Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - حسن حسن‌زاده: کافی است چند دقیقه‌ای درخیابان‌های سرسبز دروس قدم بزنید و میدان هدایت را به سمت هر کدام از خیابان‌های اطراف آن بالا بروید، تا رد خانه‌باغ‌های قدیمی را در پس‌کوچه‌های دروس پیدا کنید؛ خانه‌هایی با سقف شیروانی که در محاصره کاج‌ها و چنارهای بلندبالا به تابلوی نقاشی به جا مانده از سال‌های دور شبیه‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محله دروس که در گذشته ۳ خاندان بزرگ «مخبرالدوله هدایت»، «احتشام‌السلطنه» و «شبیانی» عمده زمین‌داران آن بودند، در قیاس با دیگر محله‌های اطرافش قدمت چندانی ندارد. این محله نونوار امروزی، روزگاری دره‌ای بود در نزدیکی شمیران و در حوالی آبادی‌های قلهک و زرگنده. با وجود این، روایت‌های مختلفی درباره علت نامگذاری این محله درمیان اهالی قدیمی آن شنیده می‌شود که سینه به سینه میان اهالی محله نقل شده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

عده‌ای می‌گویند روس‌ها در بحبوحه جنگ جهانی دوم، این دره را بمباران کردند و به همین دلیل هم این محدوده به «دروس» معروف شد؛ یعنی جایی که به نحوی به روس‌ها مربوط است. در تاریخ شفاهی این محله و در میان روایت‌های دیگری که اهالی دروس از دلیل نامگذاری محله‌ خود نقل می‌کنند، قصه دیگری هم شنیده می‌شود. نقل دیگر این است که چون روزگاری روس‌ها در این محدوده اقامتگاه‌هایی داشتند، این محله به دروس معروف شد.

عکسی از سربازان روس در دوران قاجار وقتی دروس استراحتگاه سربازان روس شد

برای بررسی صحت و سقم روایت‌هایی که درباره نامگذاری محله دروس شنیده می‌شود با «داریوش شهبازی» تهران‌شناس و تاریخ‌پژوه گفت‌وگو می‌کنیم. شهبازی به پیشنیه تاریخی دروس و محله‌های اطراف آن اشاره می‌کند: «برای بررسی دقیق‌تر پیشینه تاریخی دروس باید به دوران محمدشاه قاجار برگردیم. محمدشاه به سفیران و بزرگان دولت‌های روسیه و انگلیس اجازه داده بود در اراضی روستاهای زرگنده و قلهک سکونت‌گاه‌هایی برای خود بسازند. انگلیسی‌ها در باغ بزرگ و معروف حاشیه جاده قدیم شمیران ساکن شدند و روس‌ها هم باغ روس را در محدوده جنوب الهیه و زرگنده امروزی برای خود دست و پا کردند. به مرور زمان، کار به جایی رسید که حتی اختیار اداره روستاهای زرگنده و قلهک هم از ایران سلب و در اختیار این دولت‌ها قرار گرفت. معروف است که نه تنها کدخدای قلهک و زرگنده از دولت ایران فرمان نمی‌گرفتند و پیرو دولت‌های روس و انگلیس بودند، بلکه حتی این دو روستا به دولت ایران سرباز نمی‌دادند.

در همین دوران، محله دروس امروزی، دره‌ای بود با تپه ماهورهای فراوان و خالی از سکنه که در بیخ گوش آبادی‌ قلهک قرار داشت.» شهبازی از دلیل نامگذاری دروس می‌گوید: «به تدریج در دوره رضاخان و همزمان با توسعه تهران، اراضی دروس هم با ورود خاندان مخبرالسلطنه هدایت در مسیر توسعه و آبادانی قرار گرفت. اما پیش از این اتفاق و در همان دورانی که دروس خالی از سکنه بود، مقامات روس‌ که در اراضی خوش‌آب و هوای روستای زرگنده سکونت داشتند، از این اراضی هم به عنوان اقامتگاه تابستانه خود استفاده می‌کردند. اما به دلیل رفت و آمد روس‌ها، وزیرمختارها و سربازان‌ روس به این دره بود که اهالی آبادی‌های اطراف آن را دره منسوب به روس یا «دره‌ روس» نامیدند. به تدریج اما این نام به دلیل کثرت استعمال، در میان عامه به «دروس» تغییر کرد و تا امروز هم به همین نام شناخته می‌شود.»

دروس امروز یکی از محله های سرسبز و زیبای شمال تهران است

کد خبر 689604 برچسب‌ها محله تاریخ - اسناد تاریخ - بناها هویت شهری همشهری محله روستا جنگ شهر تاریخ عمومی ایران تاریخ جهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله تاریخ اسناد تاریخ بناها هویت شهری همشهری محله روستا جنگ شهر تاریخ عمومی ایران تاریخ جهان روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ماجرای اذان عجیب در جعبه سیاه

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

احمد ابوالقاسمی، قاری قرآن و داور برنامه «محفل» در برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق گفت: چون آقای علیرضا قربانی فامیلم است، صدای آقای قربانی هم دوست دارم. او پسر دایی‌ام است. این قاری قرآن در پاسخ به واکنش تعجب‌برانگیز مجری گفت: به من نمی‌آید پسر دایی‌ام خواننده باشد؟ البته خوانندگی به صدا ربطی ندارد، به هوش موسیقایی ربط دارد. این قاری همچنین از یک خاطره خنده‌دار درباره وارد شدن سوسک به لباسش هنگام قرائت اذان گفت که در نهایت ختم به خیر شده بود. 

دیگر خبرها

  • ماجرای ضرب و شتم در اتوبوس BRT/ هشدار پلیس به مجرمان
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • عملیات بمباران عقبه اوکراینی‌ها با بمب‌های نیم تنی
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • ببینید | ماجرای اذان عجیب در جعبه سیاه
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • ماجرای عجیب گم شدن یک حلقه ازدواج
  • گردان‌های «المجاهدین» سدیروت اشغالی را راکت‌باران کرد