Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@06:34:14 GMT

موزه بانک ملي نماد بانکداري ملي

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۷۷۷۶

خبرگزاری آریا-موزه بانک ملی ایران به عنوان یک گنجینه فاخر و میراث ماندگار طی پنج سال گذشته، میزبان علاقه‌مندان به هنر، علوم باستانی و تاریخچه پولی و بانکی کشور بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران،21 تیرماه مصادف با پنجمین سالروز تاسیس موزه بانک ملی ایران به عنوان برشی از تاریخچه صنعت بانکداری کشور است و از آنجا که این موزه اسناد و مدارک گرانبهای بسیاری را در خود جای داده، می‌توان آن را رهاوردی در تبلور بانکداری ملی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما این موزه چگونه شکل گرفت و چرا امروز به عنوان یکی از موزه‌های مهم کشور نقش آفرینی می‌کند؟
بانک ملی ایران نخستین بار در سال 1316 با جمع آوری جواهرات ملی از کاخ‌های مختلف، نخستین خزانه جواهرات ملی را تاسیس کرد و در سال 1337 بار دیگر به منظور توسعه این فضا، مقدمات تاسیس خزانه جواهرات ملی جدید در ساختمان شعبه مرکزی بانک را در دستور کار قرار داد تا بدین ترتیب گرانبهاترین خزانه جواهرات دنیا تاسیس شود.
پس از آن و با تاسیس بانک مرکزی در سال 1339 نیز تولیت جواهرات ملی به بانک مرکزی واگذار شد تا اینکه در سال 1396 موزه بانک ملی ایران در ساختمان فاخر و منحصر به فرد صندوق پس انداز ملی به عنوان شاهکاری از معماری دوران معاصر و اثری به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی تاسیس شد.
با تاسیس موزه بانک ملی ایران، بار دیگر رهاورد بیش از 9 دهه فعالیت پر افتخار این بانک و تعداد قابل توجهی از اسناد قدیمی و آثار هنری فاخر زیر یک سقف و در ساختمان صندوق پس انداز جمع آوری و پیش روی علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شد.
موزه بانک ملی ایران گنجینه‌ای از آثار تاریخی است که هر یک دنیایی از ناگفته‌ها را با خود به همراه دارند و اسناد و آثار ارزشمند آن همچون سکه‌های تاریخی از دوران هخامنشی تا دوران معاصر، یادمان‌های اهدایی از کشور‌ها و موسسات پولی و مالی از سراسر جهان، آثار هنرمندان فرهیخته و شهیر و همچنین تابلو‌های نقاشی و... علاقه‌مندان را فرا می‌خواند تا بیش از پیش با عظمت نام بانک ملی ایران آشنا شویم.
این موزه طی پنج سال گذشته سه بار مقام موزه برتر در کشور را از آن خود کرده و از زمان تاسیس تاکنون رویداد‌های متنوعی را شاهد بوده است.
همچنین با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و متعدد داخلی و خارجی، نقش مهمی در توسعه فرهنگ کشور و نیز اعتلای نام بانک ملی ایران داشته است.21 تیرماه سالروز تاسیس موزه بانک ملی ایران بر دوستداران فرهنگ و هنر، علاقه‌مندان به تاریخ و خانواده بزرگ صنعت بانکداری کشور مبارک باد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بانک ملی موزه بانک ملی ایران علاقه مندان جواهرات ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر موزه بزرگ خراسان گفت: در این نمایشگاه بیش از ۳۰ نمونه آثار هنری با موضوع روددزی‌های سنتی خراسان به نمایش گذاشته شده است.

علی صفرنژادافزود: موضوع اصلی این آثار برگرفته و اقتباس از نقوش فرهنگی، تاریخی و سنتی و هندسی خراسان و ایران است.

وی گفت: جقه دوزی، قلاب‌دوزی‌های ارومیه و رشت، بلوچ دوزی و آینه دوزی‌های سیستان و بلوچستان، پته دوزی‌های کرمان و سمنان و ... در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

مدیر موزه بزرگ خراسان افزود: این هنرمند در کنار نمایشگاه برپا شده در موزه بزرگ خراسان، به صورت کارگاهی نیز در حال تولید رودوزی‌های سنتی است.

 

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی