Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بمب خبری در آمریکا با اعلام بیماری سرطان بایدن، تصمیمات شورای امنیت ملی عراق درباره حمله ترکیه به این کشور، بیانیه شدیدالحن مقتدی صدر درباره حمله ترکیه به خاک عراق، اظهارات رئیس سازمان سیا درباره بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه و هشدار چین به آمریکا درباره غارت منابع ملی سوریه از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بمب خبری در آمریکا با اعلام بیماری سرطان بایدن

جو بایدن طی سخنرانی درخصوص «تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین» اظهار کرد که "سرطان" دارد؛ اظهاراتی که کاخ سفید را مجبور کرد تا فورا نسبت به این قضیه واکنش نشان دهد و اعلام کند که رئیس‌جمهوری آمریکا قبل از شروع ریاستش "سرطان پوست" داشته و آن را در گذشته درمان کرده است.

به گزارش نیویورک پست، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا طی این سخنرانی در روز چهارشنبه ضمن بیان اینکه به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای از پالایشگاه‌های نفتی که در نزدیکی محل زندگی کودکی او وجود داشتند، دچار سرطان شده، افزود: «به همین دلیل است که من و تمام کسانی که با آن‌ها بزرگ شده‌ام، همگی سرطان داریم و به همین دلیل است که "دلاور" بالاترین نرخ ابتلا به سرطان را به خود اختصاص داده است.»

این اظهارات بایدن باعث شد تا کاخ سفید فورا واکنشی نشان دهد. کاخ سفید در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از شروع ریاستش سرطان پوست داشت و قبل از روی کار آمدنش آن را درمان کرد.

«کوین اوکانر»، پزشک بایدن، همچنین سال گذشته گزارشی از وضعیت سلامت وی منتشر کرد که در آن اشاره‌ای به اینکه رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر از سرطان رنج می‌برد، نشده بود.

گزارش اوکانر نشان می‌داد که سرطان پوست بایدن، که مورد مداوا قرار گرفته، به‌جای حاصل شدن از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت نفت، بیشتر به ‌دلیل حضور در معرض نور خورشید بود.

اوکانر در مورد بایدن که زمانی نجات غریق سابق استخر شنا بود، نوشت: «به خوبی ثابت شده است که بایدن در دوران جوانی خود زمان زیادی را زیر نور خورشید گذرانده بود.»

با این حال هنوز مشخص نیست که چرا بایدن طی این سخنرانی درخصوص بیماری خود، فعل حال را انتخاب کرده است.

تصمیمات شورای امنیت ملی عراق درباره حمله ترکیه به این کشور

شورای وزارتی امنیت ملی عراق چهارشنبه شب در نشستی فوق‌العاده که به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور برگزار شد، به بررسی حمله هوایی ترکیه به منطقه کردستان پرداخت.

بنابر گزارش وبگاه «السومریة نیوز»، در این نشست هشت تصمیم در پاسخ به حمله ترکیه اتخاذ شد که عبارتند از:

۱- از وزارت خارجه خواسته شد پرونده کاملی از تجاوزات مکرر ترکیه و نقض حاکمیت ملی عراق و امنیت عراقی‌ها تهیه و شکوائیه فوری در این خصوص به شورای امنیت و سازمان ملل ارائه کند.

۲- از وزارت خارجه خواسته شد سفیر ترکیه در عراق را احضار و مراتب اعتراض و محکومیت این حمله را به وی ابلاغ کند.

۳- فراخوانی کاردار عراق از آنکارا با هدف مشورت و توقف اقدامات مربوط به اعزام سفیر جدید به ترکیه.

۴- از فرماندهی عملیات مشترک خواسته شد گزارشی درباره وضعیت مرز عراق و ترکیه تههیه و تمامی اقدامات لازم برای دفاع از خویش اتخاذ شود.

۵- پیگیری و رسیدگی به زخمی‌های این حمله و خانواده‌های شهدا و اعطای خسارت به آنها.

۶- هماهنگی با دولت منطقه کردستان در خصوص اتخاذ اقدامات قاطعانه برای ممانعت از این تجاوزات.

۷- از ترکیه برای عذرخواهی رسمی و خروج نظامیان خود از سراسر عراق درخواست شود.

۸- شورای مذکور بار دیگر بر مخالفت خود با اینکه عراق سکویی برای تجاوز علیه هر کشوری و یا مکانی برای تسویه حساب‌ها باشد، تأکید مخالفت خود با حضور هر گونه گروه تروریستی یا مسلح در خاک عراق را اعلام کرد.

منابع خبری عراق، چهارشنبه شب از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند؛ اما با این حال این نهاد وابسته به ارتش عراق اشاره‌ای به نام کشور ترکیه نکرد.

بیانیه شدیدالحن مقتدی صدر درباره حمله ترکیه به خاک عراق

مقتدی صدر روز (چهارشنبه) به حمله ترکیه واکنش نشان داد و چهار پاسخ را برای واکنش به این اقدام ترکیه عنوان کرد.

به گزارش بغداد الیوم، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توئیتی عنوان کرد: ترکیه بر وقاحت خود افزوده است؛ چراکه گمان می‌کند عراق قادر به پاسخ نیست؛ جز با محکوم کردن ناچیز از سوی وزارت امور خارجه.

صدر اعلام کرد: به عنوان گام نخست من پیشنهاد چند اقدام را می‌دهم:

نخست: سطح نمایندگی دیپلماتیک با ترکیه کاسته شود.

دوم: فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان عراق و ترکیه بسته شود.

سوم: شکایتی به سازمان ملل به صورت رسمی و در اسرع وقت ارائه شود.

چهارم: توافق امنیتی با ترکیه لغو شود.

صدر ادامه داد: این واکنش‌ها تا زمانی صورت بگیرد که ترکیه متعهد شود خاک عراق را هدف قرار ندهد مگر بعد از آنکه در صورت وجود تهدیدهایی در نزدیکی مرزهایش، به دولت عراق خبر دهد و از آن کمک بخواهد. چراکه حمله به استان‌های شمال کشور و اقلیم کردستان از سوی داخل و خارج دیگر قبل تحمل نیست.

اظهارات رئیس سازمان سیا درباره بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه

- ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تداوم سیاست هراس از برنامه هسته ای و دفاعی موشکی بازدارندگی ایران، آنها را از نگرانی های مهم واشنگتن دانست و اعلام کرد ایران بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارد.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی در مجمع امنیتی اسپن در خصوص برنامه هسته ای ایران با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره موضوع ساختگی گریز هسته ای ایران مدعی شد که زمان گریز هسته ای ایران بیشتر از یکسال نیست بلکه حدود چند هفته تخمین زده می شود.

به گزارش رسانه های آمریکایی، رئیس سیا در عین حال اذعان کرد که ایران تلاش هایی برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته ای خود انجام نداده است اما مدعی شد که روند نگران کننده است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در هراس از برنامه دفاعی موشکی بازدارندگی ایران نیز گفت: آنها در حال حاضر بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه دارند. این امر و پهپادها نگرانی‌های مهم ما هستند.

رئیس سیا در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران نیز مدعی شد: واقعیت این است که روسها و ایرانی ها در حال حاضر به یکدیگر نیاز دارند، هر دو کشور تحت تحریم شدید به دنبال خروج از انزوای سیاسی هستند.

ویلیام برنز ادعا کرد: اگر اینکه آنها به یکدیگر نیاز دارند، بدان معنا نیست که واقعا به یکدیگر اعتماد دارند، بلکه آنها رقبای انرژی و رقبای تاریخی هستند.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود هر دو طرف به دنبال این هستند که نشان دهند گزینه‌هایی دارند.

وی مدعی شد که سفر پوتین به تهران نشاندهنده آن است که در صنعت دفاعی روسیه مشکلاتی وجود دارد و به نظرم محدودیت‌هایی برای راههایی که آنها می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، وجود دارد.

رئیس سیا برغم هراس از سفر پوتین به تهران مدعی شد مشاهده تصاویر دیدار پوتین با رهبران ایران برایش حس نوستالژی نداشت.

وی با تکرار توصیه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به ایران مبنی بر اینکه در اختیار قرار ندادن پهپاد در اختیار روسیه، اظهارات او را تایید کرد.

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما به ایران توصیه می کنیم پهپاد در اختیار روسیه قرار ندهد و فکر می‌کنم این کار یک ایده بسیار بد است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت: فکر نمی کنم ارائه پهپاد و سایر تجهیزات به روسیه از سوی ایرانی ها ایده خوبی باشد.

هشدار چین به آمریکا درباره غارت منابع ملی سوریه

سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به بررسی مسائل روز چین، منطقه و جهانی پرداخت و به آمریکا درباره سرقت منابع طبیعی سوریه واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه وزارت خارجه چین، «وانگ ونبین» از سخنگویان این وزارتخانه در پاسخ به خبرنگار روزنامه «پکن دیلی» درباره اینکه نیروهای اشغالگر آمریکا اخیراً بار دیگر نفت سوریه را قاچاق کرده‌اند، گفت که نیروهای آمریکایی همچنان میادین نفتی اصلی سوریه و مناطق تولید گندم را اشغال کرده‌اند و این «راهزبعدنی فرا سرزمینی» است.

این دیپلمات چینی گفت: «غارت منابع سوریه توسط ارتش آمریکا، بحران انسانی را تشدید کرده است. برخی از سوری‌های خشمگین شکایت کرده‌اند که ایالات متحده برای سودآوری آمده و با خاتمه منفعت بری، آن‌ها سوریه را ترک خواهد کرد. سوری‌ها می‌گویند که حضور آمریکا در این کشور خود نوعی تروریسم است.»

وی ادامه داد: «ایالات متحده مدعی است که بالاترین محدودیت را در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون دارد. اما آنچه در سوریه انجام داد، گواه روشنی است که نشان می‌دهد آمریکا حتی در این دو موضوع هم رویکرد قابل قبولی نداشته است. آمریکا باید به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد، به درخواست مردم سوریه پاسخ دهد، تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را بلافاصله لغو، فوراً غارت منابع ملی سوریه را متوقف کند و اقدامات واقعی برای جبران آسیب‌هایی که به مردم سوریه وارد کرده، انجام دهد.»

بر اساس این گزارش، منابع محلی سوریه بارها گزارش داده‌اند که نیروهای آمریکایی مستقر در شرق این کشور محموله‌های نفتی و غلات سوریه را به کشورهای مجاور قاچاق می‌کنند. بر اساس آمار و ارقام وزارت نفت سوریه، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکا و نیروهای مزدور آن در مناطق شرقی سرقت می‌شود.

آمریکا طی یک دهه جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در این کشور حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را به اشغال خود در آورده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ‌آمریکا پیشتر در اظهاراتی به صراحت گفته بود که حضور نظامیان این کشور در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی مذاکرات آستانه تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی آمریکا ایران روسیه چین عراق ترکیه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی مذاکرات آستانه بزرگترین زرادخانه موشکی درباره حمله ترکیه امنیت ملی عراق شورای امنیت رئیس جمهوری رئیس سازمان وزارت خارجه غارت منابع مقتدی صدر خاک عراق مدعی شد هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۲۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وبگاه خبرگزاری سما، جنبش حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: مبارزان ما حمله ترکیبی را با استفاده از پهپاد‌های انتحاری و موشک‌های هدایت شونده علیه مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شهرک المناره و محل استقرار نیرو‌های گردان ۵۱ وابسته به تیپ گولانی انجام دادند و عملیات موفقیت آمیز بود.

حزب الله لبنان صبح امروز هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای ادامه حمایت از ملت استوار و مقاوم فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت شجاع و شریف آن، مواضع جدید نظامیان دشمن صهیونیستی در غرب شهرک «شومیرا» را با موشک هدف قرار دادیم و صدماتی به آنها وارد کردیم.

 

 

دیگر خبرها

  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد