Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از راه‌ها در راستای مدیریت منابع آبی، موضوع سدسازی است؛ از جمله فواید سدسازی می‌توان عنوان کرد که سدها، منابع آبی قابل اطمینانی را فراهم می‌کنند، مناطق اطراف را از سیلاب‌ها محافظت و یک انرژی پاک را نیز فراهم می کنند. سدها در عرض رودخانه ساخته شده و مانع جریان آب می‌شوند و آب را نیز در بالای رود ذخیره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخازن، آب را برای کاربرد در خانه‌ها و مزارع در فصول خشک سال ذخیره نموده و اجازه می‌دهند تا مردم در بیابان‌ها و سایر مناطق خشک و خشن نیز ساکن شده و کشاورزی کنند. سدها علاوه بر تهیه محیطی پایدار و تهیه آب در طول سال، سبب تولید انرژی کنترل سیلاب می شوند. ذخایر آب برای قایقران‌ها و ماهیگیران به دلیل فرصت‌های تفرجی با ارزش است که می‌تواند نقش مؤثری در گردشگری داشته باشند.

سد خرمرود هم اکنون در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و در منطقه خرمرود بین دو روستای سیستانه و اشتران شهرستان تویسرکان درحال احداث است.

سدی که بر اساس اظهارات رئیس آب منطقه‌ای همدان، حجم مخزن این سد هشت میلیون و ۲۷۰ هزار مترمکعب ظرفیت دارد که هشت میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب آن مفید است و علاوه بر تأمین آب شرب بیش از ۴۰ روستا، برای بخش کشاورزی و صنعت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما در فرآیند ساخت این سد که از ۱۳۹۶ آغاز به کار کرده، مشکلاتی برای کشاورزان به وجود آمده است.

از عدم پرداخت ۳۰ درصدی مبلغ تملک زمین‌ها تا خشک شدن اراضی بالادست سد خرمرود

عضو شورای روستای اشتران در این خصوص به خبرنگار مهر عنوان کرد: با توجه به اینکه مقداری از اراضی این روستا به وسیله سد خرمرود تملک شده، شاهد نارضایتی‌هایی از سوی کشاورزان هستیم چراکه ۳۰ درصد پول زمین نگه داشته شده است.

امرالدین لطفی با بیان اینکه در این زمینه، دلیل را نداشتن سند زمین‌ها بیان می‌کنند، گفت: اگرچه این زمین‌ها متعلق به خوانین قدیمی بوده و نمی‌توانند سند بزنند اما این خوانین بزرگ فوت کرده‌اند و این زمین‌ها هم اکنون در بین وراث باقی مانده و این وراث نیز نمی‌توانند برای ما کشاورزان سند بزنند.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل و ناراحتی کشاورزان اشتران این است که ۳۰ درصد زمین‌ها را نمی‌دهند، افزود: اراضی بالادست سد تملک نشده و در حال خشک شدن هستند و هیچ پولی موجود نیست که بهای این درختان را پرداخت کنند.

لطفی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: کشاورزان چندین سال است که روی این زمین‌ها کشاورزی کرده‌اند اما هم اکنون، دیگر دل به کار نمی‌دهند؛ چراکه قیمت واقعی زمین کشاورزان یک قیمت واقعی نیست و پولی که برای آن پرداخت می‌شود، با ارزش آن همخوانی ندارد.

عضو شورای روستای اشتران با بیان اینکه قیمت زمین‌ها در سال جاری تغییر کرده اما با قیمت قدیم و بسیار پایین محاسبه می‌شوند؛ خاطرنشان کرد: بهترین ملک‌های اشتران برای سدسازی گرفته شده است.

وی با گلایه مندی تصریح کرد: بارها برای حل این مشکلات به ادارات ذی ربط مراجعه کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

هزینه زمین‌هایمان پرداخت نشده / درختان در حال خشک شدن هستند

در ادامه، کشاورز اشترانی در گفتگو با خبرنگار مهر نیز بیان کرد: بسیاری از روستاهای تویسرکان به ویژه در روستاهای خرمرود از کمبود آب رنج می‌برند، این درحالی است که مطرح شده بود که با ساخت این سد مشکل بی آبی رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه ما کشاورزان از این زمین‌ها زندگی خود را تأمین می‌کردیم، اظهار کرد: اما حالا برای ساخت سد زمین‌های خود را داده‌ایم و البته تاکنون پولی به ما پرداخت نکرده‌اند.

این کشاورز با تصریح بر اینکه تنها مشکل ما این است که مخارج زندگی مان از کشاورزی تأمین می‌شد اما هم اکنون در این زمینه به مشکل برخورده‌ایم؛ اظهار کرد: این سد در اشتغال جوانان ما خیلی خوب است به همین دلیل با وجود گرد و خاک و سروصدا در سد سازی، اعتراضی نداریم.

وی با بیان اینکه خوشحال هستیم که این برای ساخت این سد از روستای ما استفاده شده است چون بر گردشگری روستای ما تأثیر خوبی خواهد گذاشت؛ ادامه داد: تنها نارضایتی ما، پرداخت نشدن هزینه‌های زمین‌ها و خشک شدن درختان تملک نشده است و این موضوع، برای ما کشاورزان که عمری روی این زمین‌ها کار کرده‌ایم بسیار سخت است.

سد خرمرود در شهرستان تویسرکان این روزها در حالی پیشرفت فیزیکی قریب به ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند که به گفته روستاییان و کشاورزان در بالادست آن درختان نیازمند توجه هستند؛ روندی که می‌طلبد اداره کل محیط زیست استان همدان به این موضوع ورود کند.

از سویی با توجه به اینکه مبالغ تملک اراضی «سد خرمرود تویسرکان» هنوز پرداخت نشده است، امید است تا مسئولین مربوطه به ویژه در شرکت آب منطقه‌ای همدان پای کار آمده و برای حل این مشکل، وارد کار شوند.

کد خبر 5536073

منبع: مهر

کلیدواژه: تویسرکان سدسازی شرکت آب منطقه ای همدان عید سعید قربان بوشهر ویروس کرونا بیست و هفتمین سفر استانی دولت کرمانشاه دعای عرفه نماز عید قربان آمار کرونا حجاب و عفاف سنندج خطبه های نماز جمعه اردبیل ایلام خراسان رضوی زمین ها سد خرمرود هم اکنون خشک شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۲۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد

عبدالله حیدری با بیان اینکه معاونت املاک و حقوقی اداره راه و شهرسازی وظایف بسیار مهمی برعهده دارد، گفت: تامین زمین، تعیین‌ تکلیف اراضی موات، انطباق زمین‌های محدوده شهری و حراست و حفاظت از اراضی ملی از وظایف مهم این معاونت است.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار هکتار از اراضی ملی استان زنجان تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن است، گفت: یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن استان حفاظت از این اراضی را بر عهده دارد.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در چند سال اخیر واگذاری زمین در بخش مسکن مهر و نهضت ملی مسکن به صورت خیلی گسترده و قابل توجه در استان اتفاق افتاده است.

حیدری با بیان اینکه ۷۸۰ پرونده حقوقی در این معاونت در دست اقدام است، تاکید کرد: این معاونت با حداقل نیرو برای انجام وظایف سازمانی خود به بهترین نحو تلاش می کند.

وی یادآور شد: با کارهای انجام گرفته زمین مورد نیاز استان برای پروژه های نهضت ملی مسکن تامین شد که بخشی از زمین در دستور الحاق به محدوده شهری زنجان است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • مشق الفبای زندگی در آغوشی شاید مهربان‌تر از مادر
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • ورزش صبحگاهی در شهر تویسرکان
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی