Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- جریان گاز از روسیه قطع شده است و گمانه زنی‌ها مبنی بر عدم از سرگیری کامل آن وجود دارد. آلمان اکنون باید برای زمستان سختی که در پیش است، آماده شود.

به گزارش فرارو به نقل از دویچه وله: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه از تامین انرژی آلمان به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده می‌کند. این چیزی است که وزیر اقتصاد آلمان "رابرت هابک" و "اولاف شولتز" صدراعظم کشور بار‌ها بر آن تاکید کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هابک به شبکه تلویزیونی RTL گفته که اگر بگوید از عواقب احتمالی این موضوع نمی‌ترسد، دروغ گفته است.

اوضاع کم کم جدی می‌شود. روز چهارشنبه، گازپروم غول انرژی روسیه اعلام کرد که مطمئن نیست تامین گاز از مسکو پس از تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم که قرار است دست کم تا ۲۱ ژوئیه ادامه داشته باشد، هم چنان ایمن خواهد بود یا خیر.

گازپروم به طور رسمی تاخیر در تحویل را با این واقعیت توجیه می‌کند که یک توربین مهم که در کانادا در حال سرویس دهی بود، هنوز در اختیار آن شرکت قرار نگرفته است. دولت آلمان این توضیح را رد کرد و اعلام کرده که اگر ورود توربین از کانادا قریب الوقوع باشد، دلیلی برای کاهش عرضه گاز وجود ندارد.

اخیرا تنها حدود ۴۰ درصد از حجم معمول گاز از روسیه تحویل داده شده است. گاز روسیه برای تامین انرژی این کشور به ویژه برای صنعت و خانوار‌های خاص بسیار مهم است. نیمی از خانه‌ها در آلمان با گازی که توسط شرکت‌های روسی تامین می‌شود گرم می‌شوند.

وابستگی آلمان به گاز روسیه هم چنان بالا بوده، علیرغم آن که دولت در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای کاهش آن انجام داده است. افزایش قیمت گاز چشمگیر بوده است. "کلاوس مولر" رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان هشدار داده که مشتریان خاص در آلمان باید برای سه برابر شدن هزینه گاز خود آماده باشند.

مردم و سیاستمداران هر دو در معرض خطر قرار دارند و بر اساس ارزیابی‌ها حمایت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز کاهش می‌یابد، زیرا مردم بیش‌تر فشار ناشی از تورم را احساس می‌کنند.

اولویت تامین گاز برای خانوار‌های خاص؟

آژانس شبکه فدرال مسئول تعیین این است که چه گروهی چه مقدار گاز در آلمان دریافت کند. "کلاوس مولر" رئیس آن نهاد یکی از اعضای حزب سبز‌ها حزب دوستدار محیط زیست است و همواره تاکید کرده که خانواده‌های خاص باید پیش از هر چیز تامین شوند.

او به گروه رسانه‌ای RND گفت که "قانون آلمان و اروپا حمایت از خانواده‌های خاص" را پیش از از صاحبان مشاغل و کسب و کار‌ها تامین و تضمین کرده است. با این وجود، وزیر اقتصاد حزب سبز اخیرا در این مورد ابراز تردید کرده و منطقی بودن اولویت قائل شدن برای مصرف کنندگان خصوصی به جای صنعتگران را در صورت قطع کامل عرضه گاز زیر سوال برده است.

پیشنهاد هابک برای تجدید نظر در اولویت قائل شدن تخصیص انرژی برای صنعت به جای استفاده شخصی به طوری که اقتصاد آسیب زیادی نبیند با انتقاد شدید گروه‌های جامعه مدنی مواجه شده است. این گروه‌ها معتقدند خانواده‌های دارای فرزندان خردسال، افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران مزمن و کسانی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند به طور خاص به تامین مطمئن گاز وابسته و نیازمند هستند.

"یوگن بریش" رئیس بنیاد آلمان برای حمایت از بیماران در مصاحبه با روزنامه "اوزنابروکر زایتونگ" استدلال کرد که تصمیم گیری در مورد اولویت بندی نباید به عهده یک وزیر باشد.

گاز ذخیره کافی در انبار‌ها وجود ندارد

انبار‌های آلمان طبق قانون باید تا اول اکتبر ۸۰ درصد و تا اوایل نوامبر ۹۰ درصد پر شوند. با این وجود، بعید است که ذخایر به این سطوح برسند. در حال حاضر، انبار‌های دارای ذخیره گاز تنها حدود ۶۵ درصد پر هستند که برای تامین یک منبع ثابت در طول زمستان کافی نیست. در واقع، این احتمال وجود دارد که بوندستاگ (پارلمان فدرال آلمان) به زودی بحث کند که چه گروه‌هایی برای تحویل گاز اولویت دارند.

