Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@10:53:06 GMT

نشانه های پیدا و پنهان سرطان روده

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۱۴۹۰

نشانه های پیدا و پنهان سرطان روده

سرطان روده چه علائمی دارد و و روش های جلوگیری از سرطان روده علائم و نشانه های سرطان روده عوامل خطرناک سرطان روده بزرگ راه های پیشگیری از سرطان روده  آزمایشات غربالگری سرطان روده روش های درمان سرطان روده  مسدود شدن روده  جمع بندی

به گزارش اقتصاد آنلاین،  همه ما باید این را مد نظر داشته باشیم که برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ، در ابتدا قابل تشخیص نیستند اما با داشتن اطلاعات و آگاهی در مورد این سرطان می توانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرطان پایان زندگی نیست در صورت تشخیص زود هنگام و مراجعه به پزشک قابل پیشگیری و درمان است. در مطالب قبلی درباره راه های درمان سرطان، روش های تشخیص و اینکه سرطان چیست صحبت کردیم. امروز در این مطلب به موارد زیر خواهیم پرداخت.

سرطان روده چه علائمی دارد و و روش های جلوگیری از سرطان روده

بیشتر سرطان های روده بزرگ وقتی رشد غیر طبیعی سلول ها در سطح داخلی روده بزرگ یا راست روده رخ می دهند، به وجود می آیند و این رشد را پولیپ می گویند. برخی از پولیپ ها می توانند با گذشت زمان که ممکن است سال ها طول بکشد، به سرطان تبدیل شوند. البته باید این نکته را ذکر کنیم که تمام پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند. احتمال تغییر پولیپ بستگی به نوع آن دارد که 2 نوع پولیپ اصلی، شامل موارد زیر هستند:

پولیپ های آدنوماتوز ( آندوم): این پولیپ ها گاهی تبدیل به سرطان می شوند، به همین دلیل آندم ها یک وضعیت پیش سرطانی نامیده می شوند.

پولیپ هایپیر پلاستیک و پولیپ های التهابی: این پولیپ ها رایج هستند ولی به طور کلی به آن ها پیش سرطانی نمی گویند.

سایر عواملی که باعث ایجاد پولیپ می شوند و خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد کولورکتال های شخص هستند که شامل عوامل زیر می باشند.

اگر پولیپی بزرگتر از 1 ساتی متر وجود داشته باشد.

اگر بیشتر از 2 پولیپ یافت شود.

اگر بعد از برداشتن دیسپلازی در پولیپ دیده شود. دیسپلازی یکی دیگر از بیماری های پیش سرطانی است. این بدان معنی است که روده بزرگ سلول های سرطانی وجود دارد که با انجام آزمایشات دقیق تر می توان به درست بودن کانسر روده پی برد.

برای درک بهتر سرطان روده به قسمت های تشکیل دهنده روده بزرگ و راست روده می پردازیم. روده بزرگ از لوله ای ماهیچه ای به طول 1.5 متر تشکیل شده است که قسمت های زیر به جزئیات روده بزرگ می پردازد.

بخش اول: کلون صعودی نامیده می شود. کیسه ای به نام سکوم، جایی که غذا بدون هضم از روده کوچک وارد می شود که در سمت راست شکم به سمت بالا امتداد دارد.

بخش دوم: که به آن روده بزرگ عرضی گفته می شود و در سراسر بدن از سمت راست به چپ می رود.

بخش سوم: به نام کلون نزولی که از طف چپ به سمت پایین می آید.

بخش چهارم: به این دلیل که به شکل S است، به آن روده بزرگ سیگموئید گفته می شود.

علائم و نشانه های سرطان روده

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ شامل موارد زیر می باشد، البته در بسیاری از مبتلایان به سرطان روده هیچ گونه از این علائم در مراحل اولیه کانسر خود را نشان نمی دهند. ظاهر شدن علائم به اندازه و محل سرطان در روده بستگی دارد و در هر فرد به گونه ای متفاوت ظاهر می شوند.

تغییر مداوم در عادات روده، از جمله اسهال یا یبوست

احساس اینکه روده شما هنوز خالی نشده

احساس درد و ناراحتی در شکم

دیدن خون در مدفوع

کاهش وزن بیش از حد  

ضعف یا خستگی

خونریزی مقعد

عوامل خطرناک سرطان روده بزرگ

سن بالا: سرطان روده در هر سنی قابل تشخیص است، اما اکثثر مبتلایان به این بیماری بالای 50 سال سن دارند.

سابقه ابتلاء به سرطان کولورکتال( روده ): اگر سرطان کولورکتال کاملا جراحی و برداشته شود، امکان بروز سرطان در روده بزرگ یا راست روده وجود دارد.

شرایط التهابی روده: بیماری التهابی مزمن روده برگ مانند کویت اولسراتیو و بیماری کرون می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

سندروم های ارثی: برخی جهش های ژنی که در طی چند سال از خانواده شما گذشته، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی: اگر یک خویشاوند خونی مبتلا به این بیماری داشته باشید، خطر اینکه شما به این سرطان دچار شوید، بیشتر وجود دارد.

رژیم غذایی کم فیبر و پر چرب: تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که افرادی که سرطان روده بزرگ دارند از رژیم های غذایی پر گوشت و فرآوری شده بیشتر مصرف می کنند.

سبک زندگی بی تحرک: افرادی که فعالیت نمی کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. به طور منظم ورزش کردن مبتلا شدن به سرطان روده را کاهش می دهد.

دیابت: یکی از بیماری هایی که ممکن است باعث بروز کانسر روده شود دیابت می باشد.

اضافه وزن: چاقی علاوه بر به وجود آوردن مریضی های متفاوت، منجر به وجود آمدن سرطان روده نیز می شود.

سیگار کشیدن: این مورد هم خطر ابتلا به سرطان روده را چند برابر می کند.

 الکل: استفاده بیش از حد از مشروبات، شما را در معرض این بیماری قرار می دهد.

پرتو درمانی: پرتو درمانی به سمت شکم برای معالجه سرطان های قبلی، ممکن است سرطان روده را به وجود بیاورد.

راه های پیشگیری از سرطان روده 

برای پیشگیری از سرطان روده، راههای مختلفی وجود دارد که پیگیری آنها می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

غربالگری سرطان روده بزرگ: پزشکان توصیه می کنند، افرادی که بیشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان روده قرار دارند در سن 50 سالگی این آزمایش را انجام دهند.

تغییر سبک زندگی: شما می توانید با تغییر عادات روزمره خود، خطر ابتلا به این کانسر را کاهش دهید و این تغییرات شامل:

مصرف انواع میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار: میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ها، ماده معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که در پیشگیری از سرطان تاثیر بسزایی دارند.

خود داری کردن از مصرف الکل: اگر از کسانی هستید که از نوشیدنی های الکی استفاده می کنید، آن را کاهش دهید یا به کل حذف کنید. 

سیگار کشیدن ممنوع: اگر سیگار می کشید از پزشک برای ترک آن کمک و مشاوره بگیرید.بیشتر ورزش کنید: سعی کنید هر روز 30 دقیقه ورزش کنید. اگر برایتان مشکل است با تمرین های ساده شروع کنید.

تعادل وزنی داشته باشد: با ورزش و رعایت رژیم غذایی در یک وزن مناسب بمانید.

آزمایشات غربالگری سرطان روده

آزمایشات ایمونو شیمیایی مدفوع (FIT): این آزمایش از روی خون های مخفی در مدفوع انجام می شود. رگ های خونی در پولیپ ها یا سرطان بزرگتر غالبا شکننده هستند و به راحتی توسط مدفوع آسیب می بینند.

آزمایش DNA مدفوع: سرطان روده یا سلول های پولیپ غالبا دارای جهش ژنتیکی DNA در ژن ها خاص هستند و سلول هایی که دارای این جهش ها هستند، وارد مدفوع می شوند در این آزمایش نشانه ها مورد بررسی قرار می گیرند.

کلونوسکوپی: پزشک در این روش، شکل ظاهری روده بزرگ و راست روده را مشاهده می کند و در هر ناحیه ای که غیر طبیعی به نظر رسید، بررسی می کند. یک وسیله لوله مانند که دارای دوربین است را به داخل روده می فرستند و از روی شواهد، نتایج به شما اعلام می شود. قبل از انجام کونوسکوپی روده شما باید تمیز و پاک باشد که به وسیله قرص و شربت های ملین، انجام این کار برایتان آسان می شود.

کلونوگرافی CT: این روش نوع پیشرفته اسکن توموگرافی کامپیوتری است که از روده بزرگ و راست روده با استفاده از اشعه ایکس تصاویر مربوطه را ضبط می کند.

روش های درمان سرطان روده 

جراحی: این روش درمانی، در درمان بسیاری از سرطان ها کاربرد دارد. در جراحی سرطان روده مانند کونوسکوپی، روده کاملا پاک و تمیز باشد و خوردن داروهایی توسط دکتر تجویز می شود. این داروها دارای ملین هستند که کار پاکسازی روده را برای شما انجام می دهند.

کولکتومی: در این جراحی قسمتی از روده بزرگ برش داده می شود یا به کلی حذف می گردد. اگر تنها بخشی از روده برداشته شود به آن سگمنتال می گویند. معمولا با توجه به اندازه و محل سرطان، حدود یک چهارم تا یک سوم روده برداشته می شود. اگر تمام روده بزرگ برداشته شود به این عمل، کلکتومی می گویند. این روش معمولا صورت نمی گیرد جز مواردی که سرطان مشکل های دیگری مانند وجود صدها پولیپ در روده بزرگ به وجود آورده باشد.

