زمان حضور مبلغ حق مجوز را کاهش خواهیم داد. مسئولیت سایر مسائل از جمله تردد در شهر بر عهده شهرداری نیست،  پلیس راهور به تازگی برای تسهیل تردد درشکه‌ها موافقت کرده است.

ایجاد سایبان در اختیار خود سورچی هاست

شاهمرادی می گوید: درشکه‌ها اکنون مسیری امن برای تردد دارند؛ خارج از میدان نیز درشکه‌ها از دو مسیر خیابان سپه- استانداری و حافظ می‌توانند وارد میدان شوند که از سمت سپه و استانداری به دلیل ترافیکی زیاد امکان پذیر نیست و حافظ نیز محدوده گردشگری دارد. ایجاد سایبان در اختیار خود سورچی‌ها است که محلی را تهیه کنند، زیرا نه کالسکه‌ها متعلق به شهرداری است نه حیوانات و این نهاد صرفاً مجوز صادر می‌کند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میدان نقش جهان درشکه سواری میدان نقش جهان درشکه سواری میراث فرهنگی سورچی ها درشکه ها اسب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) اولین قربانی تصادف در ایران چه کسی بود؟

از غلامحسین‌خان درویش معروف به درویش‌خان که از نامدارترین موسیقیدانان ایران و صاحب‌سبک در زمان سلطنت قاجاریه است، به‌عنوان نخستین قربانی سوانح رانندگی با اتومبیل در درالخلافه نام می‌برند.

به گزارش «وقایع اتفاقیه»، او که رهبر گروه و جزء مریدان صفاعلی ظهیرالدوله بود، تحولی در موسیقی ایرانی ایجاد کرد. کنسرت‌های وی در گراندهتل بسیار مشهور بود، اما آنچه او را از همه معروف‌تر کرده بود، آن بود که عواید حاصل از کنسرت‌هایش را وقف مردم مصیبت‌زده و ایتام می‌کرد.

او در دوم آذر سال ۱۳۰۵ برای عزیمت به خانه‌اش، درشکه‌ای را کرایه کرد. درشکه در حالی‌که از خیابان امیریه به سمت شمال می‌پیچید با ماشینی از نوع فورد که از جهت مخالف می‌آمد، تصادف کرد. دلیل تصادف، بیشتر به ناشی‌بودن راننده نسبت داده شد. بر اثر این سانحه، اسب‌های درشکه در جا تلف شدند و درویش‌خان به بیمارستان نظمیه تهران برده شد و به دلیل ضربه مغزی پنج روز بعد در ۵۴ سالگی فوت کرد.

روزنامه «اطلاعات» فردای مرگ درویش‌خان با تیتر «تارمرد» دوستداران موسیقی در تهران را عزادار کرد. پیکر وی در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

هیچ سندی مبنی بر مقصرشناختن درشکه یا اتومبیل نیز پیدا نشد و اینکه بر سر راننده درشکه و اتومبیل چه بلایی آمد نیز از ابهاماتی است که بی‌پاسخ باقی مانده است.

یکی دیگر از تصادفات مهم و اولیه تهران هم دوباره در سال ۱۳۰۵ رخ داد و آن تصادف وزیر پست و تلگراف وقت بود. خودرو در خیابان سرچشمه با تیر چراغ‌برق تصادف کرد و به علت محکم‌بودن اتومبیل‌های آن زمان، به وزیر و راننده‌اش آسیبی وارد نکرد، اما به دلیل شدت تصادف، اتومبیل از حرکت باز ایستاد و خبر این تصادف در صدر خبر‌ها و جراید آن زمان قرار گرفت.

منبع: خبرآنلاین

tags # تاریخ ایران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ببینید | تصاویر تلخ از وضعیت اسفناک و درد کشیدن یک اسب در نقش جهان اصفهان
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • (تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان
  • وضعیت علیرضا بیرانوند از زبان پزشک معالج: او برای بازگشت به میادین آماده است!
  • مسدود شدن میدان امام علی به سمت چهار راه بابا قاسم
  • (عکس) اولین قربانی تصادف در ایران چه کسی بود؟
  • تشریح وضعیت بیرانوند از زبان پزشک معالج | گلر پرسپولیس به سپاهان می رسد؟
  • تشریح وضعیت بیرانوند از زبان پزشک معالج
  • تشریح وضعیت علیرضا بیرانوند از زبان پزشک معالجش
  • آغاز اعتراضات سراسری در جهان؛ معترضان در ژاپن به میدان آمدند (فیلم)