در همین حال، کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل از روسیه انتظار دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی عرضه گاز به اروپا را به طور کامل متوقف کند. بنابراین، طبق پیش نویس طرح اضطراری، ساختمان‌های عمومی و تجاری از پاییز تنها تا حداکثر ۱۹ درجه سانتی‌گراد (۶۶ درجه فارنهایت) گرم می‌شوند. این موضوع از پیش مشخص است: پاییز و زمستان سختی برای مصرف کنندگان گاز در اروپا خواهد بود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: گاز روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳

به گزارش «تابناک» به نقل از ایکوپرس- امیرعباس فرنودی، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای صادرات خودرو به کشور روسیه، عنوان کرد: این برنامه در چند مرحله اجرا شده است، در سال گذشته و در مرحله نخست توانستیم بخشی از زیرساخت‌های صادرات به روسیه را فراهم کرده و بخشی از قطعات مربوط به خدمات پس از فروش را به این کشور ارسال کنیم. در مرحله دوم نیز به زودی بخش دوم قطعات ارسال خواهد شد تا انبارهای روسیه برای ارایه خدمات پس از فروش از قطعات کافی برخوردار باشند.
وی با بیان این‌که فرآیند دریافت استاندارد برای تارا و سایر خودروهایی که قرار است در بازار روسیه به فروش برسد هم‌چنان در جریان است، بیان کرد: در صورت اخذ گواهی‌نامه استاندارد برای تارا، این خودرو ظرفیت صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را نیز خواهد داشت.
معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو با اشاره به این‌که در سال گذشته پذیرای شرکت‌های بزرگی از کشور روسیه بودیم و مذاکرات فنی بسیار دقیقی را با آن‌ها هم در زمینه صادرات خودروهای فعلی و هم صادرات تولیدات آینده پیش بردیم، گفت: در این مذاکرات به تفاهماتی دست یافتیم و با حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی و طرف روس می‌توانیم برنامه‌های همکاری بلندمدت خود را نهایی کنیم.
به گفته فرنودی، برنامه‌های صادراتی با جدیت هرچه تمام‌تر پی‌گیری می‌شود، اما باید در نظر داشت که اولویت‌های هر دو کشور در وهله اول تامین بازار داخلی است.
وی با بیان این‌که بازار روسیه از خودروی تارا استقبال خوبی کرده است و در سال جاری بخش اعظم صادرات به این خودرو اختصاص خواهد یافت، عنوان کرد: فعالان بخش خودرویی روسیه از خودروی ری‌را نیز استقبال خوبی کرده‌اند و پس از تولید و عرضه داخلی این محصول، در نیمه دوم امسال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول به کشور روسیه را نیز پی‌گیری خواهیم کرد.
صادرات سودآور در سال ۱۴۰۳
معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو در ادامه، با اشاره به برنامه‌های این گروه صنعتی در راستای سودآوری صادرات، بیان کرد: این موضوع به عنوان یک سیاست اصلی در سال‌های اخیر دنبال می‌شود و فروش صادراتی همراه با کسب و حفظ حاشیه سود است و همواره تلاش بر این بوده که محصولات صادراتی بتواند سبدی سودآور باشد.
فرنودی تحقق استرداد حقوق و عوارض گمرکی بابت اقلام وارداتی، تعریف مجدد جوایز صادراتی با مقادیر اقتصادی جذاب به عنوان یکی از درآمدهای جانبی از محل صادرات، معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت را امتیازات حاصل از صادرات برشمرد و با تاکید بر اهمیت ارز حاصل از صادرات، گفت: عوامل یاد شده به عنوان بهای تمام شده محصول صادراتی در ارزیابی عملکرد صادرات می‌تواند تعیین کننده باشد.
وی با اشاره به این‌که تنوع بخشی به سبد صادراتی گروه و ایجاد سیاست صادراتی یکپارچه در گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های اخیر به صورت جدی تری دنبال شده است، گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو سابقه صادرات گروه های مختلف کالایی از جمله قطعات ریخته‌گری را دارد که با توجه به مزیت‌های رقابتی مناسب در ایران برای تولید و صادرات قطعات ریخته‌گری، سودآوری نسبتا قابل توجهی را در سنوات گذشته به همراه داشته است.
فرنودی یادآور شد: قطعات یدکی نیز به صورت مستمر در کنار خودرو صادر شده و حاشیه سود معقولی را می‌تواند کسب کند. هم چنین، در سال‌های اخیر گروه‌های دیگری نظیر موتورسیکلت و قطعات غیر ریخته‌گری به سبد صادراتی گروه صنعتی ایران‌خودرو افزوده شده است. این‌ها مواردی هستند که می‌تواند یک سبد سودآور از صادرات را برای گروه صنعتی ایران خودرو رقم بزند.

دیگر خبرها

  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • آلمان سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند
  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب
  • هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