شیمی درمانی سیستمیک: داروها مستقیما از رگ وارد خون می شوند یا ممکن است به صورت خوراکی مصرف شوند. این داروها وارد جریان خون می شوند و به نواحی مختلف بدن می رسند. این شیمی درمانی می تواند از گسترش سرطان به نقاط دیگر بدن جلوگیری کند.

شیمی درمانی منطقه ای: به گونه ای صورت می گیرد که تمرکز شیمی درمانی بر روی سلول های سرطانی همان منطقه آلوده شده است. در این روش، رسیدن داروهای شیمیایی را به دیگر نقاط بدن محدود می کنند و عوارض جانبی کاهش می یابد.

مسدود شدن روده 

مسدود شدن روده بزرگ، به آرامی صورت می گیرد و فرد را دچار بیمارهای دیگر نیز می کند. انسداد روده، معمولا 30 روز بعد از عمل جراحی رخ می دهد که فرد را دوباره به بستری شدن در بیمارستان مجبور می کند. در عمل جراحی روده توسط پزشک دست کاری می شود تا به روده راحت تر دسترسی داشته باشد، همین امر باعث می شود که روده زخم شود و تا اینکه به حالت عادی برگردد، طول می کشد. همه این عوامل در کنار هم انسداد روده را در پی دارند. در این مورد قبل از عمل جراحی ممکن است از استنت استفاده کنند، یک لوله فلزی یا پلاستیکی تو خالی است که پزشک از طریق مقعد به داخل روده می فرستد و انسداد را باز می کند.

جمع بندی

سرطان روده بزرگ وابسته به رژیم غذایی است، به گونه ای که انتخاب درست مواد غذایی می تواند از این بیماری جلوگیری کند. عواملی مانند مصرف زیاد گوشت قرمز، الکل، اسید های چرب و چاقی فرد خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. برای جلوگیری از بروز کانسر روده بزرگ بهتر است در سبک زندگی خود تغییرات اساسی ایجاد کنید تا به این بیماری دچار نشوید.

منبع: pardiscancer لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر سرطان روده روده بزرگ اخبار سلامت اخبار مرتبط لوبیا قرمز و هزاران خاصیت که نمی دانستید! ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان ۱۳۹۸/۵/۵ نسخه تخلیه کامل روده ها در ۲۰ دقیقه + دستور ۱۴۰۱/۴/۱۴ دو برابر شدن ابتلا سرطان روده در جمعیت زیر ۵٠ سال کشور ۱۴۰۱/۲/۳۰ روشی برای کاهش ریسک سرطان روده در زنان ۱۴۰۱/۲/۱۹ برای پیشگیری از سرطان روده چکار کنیم؟ ۱۴۰۱/۲/۴ آخرین ویدیو ها از جام‌جم تا سمیه؛ قالیباف منتقد چرا سخنگوی صنعت شد؟ ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۲۱:۴۳ با علامت برجسته ابتلا به امیکرون آشنا شوید + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۲۱:۰۴ مچاله شدن پراید در تصادف مرگبار با تریلی + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۲۰:۵۵ قسمت ۹ سریال یاغی / سکانس جنجالی سیگار کشیدن طناز طباطبایی ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۹:۵۰ برابری دلار و یورو؛ ضعف اروپا یا قدرت آمریکا؟ ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۹:۴۱ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۲۱:۴۸ نشانه های پیدا و پنهان سرطان روده ۲۱:۴۸ سفر بایدن به اسرائیل ۳۸ میلیارد دلار آب خورد! ۲۱:۴۳ از جام‌جم تا سمیه؛ قالیباف منتقد چرا سخنگوی صنعت شد؟ ۲۱:۱۶ فرزندپذیری آسان می شود ۲۱:۰۴ با علامت برجسته ابتلا به امیکرون آشنا شوید + فیلم ۲۰:۴۳ رونمایی از کلکسیون خودروهای جف بزوس + عکس ۲۰:۳۸ اولین زن عراقی مکانیک خودرو + ویدیو ۲۰:۲۶ اسپانیا و پرتغال نامزد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ شدند ۲۰:۲۱ روش‌های ابتلا و پیشگیری از وبا را بشناسید ۲۰:۰۰ چالش یک بازیگر با ۲۰ سال جوان‌ تر شدن ۱۹:۴۱ برابری دلار و یورو؛ ضعف اروپا یا قدرت آمریکا؟ ۱۹:۳۷ جذب نیرو در شرکت‌های بزرگ ایرانی از طریق آزمون استخدام بخش خصوصی ۱۹:۳۰ هزینه ۳ شب تور زمینی مشهد ویژه عید غدیر چند؟ + جدول قیمت ۱۹:۲۷ اگر هنوز موفق به دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نشده‌اید، بخوانید / شاید مشکل حل شد ۱۹:۲۱ برگزاری جلسه مجمع عمومی انجمن مدیران پیشگام ذوب آهن اصفهان ۱۹:۱۶ آغاز دوباره لاتاری خودرویی/ قیمت ها در بازار خودرو گم شده است ۱۹:۱۱ قدردانی از همسر با جملاتی که خانمت آرزو داره بشنوه ۱۹:۰۷ مطالبات معوق بانک سامان به زیر ۳ درصد رسید ۱۸:۵۸ چگونه سرعت مودم وای فای خود را افزایش دهیم؟ ۱۸:۵۱ بهترین شهر آسیا برای زندگی کدام است؟ ۱۸:۴۶ لطفا این مدل طبیعت گردی را تعطیل کنید! ۱۸:۴۲ لژیونر استقلالی قرمزپوش می شود ۱۸:۴۰ ۸ دلیل برای نخوابیدن و کارهایی برای رفع آن ۱۸:۳۶ قیمت لپ تاپ ایسر چند؟ (جدول مشخصات) ۱۸:۳۵ ۸ باور غلط در مورد استرس ۱۸:۲۷ راز ژاپنی ها برای تربیت بچه های مطیع و موفق ۱۸:۲۷ چه کسی، چه چیزی تولید کند! رونمایی از یک سیاست عجیب ۱۸:۲۵ نگفتم سال آینده کالاها گران می‌شود، گفتم کارهایی که باعث تورم می‌شود، انجام ندهیم ۱۸:۲۲ پیش فروش ایران خودرو از ۲۵ تیر با عرضه ۸ محصول آغاز می‌شود + جزییات ۱۸:۱۵ ثبت نام فروش فوری ایران خودرو‌ ویژه مادران از شنبه ۲۵ تیرماه + جزییات ۱۸:۰۴ فروش فوری ایران خودرو از شنبه ۲۵ تیرماه / ثبت نام برای قرعه کشی به مدت سه روز + جزییات ۱۷:۵۹ لاپید: برخی اوقات باید با استفاده از زور آزادی را حفظ کرد! / بایدن: یک روز هم از روابطمان با اسرائیل دست نمی‌کشیم ۱۷:۵۶ یک قلاده خرس در ایذه کشته شد/ دستگیری متخلفان ۱۷:۵۴ افزایش پیش بینی تورمی اتحادیه اروپا ۱۷:۵۴ شگرد تمیز کردن کابینت ام دی اف و براق ۱۷:۵۱ بیمه داروی اتباع خارجی و افراد بدون بیمه چه می شود؟ ۱۷:۴۵ اجرایی شدن شیوه نامه رتبه بندی معلمان از هفته آینده ۱۷:۴۲ چگونه باید گواهی انحصار وراثت گرفت؟ ۱۷:۳۵ امضای دفتر یادبود «شینزو آبه» توسط حسن روحانی + عکس ۱۷:۳۰ برای کاهش درد آمریکایی ها در پمپ بنزین، برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین می کنیم ۱۷:۲۴ با این ۱۰ فیلم به فضا سفر کنید ۱۷:۲۲ مقابله با استرس به شیوه افراد موفق ۱۷:۱۸ صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری ۱۷:۱۶ بهترین اعمال شب جمعه برای اموات ۱۷:۱۶ مرداد نرخ خرید تضمینی گندم سال آینده اعلام می شود ۱۷:۱۱ میزان اقساط وام ودیعه مسکن در سیاست جدید به چه شکلی است؟ ۱۷:۰۶ گسترش یوان دیجیتال در چین ۱۶:۵۹ بیانیه فدراسیون فوتبال درباره تصمیم گیرى برای تیم ملى ۱۶:۵۶ کفاشیان: اصلا نمی‌دانم چرا تاج به انتخابات آمد ۱۶:۵۵ طرز فکری که خوشبختی رو نابود می کنه اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرطان روده روده بزرگ اخبار سلامت پیشگیری از سرطان روده ابتلا به سرطان روده خطر ابتلا به سرطان سرطان روده بزرگ سرطان روده شیمی درمانی روده بزرگ ۱۴۰۱ ۰۴ ۲۳ راست روده پولیپ ها سرطان ها نشانه ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۱۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل دارند، در مقایسه با مردانی که کمترین میزان سبزیجات را در برنامه غذایی خود مصرف می‌کنند، ۵۲ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت سرطان قرار دارند و خطر عود بیماری ۵۳ درصد در آن‌ها کمتر است.

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آن‌ها است.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی، چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذا‌های سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

دیگر خبرها

  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید